E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-02 05:40 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hög tid för projektering  (läst 5562 gånger)
Anders
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« skrivet: 2011-03-10 22:34 »

Hej

Nu är det hög tidför projektering och då är frågan vilka givare jag ska ha.
Jag vill logga temp på ett flertal ställen runt solfångaranläggningen och acc-tankarna.
- Vilken givare är bäst att lägga mot ett kopparrör under isoleringen.
Dallas 1-wire pro rörgivare ger ju stor anliggningsyta men blir ju svårare att få in bra under isoleringen (rörskålar) än en Dallas 1-wire pro kapslad givare.
På några ställen har jag dykrör men dom är någon mm vidare än givarens 6mm.
- Ska jag lägga på pasta och kila fast givaren med något så givare ligger an mot dyrörets sida.
- För att mäta rumstemp och utetemp borde väl den enkla temperaturgivaren 3-tråd, 99kr, fungera. Då inbyggd i en vanlig eldosa.
Jag ska mäta flödet från solfångaren in i acc-tankarna.
- Vilken flödesmätare ska jag ha då. Jag har lästa att den lilla ska användas på solfångare men jag har en yttre värmeväxlare med egen cirkpump på kretsen mot acc-tankarna. Är flödet lika lågt där som i kretsen upp till solfångaren.
- Ska pulsmodulen till flödesmäteren kopplas mot en HTMIQ eller direkt mot logger 2020.
Jag ska även mäte temperaturen på rökgaserna på vedpannan och tar väl då en HTMIQ och en temgivare PT 1000/M8 max 400. Jag vill också ha koll på när olika cirkpumpar är igång, laddomaten på vedpannan och solfångaren.
- Stämmer det då att det krävs en A/DMIQ och ljussensor 230V.
- Kan man istället för ljussensor och ledlampa använda ett 230V-relä som lägger på modulens egen 5V när relät drar.
Jag kommer säker behöva ställa massor av frågor. Bl.a. om hur jag får igång allt mot e-logger men det får jag ta sen.

Hälsningar Anders
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-03-10 22:47 »

- Vilken givare är bäst att lägga mot ett kopparrör under isoleringen.
Du kan nog välja vilken som, med rörgivaren får du en lite större anliggningsyta mot röret än med den kapslade givare.
För att montera givarna behöver du väl i vilket fall som helst skära upp isoleringen (för att kunna fästa dem ordentligt) och att sedan isolera lite extra just där givarna sitter är aldrig fel om man vill få en så exakt mätning som möjligt.

Dallas 1-wire pro rörgivare ger ju stor anliggningsyta men blir ju svårare att få in bra under isoleringen (rörskålar) än en Dallas 1-wire pro kapslad givare.
På några ställen har jag dykrör men dom är någon mm vidare än givarens 6mm.
- Ska jag lägga på pasta och kila fast givaren med något så givare ligger an mot dyrörets sida.
Ja, rejält med pasta i fickan bör räcka, skall du kila fast den med något välj nåt som inte leder bort värme från tempfickan (en lång pianotråd är inte lämplig t.ex)
- För att mäta rumstemp och utetemp borde väl den enkla temperaturgivaren 3-tråd, 99kr, fungera. Då inbyggd i en vanlig eldosa.
Ja, det fungerar bra, och det är ju i princip det jag gjort med rumsgivarna, bara att lådan är lite snyggare än en vanlig eldosa.
Jag ska mäta flödet från solfångaren in i acc-tankarna.
- Vilken flödesmätare ska jag ha då. Jag har lästa att den lilla ska användas på solfångare men jag har en yttre värmeväxlare med egen cirkpump på kretsen mot acc-tankarna. Är flödet lika lågt där som i kretsen upp till solfångaren.
Jag vet inte säkert, men om jag får komma med en avancerad gissning så är flödet acktank - vvx betydligt större, så då kan du välja den större Qn2.5-mätaren, det viktiga är att du har ett flöde som överstiger det minsta jag angett, på flöden över denna gräns ligger felvisningen inom angivna värden.
- Ska pulsmodulen till flödesmäteren kopplas mot en HTMIQ eller direkt mot logger 2020.
Den kopplas direkt mot Logger 2020
Jag ska även mäte temperaturen på rökgaserna på vedpannan och tar väl då en HTMIQ och en temgivare PT 1000/M8 max 400. Jag vill också ha koll på när olika cirkpumpar är igång, laddomaten på vedpannan och solfångaren.
- Stämmer det då att det krävs en A/DMIQ och ljussensor 230V.
Det stämmer.
- Kan man istället för ljussensor och ledlampa använda ett 230V-relä som lägger på modulens egen 5V när relät drar.
Ja, det funkar, men kräver ju lite mer kunskap, och så blir det normalt sett dyrare om man inte har fri tillgång till relän, socklar och kapslingar.
Jag kommer säker behöva ställa massor av frågor. Bl.a. om hur jag får igång allt mot e-logger men det får jag ta sen.

Loggat

Anders
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-03-10 22:51 »

Tack för otroligt snabbt svar. Nu ska jag projektera redan i morgon.

Hälsningar Anders
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!