E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-17 13:57 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
  Forum Hjälp Sök Logga in Registrera  
  Visa inlägg
Sidor: [1] 2 3
1  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Hjälp / SV: Saknar värden i e-logger skrivet: 2021-01-23 14:19
Hej,

Jag vill bara komplettera med att jag har tre logger-2020 anslutna till tre olika internet på två olika adresser och alla saknar data sen i förmiddags, förutom att det har kommit lite sporadiska data ibland. Jag har annan utrustning ansluten till alla tre internet och all annan utrustning fungerar klanderfritt

Per Erik   
2  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Nätverksinställningar / SV: Intermittenta kommunikationsproblem mot E-logger skrivet: 2014-12-16 13:56
Det är ca 3km tror jag. Jag har formellt 8 Mbit/s och brukar få ca 7 Mbit/s i nerlänk och 0,9 Mbit/s i upplänk, det kan variera något. Jag har i undantagsfall varit med om att det har gått ner mot 2-3 Mbit/s men inte lägre. Jag har fast IP-adress.

Kan inte ni pinga på något sätt som har kontakt med utrustningen och vet IP-adress? Själv vet jag inte hur det skulle gå till.
3  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Nätverksinställningar / SV: Intermittenta kommunikationsproblem mot E-logger skrivet: 2014-12-15 08:47
Nej, jag har inte bytt nätaggregatet och loggern tuffar ju på trots allt, frågan är hur länge. Det är förstås möjligt att det är något intermittent hårdvarufel också, som endast påverkar kommunikationen.
4  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Nätverksinställningar / SV: Intermittenta kommunikationsproblem mot E-logger skrivet: 2014-12-14 15:14
Det är en dator-oberoende utrustning ungefär som logger2020 så några ping-möjligheter finns inte. Det är också lite över min kompetensnivå.

Men jag kan med 100% säkerhet verifiera att jag har kontakt med den andra utrustningen i båda riktningarna via samma ADSL-modem och internetförbindelse, även när e-logger säger att det inte finns någon kontakt.

Det är väl troligt att en återstart av ADSL-modemet skulle kunna lösa problemet som Andreas säger. Men det tyder ju på något logiskt fel i så fall och det felet borde ha med kommunikationen mellan modem och logger2020 att göra. Detta fel påverkar ju inte den andra utrustningen. Återstår frågan varför det fungerar ibland, utan återstart.

Men nu låter jag det här bero så länge.
5  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Nätverksinställningar / SV: Intermittenta kommunikationsproblem mot E-logger skrivet: 2014-12-12 21:10
Hej,
För min del är det bara roligt om nån intresserar sig...

Avståndet (kabellängden) mellan loggern och ADSL-modemet är kanske 2-3 meter, det är ingen trådlös förbindelse inblandad.

Jag har ingen dator igång, där på plats så jag kan inte pinga enligt din instruktion. Och jag vet inte hur det skulle gå till heller, jag är ju inte på plats.

Eftersom jag hela tiden har kontakt med annan utrustning via samma internetförbindelse och samma router, dock annan port på routern, så tror jag också att felet ligger inte ligger i internetförbindelsen utan i loggern. I andra hand routern.

6  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Nätverksinställningar / SV: Intermittenta kommunikationsproblem mot E-logger skrivet: 2014-12-12 18:23
Det här symptomet fortsätter. Förbindelsen borta 1-3 dygn sen uppe och fullt funktionell igen. Och inga data tycks försvinna. Det har nu pågått ca 20 dagar.

141212 08:07:58   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme      
141210 15:37:30   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme      
141207 16:21:51   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme      
141204 04:33:19   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme      
141202 05:58:52   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme      
141130 16:13:15   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme      
141128 19:11:27   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme      
141127 04:46:34   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme      
141125 08:30:26   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme      
141123 17:06:39   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme      
141121 20:30:16   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme
7  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Önskemål / SV: Kvalitet internetförbindelse skrivet: 2014-12-12 18:14
I mitt jobb möter jag också namngivningsproblem. Jag brukar passa, det är väldigt svårt att få till nåt som alla tycker är bra. Men det finns ju en funktion för att själv ange namn på kanaler. Den tycker jag kan användas.
8  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Önskemål / SV: Kvalitet internetförbindelse skrivet: 2014-12-01 14:04
Det har jag inte tänkt på men jag föreställde mig en graf med valbar tidsskala ungefär som övriga grafer. Jag inser att minsta tid måste bli en annan än dom normala graferna (minst ca en timme för att samla nån statistik) och det är ju ett lite speciellt mått så den kanske även därför inte passar tillsammans med övriga grafer. Men det vore bra att få historiken. Den plats du anger verkar logisk.
9  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Önskemål / Kvalitet internetförbindelse skrivet: 2014-11-28 07:30
Det vore väldigt informativt att kunna logga kvaliteten på internetförbindelsen (e-logger), det skulle räcka med en enkel notering om när den är uppe (1) resp. nere (0). Utebliven förväntad rapport skulle kunna sätta status till 0 och mottagen rapport skulle sätta den till 1. Skulle kunna ge fin statistik över tid med lite sammanställning, t.ex. % uteblivna rapporter per timme eller dygn.
10  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Nätverksinställningar / SV: Intermittenta kommunikationsproblem mot E-logger skrivet: 2014-11-28 07:08
OK, jag tror jag förstår.

