E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-17 05:07 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Spikar  (läst 33811 gånger)
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4062


Visa profil
« Svara #30 skrivet: 2013-04-03 11:36 »

Har nu testat med LoggerSoft, inga spikar.

Verkar vara trafiken till er som då blir fel.

Om felet är hos mig eller hos er, i er server som tar emot data, är väl svårt att säga.

Vet inte om det säger nånting, eller om det bara är slumpen, LoggerSoft får inte exakt samma data. Det finns ju dem som får spikar i LoggerSoft högre upp i tråden.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #31 skrivet: 2013-04-03 16:00 »

Jag kan prova, exakt vart ska det sitta?

Du skall ersätta det 10 kohms motstånd som följde med flödesmätaren, om du nu har en ev de nya flödesmätarna med pulsutgång.
Se bifogad fil.
Loggat

Tobias Lekberg
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #32 skrivet: 2013-04-04 00:02 »

1 dygns samkörning E-logger och LoggerSoft. Jag kopplade ur 5 tempsensorer. Flödesmätaren visade 4 spikar i E-logger och 17 i LoggerSoft. Detta är 13 fler som också återfinns i textfilen för LoggerSoft hur det ser ut E-logger vet jag inte. Rent spontant känns LoggerSoft mer säkert sätt att samla data men 2 tempsensorer visade totalt 3 spikar i E-Logger som inte återfinns i LoggerSoft! Helt tvärtemot. Tappade logiken nu. Varför är hårdvarufel den mest troliga orsaken när två olika datainsamlingsmetoder och system visar helt olika resultat? Tacksam för synpunkter och hjälp med fortsatt felsökning, Mvh Tobias
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #33 skrivet: 2013-04-04 06:39 »

Fel i nätet är det mest troliga just för att det är det vanligaste, varför det kan skilja som det gör mellan loggersoft och e-logger kan Andreas bättre svara på.

Det vanligaste felet är att det är glapp i plintarna, har man klenare kabel än 0.25 mm2 så är det inte säkert att man får bra kontakt i plintarna (på loggern), man måste tvinna och vika de medlevererade kablarna några gånger för att garanterat ha bra kontakt.
Visst har det varit fel på ett fåtal loggrar, ca 6 promille har reklamerats, men det är alltså extremt ovanligt att det blir fel på loggern, givarfel, eller glapp i nätdel, kontakt för nätdel, eller i givarnätet är alltså det klart vanligaste, men naturligtvis extremt svårt för oss att lösa utan att vara på plats.
Loggat

Anders.E
Medlem

Antal inlägg: 110



Visa profil
« Svara #34 skrivet: 2013-04-04 09:01 »

Du svarade aldrig på frågan om du bara har spikar på flödeskanalerna men aldrig på temperaturkanaler?
Japp spikarna är endast på flödet
Loggat

Certifierad reglertekniker & Loggergalning
Tobias Lekberg
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #35 skrivet: 2013-04-04 11:09 »

Hej, problemen började i större omfattning efter det att jag utökade anläggningen. Jag upptäckte då att det endast var 3 volt mellan plint1 och 3. Efter kontakt med dig kopplade jag ur allting och kopplade in sensor för sensor, upptäckte då en felande sensor som lastade ner till 3 volt. Trolig kortis med oändligt motstånd vid mätning. Denna givare har dock gett värden inom rimlighet under hela tiden således oklart hur länge denna varit trasig. Mina tempsensorer sitter kopplade i 4 grupper med varsin sladd till loggern, har alltså 4 sladdar tvinnade och vikta in i plintarna på loggern, fn dock bara tre då jag kopplat ur en grupp för felsökning, Allt är kollat betr plintar, och efterdraget, bytt nätagg, fast internet istället för trådlöst, 5 volt över plint 1 och 3.
Kan jag ha gjort någon grov felkoppling någonstans, kastat om + och -, sensorfel trots att allt fungerar perfekt förutom spikar?
Kan den kortslutna givaren ha orsakat skada i loggern? Kan felet ligga i flödes mätarna? Hur ska man tolka skillnaderna mellan E-looger och LoggerSoft? Tacksam för synpunkter! MVH Tobias
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4062


Visa profil
« Svara #36 skrivet: 2013-04-04 11:33 »

1 dygns samkörning E-logger och LoggerSoft. Jag kopplade ur 5 tempsensorer. Flödesmätaren visade 4 spikar i E-logger och 17 i LoggerSoft. Detta är 13 fler som också återfinns i textfilen för LoggerSoft hur det ser ut E-logger vet jag inte. Rent spontant känns LoggerSoft mer säkert sätt att samla data men 2 tempsensorer visade totalt 3 spikar i E-Logger som inte återfinns i LoggerSoft! Helt tvärtemot. Tappade logiken nu. Varför är hårdvarufel den mest troliga orsaken när två olika datainsamlingsmetoder och system visar helt olika resultat? Tacksam för synpunkter och hjälp med fortsatt felsökning, Mvh Tobias

Jag tror inte vi skall ödsla alltför mycket tid på att fundera över skillnader mellan E-logger och LoggerSoft, det beror antagligen bara på slumpen - exakt när spiken kommer och vilka data som används och visas.

