E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-04 14:00 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Bara flödesmätningen kvar...  (läst 18611 gånger)
Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« skrivet: 2012-09-06 22:09 »

Det är väldigt nära nu, men flödesmätaren vägrar producera några vettiga siffror.
Och utan den inget COP-värde.

Jag har en ”Flödesmätare Qn 2.5 med Pulsutgång” från Rickards webbutik och har kopplat in den inbyggda pulsutgången enligt konstens alla regler.

Givaren i sig ger någon typ av värde:
2 Energi   FB0008014E9B01DF 54   0.05 Flöde   
(54 pulser/liter för just det här exemplaret)
Det enda underliga här är att den visas som 51 W i själva Loggern.

Kanalen gör ingen glad:
Namn   Värde   Räknare   Givare
FlödeK   -   3.52   2

Antagligen är väl inställningarna för kanalen fel:
Givare      2* [Flöde FB0008014E9B01DF 0.054]
Namn      FlödeK
Kanaltyp      Ingen
Räknare korrigering   
Räknare pris
Xc specialräknare   Inaktiverad

All hjälp uppskattas!
The Winter Is Comming!
Loggat
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-09-06 22:32 »

Nu är jag ingen expert, men jag har två såna flödesmätare själv.
Jag tror att det bara finns två typer av givare totalt - Energi och Temperatur. När flödesmätaren introducerades i loggern så fick den bli en energi-mätare. Därför står det lite missvisande Watt som enhet. Fast enheten är liter/min.

Så i ditt fall så betyder det att 3.52 liter/min passerar din flödesmätare - låter kanske aningens lite. Min VP genererar ca 14 liter/min när den bara småcirkulerar vatten och 25 liter/min när kompressorn går.
Loggat
Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-09-07 08:28 »

Om det vore så väl....
Formateringen blev lite dålig i inlägget (tappade bort mina inlägg 2 ggr och gjorde det till sist i Word).

"Värde" är "-" (0.05 om man tittar på givaren), "Räknare" är 3.52
De "Watt" jag läser ut  på loggern är runt 50-51W så 0.05 är nog motsvarande uttryckt i kW.

Men vad spännande - vad ser du på din logger?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-09-07 10:45 »

Det verkar finnas programfel i vattenmätarfunktionerna. Stöd för den här typen av vattenmätare med pulsutgångar har lagts till ganska nyss. Tror det framförallt är fel när vattenmätare ansluts direkt till loggerns interna pulsingångar istället för att anslutas via en pulsmodul, de flesta ansluter vattenmätare via pulsmodul.

Dels visas W i teckenfönstret på loggern. Dels är kanske värdet i teckenfönstet 10 ggr för högt, i så fall skall 51 tolkas som 5,1 liter/minut.

Dels verkar kanalen för flödesmätaren inte ha kommit igång för dig så att data skickas över från Logger 2020 till E-logger. Men nu bör den vara igång.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-09-07 10:48 »

Jag tror att det bara finns två typer av givare totalt - Energi och Temperatur. När flödesmätaren introducerades i loggern så fick den bli en energi-mätare. Därför står det lite missvisande Watt som enhet. Fast enheten är liter/min.

Det stämmer inte. Men däremot har el- och flödesmätare det gemensamt att bägge ger pulser ut, bägge kopplas därför till ingång av typen pulsingång och hanteras därför bitvis lika.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-09-07 12:23 »

Jag kör flödesmätaren via en pulsmodul. Så det är då förklaringen att det fungerar för mig.
Loggat
Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-09-07 18:50 »

Magic Andreas!

Nu har jag plötsligt värden från flödesmätaren - återstår väl att förstå hur jag kan använda dom.

Men nu går den på 4,9 när pumpen står och typ 17 när pumpen går.
Skall jag tolka det som liter/minut?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-09-07 19:01 »

Ja, det som visas skall vara liter per minut.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-09-07 19:31 »

Helt underbart! Tack!  Leende (smiley)

Jag såg just att jag nu får fram genererad effekt på en beräknad kanal!
Men själva COP värdet vill inte riktigt?
Och det borde ju vara det enkla för det är väl bara en enkel divísion?

