E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-04 09:07 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Energi varmvatten?  (läst 7503 gånger)
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« skrivet: 2012-05-21 14:22 »

Om man mäter flöde på tappvarmvatten, temp kallvatten in till bergvärmepump, temp varmvatten ut från bergvärmepump och elförbrukning bergvärmepump kan man då räkna ut hur mycket el varmvatten respektive uppvärmning förbrukar?

Loggat

/Uffe
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-05-22 06:25 »

Hej.

Du kan mäta på det sättet, men jag tror inte att det är så lätt att få en riktigt tillförlitlig siffra, anledningen är att du när du tappar varmvatten tar ut rätt stora effekter under kort tid, och att tempgivarna reagerar lite långsamt, så det kan rätt lätt bli "felvisning" om tempgivarna inte sitter exakt likadant monterade - så att de reagerar på temperaturförändringen lika snabbt på kalla och varma ledningen.
Dessutom kommer kompressorn ofta att stå still när du förbrukar vatten, och då kommer det momentana COP-värdet att bli skyhögt.
Ytterligare en nackdel med detta mätsätt är att du inte får med några värmeförluster från varmvattenberedaren.
Är det COP du vill mäta så skall du mäta kompressorns värmeproduktion och elförbrukning, inte den energi du tar ut från varmvattenberedaren.

Mer rätt, och enklare, är det att mäta COP när värmepumpen tillverkar tappvarmvatten, alltså genom att mäta flödet och difftempen på själva vattenflödet som värmer varmvattentanken. Mäter du det så får du med all energiproduktion och COP kommer att bli avsevärt bättre (Energiförlusterna från en vvb kan vara så stora som 50% av den totala förbrukningen)

Exakt hur COP-beräkningarna fungerar i webbtjänsten kan nog Andreas förklara bättre än jag kan.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-05-22 08:20 »

Blir osäker över frågan. Kan det vara ungefär så här du tänker Ulf:
1) En energiberäkning för utgående effekt värme utifrån difftemp och flöde
2) En energiberäkning för utgående effekt varmvatten utifrån difftemp och flöde
3) El värme = värme/(värme+varmvatten)*elförbrukning vp
4) El varmvatten = varmvatten/(värme+varmvatten)*elförbrukning vp
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-05-22 20:28 »

Vad jag vill är att se hur fördelningen mellan värme och varmvatten är, totala förbrukningen på värmepumpen har jag och det är ju förbrukningen värme + varmvatten.
Loggat

/Uffe
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-05-22 20:59 »

Eftersom en värmepump har en effektfaktor (COP) går det inte räkna ut effekt för uppvärmning som differens mellan elförbrukning och effekt för varmvatten.

Man måste räkna ut effekt både för värme och varmvatten och sen relatera effekterna till varandra som jag skriver i inlägg #2. Notera dessutom det Rickard skriver om att mäta på tillverkning av varmvatten och inte förbrukning.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!