Kan meddela att förbindelsen nu är uppe igen, alla data har kommit in och allt ser tills vidare normalt ut. Det tog ungefär lika lång tid som förra gången (2-3 dygn). Och någon modem-återstart har ju inte gjorts.
11  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Nätverksinställningar / SV: Intermittenta kommunikationsproblem mot E-logger skrivet: 2014-11-27 13:11
Det andra larmet som kom och texten under "översikt" indikerar att senaste data tagits emot 141127 03:44:32 men de data som finns i tabellen är alla tidstämplade vid lite varierande tidpunkter strax efter första larmet t.ex. temp. i hallen 141125 08:32, dvs nästan två dygn tidigare.
12  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Nätverksinställningar / SV: Intermittenta kommunikationsproblem mot E-logger skrivet: 2014-11-27 11:12
Svaret for iväg för tidigt, jag tänkte hyfsa den inklistrade tabellen och tryckte tab, då for det tydligen iväg.

Vid lusläsning av data ser jag att tiderna inte riktigt stämmer. Det första larmet lyder som följer:

Larm: ingen kontakt med logger på över 1 timme 08:30.00 2014-11-25 E-logger konto pererik_2000

Det som kom inatt:
Larm: ingen kontakt med logger på över 1 timme 04:45.40 2014-11-27 E-logger konto pererik_2000

Senast inkomna data enligt e-logger "Tagit emot data senast 141127 03:44:32"

Men efter själva data i tabellen anges tider strax efter första larmet.

Jag tycker det ser motsägelsefullt ut.
13  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Nätverksinställningar / SV: Intermittenta kommunikationsproblem mot E-logger skrivet: 2014-11-27 10:50
Tyvärr har jag inte någon omstart på ADSL-modemet. Men om det är något fel på det så gäller det bara porten där e-logger sitter...

Jag har ytterligare en observation, som även gäller förra uppehållet.

I natt kom ett larm igen, e-logger säger att den har tagit emot data senast 3:44:32 men det tycks bara finnas en uppsättning data. Det tycks tyda på att EN rapport har kommit fram...som har återställt larmet och sen larmar det efter en timme igen.

141127 10:40:58
Det finns nya larm i larmloggen. Senaste: 141127 04:46.
Du har 0 meddelanden, varav 0 är nya.
Tagit emot data senast 141127 03:44:32, nästa uppdatering om 30 s.

Senaste mätvärden
Kanal   Värde      Min      Max      Medel   Kommentar
Central   21.43                     141125 08:36
Hall   17.06                     141125 08:32
Köksskåp   13.37                     141125 08:32
Sov   11.00                     141125 08:32
Tvätt   19.06                     141125 08:32
Ute   -0.12                     141125 08:33
Vägg   17.18                     141125 08:32
El total   1.84                     141125 08:36
P2   0.00                     141125 08:36
Sov Fukt   44.50                     141125 08:32
14  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Nätverksinställningar / Intermittenta kommunikationsproblem mot E-logger skrivet: 2014-11-25 16:14
Det är möjligt att linjen är skakig och att den andra utrustningen är mer tolerant.

Det påminner mig om en funktion som jag länge har saknat i e-logger. Det vore väldigt informativt att kunna logga kvaliteten på själva förbindelsen, det skulle räcka med en enkel notering om när den är uppe (1) resp. nere (0). Utebliven förväntad rapport skulle kunna sätta status till 0 och mottagen rapport skulle sätta den till 1. Skulle ge fin statistik över tid.

Den andra loggern, som går via mobilt internet ger ofta luckor i loggningen, senaste timmarna har det varit väldigt skakigt tex. Så det förvånar mig lite att den här inte kommer igång, förutsatt att det inte är nåt (intermittent) HW-fel trots allt.
15  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Nätverksinställningar / Intermittenta kommunikationsproblem mot E-logger skrivet: 2014-11-25 09:47
Utrustning som omstartas: Vis av erfarenheten har jag ett annat loggersystem i huset som backup, helt separat och kopplat till egen mobil internetförbindelse. Denna förbindelse är mer skakig och larmar då och då  (även i natt) men brukar alltid komma igång. Denna förbindelse startar jag om en gång per dygn via timer men utrustningen är placerad i ett annat rum och har varit igång ett drygt år nu och jag ser inte att systemen skulle kunna påverka varandra.
Sidor: [1] 2 3
Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!