Så jag har den beräknade kanalen "Genererat" som verkar rimligt och jag har "El Atec" som är direkt från en separat elmätare.
Men nåt COP får jag inte?
Loggat
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2012-09-07 20:46 »

Jag har så här:
1) Kanal "El Värme"
2) Kanal "Flöde"
3) Kanal Temp "FramLed"
4) Kanal Temp "Retur"
5) Beräknad kanal typ "Effekt från temperaturer och flöde"
  * Namn = "Effekt VP"
  * Temp "FramLed"
  * Temp "Retur"
  * Flöde "Flöde"
  * Värmekapacitivitet =4,2
6) Beräknad kanal typ "Effektfaktor från in- och uteffekt"
  * Namn = "COP VP"
  * Kanal Ineffekt="El Värme"
  * Kanal Uteffekt="Effekt VP"
  * Gränsvärde=50

Ovan är lite förenklat, jag har igentligen dubbelt av allt. 2 temp "framled", 2 temp "retur", 2 flöden och 2 effekt-kanaler för jag har två slingor ut från VPn. Sedan har jag en summa-kanal för effekterna innan jag kan stoppa in det i COP-kanalen.

Fungerar fint för mig. COP runt 4
http://e-logger.se/pub?Bodgrand9&p=3
« Senast ändrad: 2012-09-07 20:50 av KlasL » Loggat
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2012-09-08 09:48 »

Hej KlasL !

Lite utanför ämnet i denna tråd men kollade in på din systembild och har en fråga vilken
luft/vatten vvx du har som sitter efter FTX och "drivs" av acctanken ? Alltså den som lyfter värmen från
utblåset från FTX ?
Har i skallen att skaffa en sån senare för att kunna utnyttja varmvattnet bättre från min acctank som värms av
solfångare.


Hälsn.
Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2012-09-09 09:47 »

Hej KlasL !

Lite utanför ämnet i denna tråd men kollade in på din systembild och har en fråga vilken
luft/vatten vvx du har som sitter efter FTX och "drivs" av acctanken ? Alltså den som lyfter värmen från
utblåset från FTX ?
Har i skallen att skaffa en sån senare för att kunna utnyttja varmvattnet bättre från min acctank som värms av
solfångare.


Hälsn.
Lars

Det är ett vattenbatteri som kom från FTX-tillverkaren. FTXen är från Luftmiljö och de använder sig av Luvatas vattenbatterier. Mitt vattenbatteri är ett Luvata QJHD-200. Info om batteriet kan man se här: http://www.visionair.dk/UserFiles/File/Batterikatalog.pdf

Jag har precis installerat FTXen och dess vattenbatteri så jag vet inte hur effektiv den är än.
Systembilden är lite förenklad. Det finns även en shuntventil samt en cirkpump som FTXen själv reglerar för att få rätt tilllufts-temperatur.

Om du ska ha det på en kall-vind så uppstår en till sak som man bör ta hänsyn till - frysrisken. FTXen mäter även temperaturen på returvattnet från vattenbatteriet och sjunker returen under 5 grader så stänger den av alla fläktar, stänger ett spjäll från uteluften och öppnar shunten på max värme för att förhindra att vattenbatteriet fryser igen.

Jag kommer sätta en loggergivare på retur-vattnet så jag kan skapa larm via e-loggern när den tempen blir för låg.
Jag har även satt en jätte-balja under hela batteriet med en avloppskanal ner till pannrummet ifall nånting skulle börja läcka/gå sönder.
Loggat
Michael Öijwall
Medlem

Antal inlägg: 70


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2012-09-10 16:01 »

Tack för hjälpen Andreas och KLas!

Jag har nu ett COP värde som pendlar runt 4.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2012-09-10 18:34 »

Bra de löste sig! Vad gjorde du för att få det att fungera?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2012-09-11 00:09 »

Det är ett vattenbatteri som kom från FTX-tillverkaren. FTXen är från Luftmiljö och de använder sig av Luvatas vattenbatterier. Mitt vattenbatteri är ett Luvata QJHD-200. Info om batteriet kan man se här: http://www.visionair.dk/UserFiles/File/Batterikatalog.pdf

Jag har precis installerat FTXen och dess vattenbatteri så jag vet inte hur effektiv den är än.
Systembilden är lite förenklad. Det finns även en shuntventil samt en cirkpump som FTXen själv reglerar för att få rätt tilllufts-temperatur.

Om du ska ha det på en kall-vind så uppstår en till sak som man bör ta hänsyn till - frysrisken. FTXen mäter även temperaturen på returvattnet från vattenbatteriet och sjunker returen under 5 grader så stänger den av alla fläktar, stänger ett spjäll från uteluften och öppnar shunten på max värme för att förhindra att vattenbatteriet fryser igen.

Jag kommer sätta en loggergivare på retur-vattnet så jag kan skapa larm via e-loggern när den tempen blir för låg.
Jag har även satt en jätte-balja under hela batteriet med en avloppskanal ner till pannrummet ifall nånting skulle börja läcka/gå sönder.

Tackar för infon KlasL !
Ska forska vidare på detta om det går att installera liknande hos mig.

Hälsn.
Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!