E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-17 06:48 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 3030 - Kapsling aktiverar pekskärmen.  (läst 9047 gånger)
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« skrivet: 2017-02-28 15:43 »

Egentligen ingen stor sak detta men vill ändå kolla om ni sett detta på fler enheter.

Nästan direkt när jag hade bytt till L3030 för några veckor sedan så såg jag att ibland när jag kom tillbaka till L3030 för att kolla, så såg jag att displayen hade ställt om sig att den var i ett annat visningsläge. Den var inte i samma visningsläge som jag hade ställt den i som jag lämnade den förra gången jag kollade på den.

Ibland var ”H” framme och någon gång var sidan för inställningar framme. Trodde först att det var något fel på den men upptäckte ganska snart att det var kapslingen som aktiverade ”Pekskärmen”. Mellanrummet mellan display och frontkåpa är väldigt liten.

Jag har försökt att kolla så kortet verkligen sitter riktigt på plats mot botten i kapslingen men det ser det ut att göra, även kollat så inte det är något på väggen som trycker på baksidan av kapslingen när man skruvar fast L0303 som skulle kunna orsaka detta.

När jag sätter tillbaka frontkåpan så får jag försöka att inte trycka den riktigt på plats så som jag skulle vilja göra för då finns risken att displayen börjar ställa om sig.

Det går ju att lösa genom att kanske göra någon justering på kapslingen, men jag var mest nyfiken på om ni har sett detta på fler enheter.

Mvh Peo 
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2017-02-28 16:17 »

Nej, det har jag inte märkt något av, sista typ 1 mm längst ut på skärmen, där fronten tar i skall inte vara känslig för sånt.
Har väl hanterat och testat ett tiotal loggrar utan att se detta fenomen, men nu när du påpekar det så ser jag att även jag kan stressa fram fenomenet.
Det märkliga är dock att det bara händer för mig om jag trycker skapligt hårt på fronten, mycket hårdare än jag behöver göra på själva displayen.
Kan du kolla om du har någon form av "gjutskägg" eller liknande på insidan av locket som gör att du får ett högre punkttryck på ett specifikt ställe.
För mig verkar den vara känsligast nedtill.
I tillverkningen av kapslingarna så har vissa kaplsingar (fronten) "hängt sig" litegrann, och det gör att det är lite trängre för kretskort/display än det egentligen skall vara, men som sagt, inte ens i de "värsta" kapslingarna som jag ratat har jag sett denna typ av fenomen utan att verkligen trycka ordentligt på fronten.

Kolla så att styrpinnen som sitter längst ned till höger på kortet verkligen ligger mitt i hålet, och att kortet är tryckt in ordentligt.
Samma sak längst upp till vänster på kretskortet, där har du en större "styrpinne" som är kryssformad, som också måste ligga mitt i hålet och i nivå med kretskortet.
Har man svårt att få fast kortet ordentligt kan man skriva fast det med några av de medföljande småskruvarna, hål finns för det.

Jag har nya kapslingar på väg hem, så om du inte får till problemet så kan jag skicka en ny kapsling som förhoppningsvis är bättre.
Annars finns det ju några saker man kan göra själv (Experimentera gärna, du får en ny kapsling om det inte lyckas):

1. Sätt en tunn bit tejp allra längst ut på displayen, den grå delen på sista mm mot kanten är inte känslig för tryck, så om du tejpar en tunn tejp där, typ maskeringstejp, så borde det göra situationen annorlunda.

2. Fasa av kanten på öppningen (frontens kant mot displayen, på insidan) så att den del av fronten som ligger an mot displayen mest inte är den del som går in "över" den tryckkänsliga ytan.
« Senast ändrad: 2017-02-28 16:27 av Rickard » Loggat

Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2017-02-28 16:37 »

Ja, det stämmer även in på min kapsling och display att det verkar vara mest i nedtill som det är känsligast.
Jag ska kolla och experimentera lite på de förslag som du tipsade om och kan sen återkomma med resultat.


Många tackar för snabb support.


