E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-13 01:59 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: E-logger - få ut mätdata?  (läst 15891 gånger)
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« skrivet: 2009-12-01 18:20 »

Hej!

Har läst och sökt, men finner inget om det finns möjlighet få ut sina mätdata från e-logger.se om man bara kör Logger 2020:an via internet?
Kanske jag som missat då mycket är nytt så här i början... Generad

Tanken var att inte bli av med någon historik.
Går kanske koppla upp via PC och Loggersoft exportera ut datat där??

Samt att eventuellt synka mätdatat mot en server för allmän visning då jag ej kör Logger 2020:an mot någon PC.
(Om någon tips hur man löser det se tidigare tråd. Va?)

Tack på förhand för Er hjälp.

Mvh
Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2009-12-01 20:12 »

Se mitt svar i tidigare tråd.
http://e-logger.se/forum/index.php?topic=109.msg567#msg567
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2009-12-03 10:35 »

Har läst och sökt, men finner inget om det finns möjlighet få ut sina mätdata från e-logger.se om man bara kör Logger 2020:an via internet?

Du har läst och sökt överallt utom i manualen för e-logger http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_E-logger under rubriken "Export av mätdata"? Med glimten i ögat (blinkande) "Kommer..." betyder att det inte går i dagsläget men att det kommer. Givetvis måste man kunna få ut sina mätdata så detta har hög prioritet. Dock sparas timme-för-timme-data (Är det egentligen någon som har intresse av tätare långtidshistorik än så?) i 10 år i webbtjänsten så det är inte precis något som försvinner från en dag till en annan.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2009-12-03 11:00 »

Hej Andreas!

Ursäkta min dåliga förklaring - har självklart läst att det "Kommer...", men tänkte att någon måste väl ha kört sin Logger2020 mot bara e-logger.se en längre tid och önskat få ut sin mätdata, och då funnit en lösning på det...

Vad innebär "timme-för-timme-data"? Va?

Att komma åt det som sparas där i 10 år (Webbtjänsten) är det den möjligheten som "Kommer..."?
Eller kan man redan nu få ut den datan i t.ex. text-fils format som den som lagras i Loggersoft för analys och behandling i t.ex. Excel?

Om jag inte missat något så kan jag nu se grafer med min data i e-logger.se i olika tidsintervall, samt min-max-medel på Översikt-sidan för dygnet.
Skulle verkligen önska möjlighet plocka ur datan som i t.ex. Loggersoft och hantera den där eller i t.ex. Excel.
Ändra färger, ordningen på kanalerna/givarna och sånt i graferna...

Hoppas ej det är dumma funderingar och försöker verkligen läsa allt, men ibland missar man trots att man tycker sig läst allt.  Generad

Tack än en gång för svar och hjälp.

Mvh
Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2009-12-03 12:07 »

tänkte att någon måste väl ha kört sin Logger2020 mot bara e-logger.se en längre tid och önskat få ut sin mätdata, och då funnit en lösning på det...

Du tänkte "lura systemet" på något vis? Nä, finns det inte grundläggande stöd för något så går det i regel helt enkelt inte.

Vad innebär "timme-för-timme-data"? Va?

Med det menar jag ett mätvärde för varje timme bakåt i tiden, dvs vad temperaturen var i snitt klockan 10-11, 11-12, 12-13 osv.

Att komma åt det som sparas där i 10 år (Webbtjänsten) är det den möjligheten som "Kommer..."?
Eller kan man redan nu få ut den datan i t.ex. text-fils format som den som lagras i Loggersoft för analys och behandling i t.ex. Excel?

Nej det går inte att exportera någon data från webbtjänsten över huvud taget, det är därför det inte står annat än "Kommer..." under rubriken "Export av mätdata". Med glimten i ögat (blinkande) När det sen blir möjligt att exportera data kommer det att där framgå exakt vad som går att exportera.

Skulle verkligen önska möjlighet plocka ur datan som i t.ex. Loggersoft och hantera den där eller i t.ex. Excel.
Ändra färger, ordningen på kanalerna/givarna och sånt i graferna...

Ja det är det fler som gör och det kommer. Som framgår i tråden "vi vill se nyheter" är det just utökad funktionalitet i webbtjänsten som står närmast på programmet.

Hoppas ej det är dumma funderingar och försöker verkligen läsa allt, men ibland missar man trots att man tycker sig läst allt.  Generad

Nejdå, inte alls, det är jättebra att du frågar! Säkert fler som undrar samma sak men som är för blyga för att fråga.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2009-12-03 13:18 »

Hej och tack för snabbt svar!

Tänker inte "lura systemet" utan bara komma åt min mätdata för att analysera den själv i t.ex. Excel, samt ha kvar historiken.
Sen om man då kan spara en nogrannare statistik än snitt tim-värden som jag förstod var det som sparades i Webbtjänsten i nuläget.

[Andreas klippt bort ett rejält stycke off-topic här.]

Med vänlig hälsning
PaW
« Senast ändrad: 2009-12-07 14:08 av Andreas » Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2009-12-07 13:57 »

Sen om man då kan spara en nogrannare statistik än snitt tim-värden som jag förstod var det som sparades i Webbtjänsten i nuläget.

