E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-02 02:21 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Nybörjare som vill logga allt  (läst 6234 gånger)
Anders
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« skrivet: 2011-02-28 21:56 »

Hej

Jag har fått tips om Logger 2020 och har några frågor.
Det står att jag måste ha en statisk IP-adress från min bredbandsleverantör.
Jag har hört mig för bland mina datorkunniga kamrater och alla tror att jag har en dynamisk IP-adress men som troligtvis är samma varje gång jag startar igång modem och router.
Efter att ha kollat flera gånger verkar det stämma med att jag får samma IP-adress.
Kommer detta funka.
Kan jag ha en stationär PC och logga mot samt koppla upp mig mot weben och logga där samtidigt. Jag bor väldigt åskkänsligt och vågar inte alltid ha telefon/modem/router inkopplade. Däremot kan jag chansa med en gammal begagnad PC.
Vilka är systemkraven på PC:n. Jag ska försöka hitta en på Blocket eller Tradera.
Jag har funderingar på var jag ska fästa tempgivarna på mina acc-tankar. För att få riktiga värden kanske jag måste rycka bort befintliga analoga mätare, dom sitter väl i dykrör, och ansluta nya givare där.
Jag vill dock kunna läsa av mätarna även i pannrummet så då är frågan om det går att se givarna i loggerns display.

Tack på förhand från en som är nyfiken att komma igång
/ Anders
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-03-01 09:30 »

Antingen kan du koppla in Logger 2020 via seriekabel till en pc där du kör pc-programmet LoggerSoft och sen via LoggerSoft ansluta dig mot webbtjänsten E-logger, eller så kan du utelämna pc:n och koppla in Logger 2020 med nätverkskabel direkt till internet och mot webbtjänsten E-logger.

Det är bara om LoggerSoft ska anslutas mot webbtjänsten E-logger du behöver statisk ip-adress. Statisk ip-adress behövs inte om Logger 2020 är direktkopplad mot webbtjänsten. Vad som händer om du använder LoggerSoft och du har dynamisk ip-adress och ip-adressen ändras är att data slutar skickas över, du måste då starta om LoggerSoft.

Kraven på pc är låga, om den bara ska samla in data räcker det med nån gigahertz och nån gigabyte minne. Ska du däremot sitta mycket vid den och titta på grafer i LoggerSoft kan det vara trevligare med något aningen vassare. Tänk på att försöka hitta en så energisnål dator som möjligt, väljer du fel kan den årliga elkostnaden för att ha den igång dygnet runt bli högre än dess inköpspris.

Du kan se valfria givarvärden i loggerns display.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
pethson
Medlem

Antal inlägg: 41



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011-03-20 20:02 »

Fattar jag rätt om det räcker med att starta om LoggerSoft om min router byter IP?
Om min ISP och router använder standard DHCP så bore ju inte adressen bytas alls så länge routern är igång?
DHCP skall ju fungera så att klienten efter halva leasetiden skall den klienten (routern) fråga om det är OK att förlänga leasetiden. Får den då svar från DHCP servern förlänger den till full tid. Vilket gör att den inte skall släppa adressen.

Men det innebär att man enkelt borde kunna lägga en koll på vad man har för extern ip och om den ändras automatiskt start om LoggerSoft?

///P
Loggat

Peter Nordin
Har Direkt-el -76, frånluftsväxlare -86 och luft/luft pump -96...
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-03-21 08:43 »

Fattar jag rätt om det räcker med att starta om LoggerSoft om min router byter IP?

Ja.

Om min ISP och router använder standard DHCP så bore ju inte adressen bytas alls så länge routern är igång?

Precis.

Men det innebär att man enkelt borde kunna lägga en koll på vad man har för extern ip och om den ändras automatiskt start om LoggerSoft?

Ja.

Tilläggas bör är att målet är att pensionera kopplingen pcprogram-webbtjänst och istället göra det möjligt köra Logger 2020 parallellt både mot webbtjänst och pcprogram. Det är också anledningen till att nätverksstödet i LoggerSoft är lite sisådär.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!