 
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2017-02-28 17:13 »

Jag skulle nog först testa med en tunn remsa vanlig eltejp allra längst ut på kanten.
(Har testat och det funkade för mig, det blev i alla fall avsevärt svårare att tvinga fram reaktionen)
Normalt sett är ju detta bara ett problem om det påverkar displayen när man inte ens rör kapslingen, men ändå irriterande...
Loggat

Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2017-02-28 17:20 »

Jag börjar med eltejp och testar detta...
Loggat
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2017-03-02 13:31 »

I går kväll när jag kom hem så kollade jag lite på detta. Lyfte av kåpan och kände med fingret att det fanns lite små förhöjningar på lockets insida vid 1:an på bilden.
Tog bort detta genom att skrapa med nageln, fick en fin och slät yta. Satte tillbaka locket men nu var det ännu värre, det gick inte att ha locket på för pekskärmen blev aktiverad hela tiden. Så i natt fick L3030 jobba utan lock.

Nästa steg i dag blev att testa med tejp. Jag var inte riktigt så förtjust i att tejpa på displayen för ofta så lämnar tejp kvar tester om den för sitta kvar en längre tid.

Jag kollade lite mer på alternativa ställen att sätta tejpen på och det verkade som att den vänstra delen på displayen där anslutningarna finns har ett område som inte är tryckkänslig, se 3:an på bilden.

Så jag satt dit några lager tejp på insidan av locket som gör att fronten kommer ifrån displayen lite, se 2:an på bilden

Satte dit locket och fick bra resultat på detta. Nu regerar displayen normalt och bara reagerar när jag klickar på skärmen. Om jag trycker på kåpan under displayen så kommer även detta att aktivera skärmen, men det är ju inget som gör något.

Jag kollade även igen om kortet sitter rätt och det verkar det göra, alla fyra hakar runt kortet ser ut att hakat fast kortet riktigt.

Nu funkar det ju så det är ju inget akut längre, men det är väl inte den bästa lösning med tejp. För man ser ju att hela kortet och displayen trycks in lite när man sätter på locket. Kanske borde fasa av kanten lite eller vänta om du har någon annan kapsling som jag kan testa med.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2017-03-02 17:40 »

Skall försöka uppdatera denna tråd när jag får hem de nya kapslingarna.
Annars kan du väl e-post mig om kanske 3 veckor, borde vara här då, de skulle i alla fall tillverkas i slutet av denna månad.
Loggat

Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2017-03-02 19:21 »

Det blir bra det...  Leende (smiley)


Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2017-03-02 19:39 »

De skulle tillverkas i slutet av februari menade jag.  Generad
Loggat

Heddan
Medlem

Antal inlägg: 50



Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2017-03-04 18:03 »

Jag hade samma problem, inget gjutskägg. Man ser direkt när touchskärmen aktiveras, det blir en grön pixel längst upp till höger. Och man ser att den tänds upp direkt man stoppar på locket, och den aktiveras faktiskt så tidigt så även om jag drar ut locket ett par mm så är den fortfarande aktiverad.
Jag hyvlade bort kanten på insidan av locket som går runt hålet för displayen med en klickskrapa. Sedan fungerade det klockrent, och modifieringen syns inte på utsidan.
Loggat
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2017-03-04 21:05 »

Jag kollade lite mer på detta igår. Jag tog också och filade bort lite av kanten mest på undersidan, tror det är den som påverkar mest i mitt fall. Jag fick samma som du mycket bra resultat. Så nu verkar det funka bra, kan till och med trycka lite lätt på frontkåpan utan att displayen aktiveras..

Men tack i alla fall för tipset.. jättebra  Leende (smiley)

Loggat
Heddan
Medlem

Antal inlägg: 50



Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2017-03-04 21:18 »

Jag tror till och med det var höger nederkant som var känsligast. Och jag tror vissa inte ens får dessa problem beroende på hur kablarna (nätverkskabeln speciellt) drar eller trycker på moderkortet. Nätverkskabeln är ju relativt styv och vill lätt gå lite sin egen väg så den kan lätt böja ut eller in kortet en liten liten bit...
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2017-03-31 13:07 »

Nu har jag fått hem de nya kapslingarna, om någon vill ha en ny så skicka e-post till mig med leveransadress.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!