E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-02 02:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ljussensor in i A/DMIQ  (läst 20307 gånger)
Hummelstrand
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« skrivet: 2011-03-08 10:55 »

Lyckas inte hitta kopplingsschemat för hur jag kopplar in ljussensorer http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=38&products_id=167 till A/DMIQ-modulen. Jag ska använda fyra stycken för att läsa av fyra lysdioder på min IVT bergvärmepumpspanel.

Var borde jag ha letat?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-03-08 12:24 »

Hej.

Det stämmer nog att det inte finns helt klart uttryckt någonstans, skall fixa det så snart som möjligt.

Du skall ansluta brun ledare till GND.
Bygla mellan GND och digitala ingången (Plint 10, 12, 14 och 16)
Vit ledare från sensorerna kopplas till digitala in. (Plint 11, 13, 15,  17)
Grön ledare till +5 V
Loggat

Hummelstrand
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-03-08 16:58 »

Tack för snabbt svar!
Loggat
Hummelstrand
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-03-10 22:41 »

Hmm, får inget utslag trots att givarna "kramar" lysdioderna i panelen till bergvärmepannan. Detta är lågvoltsLEDs, så det borde inte bero på "230V-problemet".

Ska testa med att lysa på dem med ficklampa...

Som alternativ: Kan jag koppla in mig på lysdioderna direkt istället?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011-03-10 22:53 »

Är lite osäker just när det gäller digitala in, kanske kan man just till dem koppla in extern spänning.
Andreas måste svara på den frågan då jag inte är säker.

Har du testat alla sensorerna?

Brun= GND
Grön = +5V
Vit = 0-5 V ut (i praktiken ca 0-4 v)

Att en givare kan vara defekt är väl inte omöjligt, men att allihop skulle vara det låter långsökt...
Det är den lilla "ploppen" som sticker ut på ena "plattsidan" som skall riktas mot ljuskällan.
Visar de inget när du lyser med ficklampa, skicka upp dem får jag kolla på dem.
Loggat

Hummelstrand
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-03-11 07:52 »

Ska testa lite mer, gjorde misstaget att snyggt montera alla tre sensorer inuti panelen innan jag testade dem, och endast en av dem (vv-drift) lyser med jämna mellanrum, de andra är larmindikatorer.
Loggat
Hummelstrand
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-03-11 09:56 »

Sensorerna funkar om man lyser på dem med ficklampa. Däremot lyckas jag inte montera dem tillförlitligt på sidan av lysdioderna (som väl är alldeles för riktade rakt fram).

Tror jag går till plan B och använder de 1.96V som varje lysdiod matas med och läser av dem med de analoga ingångarna, medelst några ditlödda trådar.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011-03-11 10:01 »

1.96 V räcker nog inte för att trigga ingångarna.
Det behövs typ 2.5 volt.
Och ja, det är viktigt att sensorn placeras rakt framför dioden, skall tydliggöra detta i webshop och manual.
Loggat

Hummelstrand
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2011-03-11 10:12 »

1.96 V räcker nog inte för att trigga ingångarna.

1.96V är ju drivspänningen jag mätte över IVT:s lysdiod. Om jag mäter den med de analoga ingångarna istället för med ljussensor så borde det ju fungera.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011-03-11 10:13 »

De analoga ingångarna får ABSOLUT inte anslutas till någon annan ström-matning än den från Loggern, då lär modulen gå sönder p.g.a. jordströmmar.

Om det är viktigt för dig med dolt montage av sensorerna kanske du kunde löda på en diod parallellt med den befintliga, som lyser rakt in i sensorn.
« Senast ändrad: 2011-03-11 10:15 av Rickard » Loggat

Hummelstrand
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2011-03-11 16:43 »

Har nu monterat sensorerna så att de sitter rakt framför lysdioderna, men de ger bara rätt indikation om taklampan i tvättstugan är tänd samtidigt.  Leende (smiley)

Kan jag ansluta ljussensorerna till de analoga ingångarna istället för att på så sätt sänka tröskelvärdet manuellt?
Hur kopplar jag då?

