E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-07 19:17 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 3030 - kommer möjlighet till fast IP utan dhcp?  (läst 3345 gånger)
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« skrivet: 2017-02-07 12:32 »

Saxat ur annan tråd:

...det jag direkt blir fundersam på är om ni har tänkt att det ska vara möjligt att sätta fast IP på Loggern? Jag är av den uppfattningen att utrustning som servrar och andra komponenter som ständigt är uppkopplade på nätet ska ha fast IP. Ett nätverk blir väldigt känsligt om allt faller för att DHCP-servern inte startar...

Får jag statisk IP slipper jag flytta min DHCP-server, har lite options satt i den som jag vet kan strula om jag flyttar till annan server...så jag slipper helst. Då väntar jag hellre ett tag med att få igång Loggern om jag vet att det är på gång. Eller så skapar jag ett eget VLAN med egen DHCP-server bara för Loggern...

Jag skulle nog tro att de allra flesta loggerkunder hittils har kopplat upp loggern mot en så kallad bredbandsrouter med inbyggd dhcp och då fungerar dhcp-servern till 99.9999% om nätet fungerar. Sen är det ju få som ids fylla i ip, nätmask, gateway och nameservrar manuellt, även om det är en enda gång, utan man kryssar i dhcp om det finns.

Men visst skulle det gå att lägga in ett menyval i loggern där man själv fick knappa in alla nätverksinställningar. Dock inget som kommer att ske i närtid eftersom det finns mycket annat som är mer angeläget.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!