E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-04 23:30 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Visning elpris i logger 3030  (läst 2280 gånger)
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« skrivet: 2023-10-29 11:14 »

Hej,

Håller att koppla upp mej hårdvarumässigt på denna elprisstyrning men noterar att logger visar värdet 97 isf runt 30 som borde vara värdet för elprisområde 3 som jag satt i mina uppgifter. Tidigare har jag sett korrekta värden, i samma storleksordning men med varierande värde på decimalen.
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
simulanten
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2023-10-29 15:40 »

Håller med. Kl 7 i morse slog min elprisstyrning från trots att spotpriset är långt under min frånslagsgräns.
Loggat
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2023-10-29 17:47 »

Nu när jag fick ihop hårdvaran så verkar den fungera med <29 On och >30 Off trots att 3030 visar 87.
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2023-10-30 09:10 »

Hej,

Det är inte så att ni precis ställt in annat elprisområde? I så fall kan det ta upp till ett dygn innan elpriserna uppdateras i loggern, såvida inte loggern startas om.

Stämmer värdet som visas i loggerns teckenfönster med det elpris som går att se i grafen på E-logger->Grafer->Kanal "@ Elpris"?

Hur ser det ut i utgångsloggen på loggern?

För att underlätta felsökning, skapa gärna givare+kanal för den utgång ni styr och lägg in tillsammans med elpriset i en graf.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
simulanten
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2023-10-30 11:21 »

Ursäkta om jag kidnappar tråden. Bifogar en graf från gårdagen. Den röda, PD4Ut1 är elprisstyrningen, omslagsnivån är 60/65 öre. Men den slog ifrån kl 0700.
Ca 2230 gjorde jag manuella av/på, och då började det funka igen. Kl 6 i morse steg priset över 65 öre, och styrningen slog ifrån.

Har inte rört loggern.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2023-10-30 12:23 »

Hur ser det ut utgångsloggen på loggern?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
simulanten
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2023-10-30 12:59 »

Du menar 192.168.x.x/outlog? Jag är bortrest, så kommer inte åt lokala nätverket på ett par dagar...
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2023-10-30 13:20 »

Precis, den menar jag. Synd, när du är tillbaka är nog risken att det hunnit bli så många omslag att loggen roterat över söndagen.

I vilket fall, när nu mätvärdena är korrekta i E-logger så kan problemet vara att loggern av någon anledning inte fått kontakt med servern, till exempel på grund av nätverksproblem. Det som händer när loggern inte får data är att värdena från föregående dygn används. Så om du relaterar lördagens priskurva mot omslaget på söndagen, kan det stämma?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
simulanten
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2023-10-30 22:41 »

Det ser ut att stämma! Priset steg över 60 öre kl 7 på lördagen.
Tack för hjälpen!
Loggat
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2023-11-09 23:07 »

Allt fungerar nu som det ska! Tack för manualer och andra kommentarer/råd i forumet
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!