E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-02 01:41 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Remote omstart av Logger 2020?  (läst 5847 gånger)
Tipo874
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« skrivet: 2011-01-31 17:32 »

Går det att få en logger att starta om remote?

Min logger slutade plötsligt att skicka data till e-logger verkar det som. Graferna och översikten uppdateras i alla fall inte, även om jag via Givare-menyn kan uppdatera givarlista och läsa av aktuellt värde.

Jag gjorde ett försök med att starta om routern, vilket också var en katastrof, eftersom skräpet inte lyckades starta själv, utan jag fick skicka dit en springare som gjorde en power-cycle. Jag hade hoppats att det skulle räcka för att få igång loggningen igen, men tydligen inte.
Loggat
Sophiehill
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-01-31 17:39 »

Jag har loggern i fritidshus och använder ett programerbart tidur till att bryta strömmen till både Logger och Router i en minut en gång per dygn.

Det funkar bra. Om det är routern som hängt sig så finns det en god chans att Loggern buffrat under tiden och att du får tillbaka data när logger och router kommer upp efter äggklocksomstarten. Har du otur så har Logger2020 tömt minnet och börjat om precis innan programmerad omstart, då tappar du viss mängd data.
Loggat
Tipo874
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-01-31 18:00 »

Jo, jag har hört talas om liknande "lösningar", men det känns så oerhört främmande.

I min värld brukar datorer snurra ett år eller så mellan ombootar, och routrar och modem brukar aldrig behöva startas om.

PC-tänket är väl på väg att ta över, tyvärr, och då får man väl anamma PC-lösningar (tidur)  Gråtande

Nu såg jag att loggern faktiskt kom igång med skickandet i alla fall, så just nu klarar jag mig ändå.

Edit:
Det gick över. Nu verkar den inte skicka nåt igen.  Arg
« Senast ändrad: 2011-01-31 21:25 av Tipo874 » Loggat
Perra
Medlem

Antal inlägg: 1


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-01-31 23:19 »

Hej
Min logger slutade också att uppdatera data till e-logger 21:35,  displayen uppdaterar förbrukningen i realtid, omstart hjälpte inte.
Det står att den är ansluten samt att jag kan ändra namn i displayen, så jag har kontakt med loggern ifrån e-logger
/Perra
« Senast ändrad: 2011-01-31 23:33 av Perra » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-02-01 11:44 »

Går det att få en logger att starta om remote?

Nej det finns tyvärr ingen sån funktion. Men känner i och för sig inte heller till något problem i någon mjukvaruversion som lösts av att Logger 2020 startats om.

I min värld brukar datorer snurra ett år eller så mellan ombootar, och routrar och modem brukar aldrig behöva startas om.

Då har du nog ganska få "hemmaroutrar" i din värld. Med glimten i ögat (blinkande) Men Logger 2020 skall normalt aldrig behöva startas om.

Min logger slutade plötsligt att skicka data till e-logger verkar det som.

Min logger slutade också att uppdatera data till e-logger 21:35

Det låter som en buggrapport, ta upp detta i den avdelningen under rubrik som speglar problemet. Då kan alla med samma problem enkelt hitta det som skrivs och förhoppningsvis bidra med ytterligare detaljer som leder till snabbare lösning. Glöm inte ange mjukvaruversion och annat som kan tänkas vara relevant exempelvis hur länge ni loggat och första gången ni stött på felet, om det uppstått flera ggr., hur länge det varar, om det syns nåt särskilt i mätvärdena före och efter osv. (Läs gärna igenom Hur man rapporterar ett fel.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!