E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 09:44 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fuktig väderlek  (läst 5291 gånger)
_Niklas_
Medlem

Antal inlägg: 34


Visa profil Hemsida
« skrivet: 2012-07-28 20:53 »

Hej,

Jag har tappat kontakten med alla mina temp.givare. Elmätarna är fortfarande aktiva dock.

Kan man anta att det beror på den fuktiga väderleken som råder just nu (över 90 procent fuktig luft) ?

Har testat spraya lite elektronikrengöring som är fuktdrivande i skarvarna utan resultat...

Ska vänta ett par dagar och se vad som sker.

Niklas

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-07-29 16:13 »

Hur många givare är anslutna till loggern? Har du givare anslutna både på givaringång ett och två?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
_Niklas_
Medlem

Antal inlägg: 34


Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012-07-29 17:35 »

Hur många givare är anslutna till loggern? Har du givare anslutna både på givaringång ett och två?

Har (hade) 18 st endast kopplade på ingång 2.  Jag har något fel på min logger ingång 1 som gör att nätet blir ostabilt. Ingång 2 har dock funkat det senaste halvåret klockrent.

Jag lyckades genom att koppla bort givare för givare att hitta en som var felaktig.  Har totalt 17 st kvar nu. Förmodligen dåligt lödd av ingen annan än mig själv  Generad    Jag antar att en felaktig givare kortsluter hela nätet.

Allt frid och fröjd igen.

Niklas


Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-07-31 08:33 »

Bra det ordnade sig!

Ja om jord- eller matningspinnen på en givare har dålig kontakt sänker den ofta hela givarnätet. Lös datapinne på en givare är inte lika känsligt för övriga givare.

Felet på ingång ett på din logger är sannolikt plintglapp. Om du får behov av ytterligare en givaringång och inte redan provat använda annan +5V och gnd kan du prova ansluta givare i tretrådsläge enligt följande:
¤ gnd plintskruv 11
¤ +5 plintskruv 13
¤ data plintskruv 2
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!