E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-02 06:06 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ljussensor in i A/DMIQ  (läst 20312 gånger)
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2011-03-18 09:02 »

Finns det något trick, typ kondensator, man kan använda? Leende (smiley)

Ja, man kan jämna ut signalen från ljussensorn med en 1n4148 diod och en 10 uF kondensator. Anslut anoden på utgången från ljussensorn. Anslut pluspolen på kondensatorn till katoden och minuspolen till jord. Anslut katoden till ingången på Logger 2020.

Att läsa i Logger-panelen är inte riktigt ett alternativ, den står 20 meter bort.

Du får rikta en webbkamera mot loggerdisplayen. Leende (smiley) Men jo det är en svaghet, vi jobbar på snabbare uppdatering via nätet.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hummelstrand
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2011-03-18 15:48 »

Diod+kondensator-lösningen, gäller det vid inkoppling till analoga eller digitala ingången?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2011-03-18 16:08 »

Har du en diod som blinkar (även om man inte kan se det med blotta ögat) så kommer den typen av filtrering att höja volttalet, både på digitala och analoga in.
Normalt behöver man ju inte dessa på analoga in eftersom en analog signal normalt inte pulserar med så höga frekvenser att den uppfattas som felaktig.
230 V sensorerna är uppbyggda på ett liknande sätt.
Obs, komponenterna är värmekänsliga, är du inte en van lödare rekommenderar jag inte att du löder dem.

Rent generellt är det alltså bättre att välja en 230 V variant av sensorn om man inte är helt säker på att det är en diod som matas av en stabil likspänning som skall läsas av.
Loggat

Hummelstrand
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2011-03-27 12:11 »

Har jag uppfattat det här korrekt?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2011-03-28 08:49 »

Nej. Om färgerna på ljussensorn står för brun jord, grön +5V och vit utgång så ska brun kopplas till jord och vit till dioden. Till ingången ansluter du sen en kabel som kopplas mitt mellan diod och kondensator.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hummelstrand
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2011-03-28 10:40 »

Så här?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2011-03-28 11:08 »

Det ser ut stämma!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hummelstrand
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2011-03-28 18:00 »

Har du en diod som blinkar (även om man inte kan se det med blotta ögat) så kommer den typen av filtrering att höja volttalet, både på digitala och analoga in.
Nu har jag kopplat in kondensator och diod, men tycker inte att spänningen ökat nämnvärt, hamnar på strax under 1 volt trots att IVT-pannans lysdiod lyser rakt på ljussensorns utbuktning (som ligger an lysdioden). Kan jag förändra värdet på kondensatorn för att öka spänningen?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2011-03-28 18:38 »

Större kondensator ger högre värde. Du borde även få högre värde på en analog ingång eftersom de inte lastar lika mycket

Och du har mätt upp så att lysdioden verkligen blinkar?

Vad är det för färg på dioden? Ser den ut lysa ovanligt svagt?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hummelstrand
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2011-03-28 18:45 »

Större kondensator ger högre värde. Du borde även få högre värde på en analog ingång eftersom de inte lastar lika mycket
OK, ska testa att gå tillbaka till den analoga ingången (men man vill ju helst ha fyrkantskurvor i graferna).

EDIT: Bytte nu till 22 µF och satte på analoga ingången. Med 0,0 -- 5,0 V så får jag 30,9 i värde, vilket torde motsvara drygt 1,5 V. Ska testa med 47 µF och sedan sätta den på analoga igen.
Kan jag bara fortsätta och öka kapacitansen, eller är det något värde jag bör hålla mig under?

Och du har mätt upp så att lysdioden verkligen blinkar?
Den blinkar inte för synliga ögat, men eftersom jag fick så dåligt utslag trots optimal placering av sensorn så misstänkte jag att den måste blinka.

Vad är det för färg på dioden? Ser den ut lysa ovanligt svagt?
Klassisk grön 3 mm LED med dimmat hölje. Nej, den lyser "normalt" för en indikator.
« Senast ändrad: 2011-03-28 19:17 av Hummelstrand » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2011-03-28 19:55 »

Ju högre kapacitans desto långsammare urladdning vilket i sin tur ger långsammare detektering av frånslag.

Om du har en multimeter kan du prova mäta på lysdiodens pinnar i ac-läget och se om du får nån spänning. Får du inte det blinkar den förmodligen inte och då gör diod och kondensator större skada än nytta eftersom det blir spänningsfall över dioden.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hummelstrand
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #26 skrivet: 2011-03-28 22:10 »

Mätte över lysdioden med voltmetern inställd på växelspänning och fick mycket riktigt 3,6 V. Bytte då till 47 µF och får nu 3,5 V från ljussensorn, så jag borde kunna montera sensorn på sidan av lysdioden och ändå använda den digitala ingången på A/DMIQ:n.

Problem löst! Tipset om att mäta över lysdioden med växelspänning skulle ha varit till hjälp i webbshoppen när man försöker förstå vilka sensorer man ska köpa.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2011-03-30 06:23 »

Hur kompletterat texten i webshopen.
Tack för tipset, och bra att det löste sig.
Loggat

Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!