Visa inlägg
|
Sidor: [1] 2 3
|
4
|
E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Nätverksinställningar / SV: Intermittenta kommunikationsproblem mot E-logger
|
skrivet: 2014-12-14 15:14
|
Det är en dator-oberoende utrustning ungefär som logger2020 så några ping-möjligheter finns inte. Det är också lite över min kompetensnivå.
Men jag kan med 100% säkerhet verifiera att jag har kontakt med den andra utrustningen i båda riktningarna via samma ADSL-modem och internetförbindelse, även när e-logger säger att det inte finns någon kontakt.
Det är väl troligt att en återstart av ADSL-modemet skulle kunna lösa problemet som Andreas säger. Men det tyder ju på något logiskt fel i så fall och det felet borde ha med kommunikationen mellan modem och logger2020 att göra. Detta fel påverkar ju inte den andra utrustningen. Återstår frågan varför det fungerar ibland, utan återstart.
Men nu låter jag det här bero så länge.
|
|
|
5
|
E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Nätverksinställningar / SV: Intermittenta kommunikationsproblem mot E-logger
|
skrivet: 2014-12-12 21:10
|
Hej, För min del är det bara roligt om nån intresserar sig...
Avståndet (kabellängden) mellan loggern och ADSL-modemet är kanske 2-3 meter, det är ingen trådlös förbindelse inblandad.
Jag har ingen dator igång, där på plats så jag kan inte pinga enligt din instruktion. Och jag vet inte hur det skulle gå till heller, jag är ju inte på plats.
Eftersom jag hela tiden har kontakt med annan utrustning via samma internetförbindelse och samma router, dock annan port på routern, så tror jag också att felet ligger inte ligger i internetförbindelsen utan i loggern. I andra hand routern.
|
|
|
6
|
E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Nätverksinställningar / SV: Intermittenta kommunikationsproblem mot E-logger
|
skrivet: 2014-12-12 18:23
|
Det här symptomet fortsätter. Förbindelsen borta 1-3 dygn sen uppe och fullt funktionell igen. Och inga data tycks försvinna. Det har nu pågått ca 20 dagar.
141212 08:07:58 Special Ingen kontakt med logger på över 1 timme 141210 15:37:30 Special Ingen kontakt med logger på över 1 timme 141207 16:21:51 Special Ingen kontakt med logger på över 1 timme 141204 04:33:19 Special Ingen kontakt med logger på över 1 timme 141202 05:58:52 Special Ingen kontakt med logger på över 1 timme 141130 16:13:15 Special Ingen kontakt med logger på över 1 timme 141128 19:11:27 Special Ingen kontakt med logger på över 1 timme 141127 04:46:34 Special Ingen kontakt med logger på över 1 timme 141125 08:30:26 Special Ingen kontakt med logger på över 1 timme 141123 17:06:39 Special Ingen kontakt med logger på över 1 timme 141121 20:30:16 Special Ingen kontakt med logger på över 1 timme
|
|
|
8
|
E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Önskemål / SV: Kvalitet internetförbindelse
|
skrivet: 2014-12-01 14:04
|
Det har jag inte tänkt på men jag föreställde mig en graf med valbar tidsskala ungefär som övriga grafer. Jag inser att minsta tid måste bli en annan än dom normala graferna (minst ca en timme för att samla nån statistik) och det är ju ett lite speciellt mått så den kanske även därför inte passar tillsammans med övriga grafer. Men det vore bra att få historiken. Den plats du anger verkar logisk.
|
|
|
9
|
E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Önskemål / Kvalitet internetförbindelse
|
skrivet: 2014-11-28 07:30
|
Det vore väldigt informativt att kunna logga kvaliteten på internetförbindelsen (e-logger), det skulle räcka med en enkel notering om när den är uppe (1) resp. nere (0). Utebliven förväntad rapport skulle kunna sätta status till 0 och mottagen rapport skulle sätta den till 1. Skulle kunna ge fin statistik över tid med lite sammanställning, t.ex. % uteblivna rapporter per timme eller dygn.
|
|
|
12
|
E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Nätverksinställningar / SV: Intermittenta kommunikationsproblem mot E-logger
|
skrivet: 2014-11-27 11:12
|
Svaret for iväg för tidigt, jag tänkte hyfsa den inklistrade tabellen och tryckte tab, då for det tydligen iväg.
Vid lusläsning av data ser jag att tiderna inte riktigt stämmer. Det första larmet lyder som följer:
Larm: ingen kontakt med logger på över 1 timme 08:30.00 2014-11-25 E-logger konto pererik_2000
Det som kom inatt: Larm: ingen kontakt med logger på över 1 timme 04:45.40 2014-11-27 E-logger konto pererik_2000
Senast inkomna data enligt e-logger "Tagit emot data senast 141127 03:44:32"
Men efter själva data i tabellen anges tider strax efter första larmet.
Jag tycker det ser motsägelsefullt ut.
|
|
|
13
|
E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Nätverksinställningar / SV: Intermittenta kommunikationsproblem mot E-logger
|
skrivet: 2014-11-27 10:50
|
Tyvärr har jag inte någon omstart på ADSL-modemet. Men om det är något fel på det så gäller det bara porten där e-logger sitter...
Jag har ytterligare en observation, som även gäller förra uppehållet.
I natt kom ett larm igen, e-logger säger att den har tagit emot data senast 3:44:32 men det tycks bara finnas en uppsättning data. Det tycks tyda på att EN rapport har kommit fram...som har återställt larmet och sen larmar det efter en timme igen.
141127 10:40:58 Det finns nya larm i larmloggen. Senaste: 141127 04:46. Du har 0 meddelanden, varav 0 är nya. Tagit emot data senast 141127 03:44:32, nästa uppdatering om 30 s.
Senaste mätvärden Kanal Värde Min Max Medel Kommentar Central 21.43 141125 08:36 Hall 17.06 141125 08:32 Köksskåp 13.37 141125 08:32 Sov 11.00 141125 08:32 Tvätt 19.06 141125 08:32 Ute -0.12 141125 08:33 Vägg 17.18 141125 08:32 El total 1.84 141125 08:36 P2 0.00 141125 08:36 Sov Fukt 44.50 141125 08:32
|
|
|
14
|
E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Nätverksinställningar / Intermittenta kommunikationsproblem mot E-logger
|
skrivet: 2014-11-25 16:14
|
Det är möjligt att linjen är skakig och att den andra utrustningen är mer tolerant.
Det påminner mig om en funktion som jag länge har saknat i e-logger. Det vore väldigt informativt att kunna logga kvaliteten på själva förbindelsen, det skulle räcka med en enkel notering om när den är uppe (1) resp. nere (0). Utebliven förväntad rapport skulle kunna sätta status till 0 och mottagen rapport skulle sätta den till 1. Skulle ge fin statistik över tid.
Den andra loggern, som går via mobilt internet ger ofta luckor i loggningen, senaste timmarna har det varit väldigt skakigt tex. Så det förvånar mig lite att den här inte kommer igång, förutsatt att det inte är nåt (intermittent) HW-fel trots allt.
|
|
|
|