När allt är som det skall syns inga spikar på temperaturkanalerna vare sig i E-logger eller LoggerSoft, det är det som talar för att det finns ett problem i ditt givarnät. Flödesmätaren kanske är en annan historia, men så länge temperaturen inte är som den skall är det ingen idé att bry sig om flödesmätaren.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4062


Visa profil
« Svara #37 skrivet: 2013-04-04 11:39 »

Japp spikarna är endast på flödet

Hur ser en flödesspik ut i en 15-minutersgraf - dvs vid max inzoomning? Ser alla dina spikar någorlunda likandana i 15-minutersgraf - amplitud, varaktighet - eller är där nån skillnad?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4062


Visa profil
« Svara #38 skrivet: 2013-04-04 11:49 »

Kan jag ha gjort någon grov felkoppling någonstans, kastat om + och -, sensorfel trots att allt fungerar perfekt förutom spikar?

Inte helt omöjligt att nån temperaturgivare inte är helt frisk. Men det märker du ju när du kopplar ur delar av givarnätet bit för bit och ser om felet mer spikar på temperaturen försvinner. (Tipsas om det i avsnittet "Vid givarproblem" i manualen för Logger 2020.)

Kan den kortslutna givaren ha orsakat skada i loggern?

Inte helt omöjligt att en sensoringång kan ha tagit stryk av nån orsak. Men det märker du ju när du flyttar givarna till annan senoringång. (Tipsas om det i avsnittet "Vid givarproblem" i manualen för Logger 2020.)

Kan felet ligga i flödes mätarna?

Nej, flödesmätarna kan inte göra så att det blir spikar på temperaturen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tobias Lekberg
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #39 skrivet: 2013-04-17 23:14 »

Hej, uppdatering felsökning, har nu koppplat in 14 tempsensorer, 2 elmätare och 1 flödesmätare via P3IQ. Inga spikar så här länge.
Hur länge är tillräckligt observationstid för att avgöra om allt är ok? Kan jag utgå ifrån att denna konfiguration är korrekt, dvs om spikar kommer när jag kopplar in nästa givare är det då den givaren som inte är ok eller kan felet då finnas i det nät som nu ter sig ok?
Mvh Tobias
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #40 skrivet: 2013-04-18 06:22 »

Svårt att säga helt säkert, men skulle nästa givare ge spikar kan du ju alltid prova koppla ur en eller flera av de andra givarna, börjar allt fungera igen då så kan det ändå vara problem med nätet.
Det troligaste är dock att det är den senast anslutna givaren, givaren som gör att det "ballar ur" som spökar.
Loggat

Tobias Lekberg
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #41 skrivet: 2013-04-23 22:46 »

Hej, har nu fått en spik. Jag har långsamt kopplat tillbaka allt och har tre givare kvar att testa. Senaste givaren kopplade jag in i lördags kväll och nu i morse fick jag 1 spik på en annan sensor. Innan jag fortsätter felsökningen har jag några funderingar.  Är det nolltolerans mot spikar? Hur lång observationstid borde jag ha? Jag har hittat två felaktiga sensorer som vad jag förstår är kortslutna, bägge ger 0 ohm i motstånd över + och minus, bägge lastar ner spänningen till ca 2,5-3 volt den ena har dock givit värden som varit trovärdiga. Alla andra sensorer har legat över 2 Mohm men den senaste visade ca 1,7. Finns det något riktvärde? Är denna sensor också dassig? Spänningen är nu 5 volt. Avvaktar kloka råd innan ytterligare felsökning
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #42 skrivet: 2013-04-23 23:36 »

Det är svårt att ange ett exakt motstånd, jag har några olika multimetrar, och de visar inte samma resistans.
Så länge resistansen är hög brukar de vara ok.
Att du har två defekta givare tyder på att du haft/har något tokigt kopplat, eller fått in vatten i givarna.
Jag har bara bytt 1 givare av 13 på typ 9 år.
En givare som ansluts till 12 V, eller polvänds, kan hålla en liten stund, men överhettas så småningom, och går sönder.
Loggat

Sidor: 1 2 [3]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!