E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 00:12 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: El-förbrukning  (läst 5294 gånger)
keldbr
Medlem

Antal inlägg: 31


Visa profil
« skrivet: 2012-07-09 09:42 »

Hej
Hat sedab ett tag lagt till övervakning av solvärme: Har sålunda lagd till flödemätare som mäter flödet i ackumulatorladdningen från solvärmen. Har sedan tidigare elmätning på ljusdioden på min förbrukningselmätare.
Det har nu uppkommit en skillnad i mätvärden för elförbrukning på olika grafer och tabeller.
Elförbukningsgrafen ser ut som vanligt med troliga värden medan aktuell elförbrukning, dagens och veckan summering i systembilden visar för låga värden, T ex minskar elförbrukningen när solladdpumparna går! Men som sagt en elförbrukning som visas i standarddiagrammet stämmer bra.
Har du Andreas någon förklaring?

Här syns hur elförbrukning minskar när pumparna går. http://www.e-logger.se/pub?ovarp&p=3

Annars tackar jag för en bra produkter med en numera bra uppdatering för vi som använder mobilt internet.

Hälsningar

Keld Brodersen
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-07-10 11:56 »

1) Förstår jag dig rätt, under "grafer" visas helt korrekt elförbrukning för "el total", men inte i systembilden, korrekt? I så fall, hur mycket skiljer medelvärdet i en graf (gör graf med enbart "el total" och med samma tidsperiod som räknaren i systembilden och läs ut medelvärde under grafen) mot räknaren i systembilden?

2) Visas rätt elförbrukning i rapporten? Om inte, hur mycket skiljer rapporten sig mot det som visas i en vanlig graf enligt ovan?

3) Om du zoomar in max (graf med 15 minuters tidsomfång), ser du då några spikar/konstigheter/glapp på el total?

4) Felet kom alltså samtidigt som när du kopplade in en flödesmätare? Försvinner felet om du tillfälligt kopplar ur flödesmätaren i fråga?

Trevligt höra du gillar produkter och förbättringar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
keldbr
Medlem

Antal inlägg: 31


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-07-25 18:26 »

Hej
Det är nog så att båda graf er och systembild visar för låga värden jmf med rapporten som stämmer med verkligheten, men även tabellvärden är nog för låga. I natt hade jag en elförbrukning kl 00:10 på 0,01 kWh det var samtidigt som solvärmepump gick sin kontrollrond (varje ½ tim). 0,01 kWh stämmer bara inte. Vad jag inte begriper är att rapporten kan bli rätt med fel mätvärden.
Har inte vågat koppla ifrån flödesmätaren men skal göra det en kväll och sedan göra ett likadant diagram som det som bifogas.
Diagrammet visar minutvärden under natten för elen som flödet i solkretsen som går en gång i halvtimmen.
Hälsn
Keld
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-07-26 09:15 »

I natt hade jag en elförbrukning kl 00:10 på 0,01 kWh det var samtidigt som solvärmepump gick sin kontrollrond (varje ½ tim).

Det låter som att flödesmätaren stör elmätaren. Gör en graf i E-logger med starttid 120725 0005 och tidsrymd 15 minuter som innehåller kanalerna "El total" och "Flow" och posta i forumet.

Hur ser kablaget till elmätare respektive flödesmätare ut? Används separata kablar? Ligger kablarna nära varandra någon sträcka?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!