E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 08:48 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Tappade data  (läst 7022 gånger)
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« skrivet: 2012-05-07 19:03 »

Hej,
Startade datorn idag och upptäckte att Loggern stannat 09:11, inga data. Botade min TPLink som troligtvis var felet och fick tillbaka alla data i graferna, men inte energiförbrukningen, tja, funderade lite på varför, allt fanna ju kvar vore kul att höra om det går att återskapa och hur man gör?
Tack på förhand.
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-05-07 19:10 »

Tja det var inte så svårt, startade om prgrm'et så kom alla data fram. Dock en fråga i alla fall, var all denna data lagrad, i Logger'n?
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012-05-07 19:31 »

Om du kör mot webbtjänsten och loggern förlorar kontakten med webtjänsten så lagras data på loggern, när loggern åter får kontakt med webbtjänsten så laddas alla sparade data upp till webbtjänsten.
Jag är lite osäker på hur det fungerar mot LoggerSoft efter senaste uppgraderingen, men det kan nog Andreas svara på.

Kör du mot PC, e-logger eller både och?
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-05-10 08:56 »

Det är som det står i manualen. För LoggerSoft gäller att datorn alltid måste vara påslagen vid loggning (det är det dialogen "Om programmet avslutas avbryts mätningen." som visas då LoggerSoft stängs syftar på). För E-logger gäller att mätdata kan lagras i loggerns interna minne vid kortare avbrott på några timmar upp till något dygn beroende på antal anslutna givare.

LoggerSoft är lurigt i så motto att det inte riktigt syns i graferna när data saknas eftersom LoggerSoft binder ihop alla linjer istället för att lämna tomrum vid dataglapp. Bara för att där finns hela linjer finns alltså inte alla data.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-07-23 19:59 »

Hittade denna tråd som handlar om samma sak för mig;
Har tappat internetförbindelsen under 11 dagar p.g.a. ett pajat Thomson modem med 8Mb speed som jag fick utbytt idag.
Loggern tankade upp all lagrad data till E-loggerns webserver snyggt och prydligt men den tog sin runda tid.
Tror det låg på strax under 20 minuter.
När den sen var klar noterade jag att den hade lyckats sparat data för drygt 6 dagar tillbaks men de äldsta mellan dag 0 till 5 var borta.
Jag har 10 givare igång.
Min fråga är hur stor är buffern till detta i antal dagar ?
Ligger den på runt 6 dagar för 10 givare ?

Hälsn.
Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-07-25 08:51 »

Det har tyvärr inte hunnits med att ta fram någon uppgift på teoretiskt max antal timmar/dagar som ryms per givare. Det är olika från fall till fall och det tar en bra stund att förklara vilka faktorer som spelar in, räkna på det, samt verifiera beräkningen med praktiska tester. Så vi passar på frågan tills vidare. Ambitionen finns förstås att reda ut den här frågan i manualen i framtiden.

Om internetförbindelsen går ner gäller det i vilket fall att verkligen försöka få igång den så snart som möjligt, blir det strömavbrott samtidigt som nätet är nere slutar Logger 2020 logga.

Du hade tur som fick kvar så mycket på så långt avbrott.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-07-25 15:59 »

Tackar för svaret.
Men det är inte så viktigt att få det utrett antal dagar den går i "offline" läge.

I mitt fall felanmälde jag telelinan till Telia som sa att det skulle ta 10 dgr innan de hann komma.
När de väl kom var det inget fel på ledningen utan endast modemet vilket jag fick utbytt i närmsta Teliabutik.
Ska nu fixa ett "blixtlås" till teleledningen med hjälp av 2 varistorer så inte modemet pajar igen p.g.a. nåt blixtnedslag.

Strömförsörjningen till loggern har jag fixat se länge med en UPS som går i ett antal dagar utan nätspänning med hjälp av
2 kraftiga gel-ackar på 120 Ah.
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!