Så här?
Brun ledare till GND?
Bygla mellan GND och analoga ingången
Vit ledare från sensorerna kopplas till analog in
Grön ledare till +5 V
« Senast ändrad: 2011-03-11 16:48 av Hummelstrand » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2011-03-12 14:39 »

1.96V är ju drivspänningen jag mätte över IVT:s lysdiod.

Hur mätte du? Säker på att ivtdioderna inte är pulsbreddsmodulerade?

Har nu monterat sensorerna så att de sitter rakt framför lysdioderna, men de ger bara rätt indikation om taklampan i tvättstugan är tänd samtidigt.  Leende (smiley)

Låter märkligt. Har du inte täckt över dem? När jag använder sådana där är jag tvungen att sätta svart isoleringstejp över dem för att de inte ska störas av omgivningsljus.

Kan jag ansluta ljussensorerna till de analoga ingångarna istället för att på så sätt sänka tröskelvärdet manuellt?
Hur kopplar jag då?

Koppla så här för att ansluta ljussensorerna till de analoga ingångarna:
¤ brun till jord
¤ grön till +5V
¤ vit till 4, 5, 6 eller 7
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hummelstrand
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2011-03-17 16:11 »

Hur mätte du? Säker på att ivtdioderna inte är pulsbreddsmodulerade?

Oj, ingen aning.
Kan det vara så att de flimrar så snabbt att ögat inte ser det, men sensorn hinner uppfatta blinkandet? Det är normalstora lysdioder som nu lyser rakt in i pluppen på ljussensorn (de ligger an), ändå får jag inte sensorn att indikera ljus konsekvent (ibland On, men oftast Off).

Detsamma gäller faktiskt om jag lyser på dem med ficklampa, jag kan vara tvungen att vänta ett tag för att få indikation på Givarsidan. Är inte den i realtid om man laddar om sidan med knappen "Uppdatera givarlista"?

Har nu kopplat in en ljussensor till en analogingång, och mörklagt allt. Får då (oftast) 100% utslag när jag satt maxgränsen till 1.00 V. Jag antar att detta kommer fungera, ska låta den stå och logga ett tag för att se om detta överensstämmer med elförbrukningen.
« Senast ändrad: 2011-03-17 17:07 av Hummelstrand » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2011-03-17 17:40 »

Kan det vara så att de flimrar så snabbt att ögat inte ser det, men sensorn hinner uppfatta blinkandet?

Ja meningen är ju just att ögat inte ska se att det blinkar.

Detsamma gäller faktiskt om jag lyser på dem med ficklampa, jag kan vara tvungen att vänta ett tag för att få indikation på Givarsidan. Är inte den i realtid om man laddar om sidan med knappen "Uppdatera givarlista"?

Funktionen "Uppdatera givarlista" är till för att detektera nya givare i systemet, inte för att kontrollera givarvärden/status mer frekvent. Jag skulle rekommendera att du istället tittar i teckenfönstret på Logger 2020. Tryck knappen för att frysa den givare du är intresserad av.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hummelstrand
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2011-03-17 20:36 »

Så om LEDs blinkar högfrekvent så kan man inte använda ljussensorer kopplade till de digitala ingångarna? Det skulle då behövas en filterfunktion som jämförde flera värden efter varandra och gjorde gav ett medianvärde som sedan blev 1 eller 0?

Att använda de analoga ingångarna ger lite problem då spänningen ibland doppat under minimivärdet 1,0 V när lysdioden lyser. Kan man tänka sig att detta minimiintervall sänks, eller ger det andra problem i andra delar av systemet?

Finns det något trick, typ kondensator, man kan använda? Leende (smiley)

Att läsa i Logger-panelen är inte riktigt ett alternativ, den står 20 meter bort.
« Senast ändrad: 2011-03-17 20:46 av Hummelstrand » Loggat
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!