E-logger
|
Manualer
|
Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-11 17:55
Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
1 timme
1 dag
1 vecka
1 månad
För alltid
Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Forum
Hjälp
Sök
Logga in
Registrera
Loggerforum - supportforum
>
E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft
>
Hjälp
>
Nätverksinställningar
>
M2M: inga anrop görs av loggern?
Sidor: [
1
]
« föregående
nästa »
Skriv ut
Författare
Ämne: M2M: inga anrop görs av loggern? (läst 10111 gånger)
Per Hallström
Medlem
Antal inlägg: 15
M2M: inga anrop görs av loggern?
«
skrivet:
2018-11-01 08:46 »
Hej! Har en Logger 3030 som just nu är inkopplad till bara en enda givare. Försöker få loggern att POSTa data till en godtycklig server, men verkar inte kunna få det att fungera. Detta har jag gjort/kollat:
— Sett till att servern lyssnar på ett publikt IP, på port 80, och trafik tillåts.
— Jag kan POSTa med curl från samma nätverk som Logger körs på.
— Jag har ställt in M2M med intervall 1 minut, och verifierat att serveradressen är korrekt.
— Under Settings > M2M på loggern ser jag följande:
-
1 minute
<endast hostname för server>
Eftersom detta är en publik server har jag redan fått en del konstiga requests från det vilda Internet, så den är helt klart öppen för trafik. Även om loggern fick något svar den inte gillade (den bör få en 200 OK tillbaka, dock) så ser jag inte ens att den skickar någon request. Tips emottages tacksamt!
Loggat
Andreas
Administrator
Antal inlägg: 4056
SV: M2M: inga anrop görs av loggern?
«
Svara #1 skrivet:
2018-11-01 10:39 »
Hej!
Hur menar du med "<endast hostname för server>", är det något som fattas i serveradressen menar du?
Har du kanske en väldigt lång serveradress så att den inte får plats hel och hållen?
Loggat
Läs igenom
manualen
och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs!
Regel 2
: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Per Hallström
Medlem
Antal inlägg: 15
SV: M2M: inga anrop görs av loggern?
«
Svara #2 skrivet:
2018-11-01 13:23 »
Hej Andreas, adressen inklusive sökväg är 68 tecken.
I fältet under M2M-inställningar har jag (något anonymiserat)
ec2-111-22-33-44.eu-central-1.compute.amazonaws.com/xxxxxxxxxxxx
På displayen ser jag
-
1 minute
ec2-111-22-33-44.eu-central-1.compute.amazonaws.com
Loggat
Andreas
Administrator
Antal inlägg: 4056
SV: M2M: inga anrop görs av loggern?
«
Svara #3 skrivet:
2018-11-01 16:55 »
Hej!
Problemet verkar vara att servernamns-delen är mer än 50 tecken, det behövs en mjukvarufix för det i Logger 3030. Du kanske kan använda nån tinyurltjänst så länge?
Loggat
Läs igenom
manualen
och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs!
Regel 2
: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Per Hallström
Medlem
Antal inlägg: 15
SV: M2M: inga anrop görs av loggern?
«
Svara #4 skrivet:
2018-11-01 19:43 »
Aha, okej. Då löser vi det tillfälligt genom att ange IP-adressen istället. Den är ändå samma så länge den där EC2-burken är uppe. Ser fram emot uppdatering, men just nu finns det en lösning då i alla fall. Har bekräftat att det fungerar med IP-adressen. Tack för snabb lusläsning av koden!
Loggat
Andreas
Administrator
Antal inlägg: 4056
SV: M2M: inga anrop görs av loggern?
«
Svara #5 skrivet:
2018-11-02 14:04 »
Tack för att du bekräftade att det fungerade med IP-adressen! Lägger med en åtgärd i nästa uppdatering.
Loggat
Läs igenom
manualen
och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs!
Regel 2
: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Per Hallström
Medlem
Antal inlägg: 15
SV: M2M: inga anrop görs av loggern?
«
Svara #6 skrivet:
2019-01-08 14:33 »
Finns det en uppdatering nu? Har inte ens tänkt på hur man uppdaterar men det kanske görs med automagi?
Loggat
Andreas
Administrator
Antal inlägg: 4056
SV: M2M: inga anrop görs av loggern?
«
Svara #7 skrivet:
2019-01-09 08:52 »
Ja, det finns en uppdatering. Den görs med halvautomagi, det vill säga uppdateringen behöver startas manuellt. Knappen hittas under E-logger->Inställningar->Konto.
Loggat
Läs igenom
manualen
och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs!
Regel 2
: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [
1
]
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------
Om supportforumet
-----------------------------
=> Om supportforumet
-----------------------------
E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft
-----------------------------
=> Nyheter
=> Hjälp
===> Visning av elpris och timprisstyrning
===> Temperatur
===> Elmätaravläsning
=====> Elproduktion
===> Energimätare
===> Flödes- / vattenmätare
===> Fastbränsle
===> Nätverksinställningar
=====> Loggermjukvara äldre än 111109
===> Uppdatering
===> SunLogger 2020
===> LoggerSoft
=> Buggrapporter
=> Önskemål
===> LoggerSoft
=> Övrigt
-----------------------------
Loggerkonsulter
-----------------------------
=> Loggerkonsulter
Laddar...