Mätdata blir glesare och glesare ju längre bak i tiden man kommer, se http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_E-logger under "Hur data lagras".
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2009-12-22 18:37 »

Nu går det att:
¤ Visa mätvärden i textformat för valfri tidsperiod  i minut- (30 dagar bakåt) eller timupplösning.
¤ Ladda hem data i textformat (zipfil) för valfri tidsperiod i minut- (30 dagar bakåt) eller timupplösning.
¤ Få en fil hemskickad varje natt via E-post eller FTP med föregående dygns mätdata i tiosekunders-, minut- eller timupplösning.

Anvisningar finns här: 
http://www.e-logger.se/wiki/index.php/Manual_E-logger#Export_av_m.C3.A4tdata
http://www.e-logger.se/wiki/index.php/Manual_E-logger#Automatisk_export_av_m.C3.A4tdata

Säg till om det inte fungerar eller kan förbättras och fråga gärna om något är oklart.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2009-12-23 12:06 »

KANON - tack för denna julklapp!  Cheesy

Har lagt in för e-post då jag tyvärr ej fick igång FTP:en;
Ser mycket bra ut då testat kort vanlig export.

"FEL: FTP serveradress får endast innehålla bokstäver, siffror, mellanslag och punkt."
Då jag skrev (_ftp://sala-sbf.se). (Ta bort _, då annars http:....)

Sen;
"FEL: FTP användarnamn får endast innehålla bokstäver (a-z, A-Z) och siffror."
Då jag fyllde i bara sala-sbf.se, men då vårt användarnamn tyvärr har annat än ovan...Ledsen

Får kika vidare på en annan tjänst för FTP.
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2009-12-23 16:11 »

Vad roligt höra att du blev glad! Vad har du tänkt använda för program för att hantera alla dina mätvärden?

"FEL: FTP serveradress får endast innehålla bokstäver, siffror, mellanslag och punkt."
Då jag skrev (_ftp://sala-sbf.se). (Ta bort _, då annars http:....)

Ajdå, har gjort så att "ftp://" klipps bort automatiskt nu.

"FEL: FTP användarnamn får endast innehålla bokstäver (a-z, A-Z) och siffror."
Då jag fyllde i bara sala-sbf.se, men då vårt användarnamn tyvärr har annat än ovan...Ledsen

Nu släpps även bindestreck igenom.

Får kika vidare på en annan tjänst för FTP.

Det skall givetvis fungera med alla FTP:er, säg bara till om det är nåt fler problem så tar vi det då.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2009-12-23 21:36 »

Tänkte använda mestadels Excel som jag kört med sen 2000 tills nu.
Sen har vi ett program som heter VeAgraf för analyser på jobbet med textbaserade data.
Blir nog intressant att labba lite med det framöver...Cool

Fick inte användarnamnet att fungerar trots din ändring.
Kanske . (punkten) som strular till det..? Va?
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2009-12-23 21:55 »

Tänkte använda mestadels Excel som jag kört med sen 2000 tills nu.

Hur stora datamängder - dagars mätning - klarar Excel egentligen?

Fick inte användarnamnet att fungerar trots din ändring.
Kanske . (punkten) som strular till det..? Va?

Äsch, ursäkta, missade punkten, men nu släpps även den igenom.

Hoppas du inte har alltför många underliga tecken i lösenordet...
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2009-12-23 22:21 »

Funkar! Cheesy
Tack!

Dock fel vid sökväg då även den så klart innehåller "onormala" tecken... Hihi. Med glimten i ögat (blinkande)
"FEL: FTP sökväg får endast innehålla bokstäver, siffror, bindestreck, mellanslag och punkt."
Sparar i annan katalog. Skall ändock byta server inom snar tid.

Excel har 1 048 576 rader gånger 16 384 kolumner som begränsning, men man delar ju upp datat och behandlar delmängder för grafer, beräkningar osv.

[Andreas klippt bort fråga rejält off-topic här. Var snäll och försök hålla dig till ämnet.]
« Senast ändrad: 2009-12-28 11:58 av Andreas » Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2009-12-28 12:01 »

Dock fel vid sökväg då även den så klart innehåller "onormala" tecken... Hihi. Med glimten i ögat (blinkande)

Vilket tecken gäller det?

Excel har 1 048 576 rader gånger 16 384 kolumner som begränsning, men man delar ju upp datat och behandlar delmängder för grafer, beräkningar osv.

En dryg miljon rader låter mycket men det är knappt ett tredjedels år vid 10-sekundersupplösning, blir det inte opraktiskt om man inte ens kan hantera ett helt år på en gång? Eller klarar Excel av att binda ihop data från flera olika kalkylark i en enda graf?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2009-12-28 12:21 »

Var "&" som någon tyckt var bra använda...
Dock inga problem utan blir ny server fr.o.m. 100201 då jag själv kan labba...Rullande ögon (ironi)

Funkar väldigt bra med FTP sparningen nu och är nöjd.
Bra få all data - sen använda den som man vill.Cool
Kan ta fixa historiskt ner på 10-sek värden i efterhand osv.

Excel gör sitt jobb som det är nu och jag kommer använda det som det är nu.
Kan selektera som man vill för få ut sina grafer där.
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!