E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-02 03:04 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: A/DMIQ inkoppling extern utrustning  (läst 7223 gånger)
Cenitek
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« skrivet: 2010-12-09 22:58 »

Hej på er

Jag håller på att testa funktionen brandlarm med relästyrning.

De jag vet är att portarna på brandlarmet
NO
NC
COM
Inte ger någon form av ström i huvudtaget vid larm.

Därimot har jag en annan port som sänder signal till andra larm vid sammakoppling kallad
I/O
GND
Dessa ger en ström runt 5v när larmet går.

Jag kopplade GND från barndlarm till GND på ADMIQ
I/O till port 4 på ADMIQ

Resultat = port 4,5,6 och 7 får lika värde.

Vad i hela värden ska det betyda? hur är det möjligt?

Ska jag koppal på I/O portarna i stället på ADMIQ?

mvh

Rickard Österlind
aka Inte så bright, men jävligt smart.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010-12-09 23:52 »

Du skall använda de digitala ingångarna för brandlarmet.

Bygla GND till plint 11 (på modulen).
Koppla in en tvåledare mellan modul och brandlarm:

Från + 5 V på modulen till en av anlutningarna på brandvarnarens NO.
Från plint 10 på modulen till den andra anlutningen på brandvarnarens NO.

Då bör det fungera.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-12-10 08:46 »

Eller prova koppla I/O och GND från porten på brandlarmet som ger signal vid sammankoppling direkt till plint 10 och 11 på IO-modulen. De digitala ingångarna på IO-modulen är galvaniskt isolerade och tål högre spänning än de analoga.

Jag kan tänka mig två möjliga orsaker till att alla analoga ingångar visar lika värde. Antingen är det du skriver om "en ström runt 5v när larmet går" högre än 5V. De analoga ingångarna ska inte utsättas för mer än 5V, det blir inte bara felfunktion, risken är även att loggerutrustningen går sönder. Eller så har ditt brandlarm galvanisk koppling mot något annat (jordplan, extern strömförsörjning osv.).

Över huvud taget när det gäller IO-modulen A/DMIQ är det mycket viktigt att hålla isär vad som är galvaniskt isolerat och inte.

"Vanliga utgångar" (=alla utgångar som inte är reläutgångar, inklusive matning och jord) på extern utrustning får endast kopplas till de galvaniskt isolerade digitala ingångarna plint 10-17 på IO-modulen. Kopplas "vanliga utgångar" från extern utrustning till någon av de andra plintarna på IO-modulen blir det inte bara felfunktion, risken är även att loggerutrustning och extern utrustning går sönder.

Reläutgångar på extern utrustning kan kopplas till både de analoga och digitala ingångarna på IO-modulen, förutsatt att den spänning som reläutgången får styra tas från IO-modulen. Tas spänningen reläutgången får styra från extern utrustning kan inkoppling endast ske på de digitala ingångarna på IO-modulen.

Givare som strömförsörjs via IO-modulen och inte har jordförbindelse via höljet mot extern utrustning kan kopplas via både de analoga och digitala ingångarna. Givare som strömförsörjs externt eller ha jordförbindelse via höljet mot extern utrustning kan bara kopplas in på de digitala ingångarna.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Cenitek
Medlem

Antal inlägg: 28


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-12-10 18:10 »

Tack för svaret.

Jag hämtar ström från plint 1 och 3 ADMIQ, Rätt kopplat i brandlarm. Så ingen extern ström, det borde betyda I/O på ADMIQ borde fungera.

Ni har så rätt, fan min dumskalle, jag läste ju att den inte klarar mer än 5v. Men den fungerar fortfarande Leende (smiley)

Ämdrar och testar. Återkommer!

mvh
Rickard Österlind
Loggat
lennartkarlsson
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-01-23 15:30 »

Ny fråga
ställer den här då det rör A/DMIQ och dess portar

har sökt i manualer men inte funnit
(står bara att man behöver lite mer kunskap)

Här i denna grupp, kan man finna att plint 10 kan max belastas med 5V
plint 11 läggs till GND

Sitter det en optokopplare på insidan ?? med belastningsmotstånd för 20mA 5V ??
Hur snabb är denna ingång ??
Kan den mäta pulser ?? från ex elmätare ?



Tacksam för svar
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-01-24 08:51 »

Avläsningen av ingångarna på IO-modulen sker en gång per sekund, IO-modulen kan inte mäta/räkna elmätarpulser (till det används pulsmodulen). I övrigt se: http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_expansioner längst ner på sidan under "Generell in- och utgångsmodul: A/DMIQ"
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!