E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-05 13:40 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
  Forum Hjälp Sök Logga in Registrera  
  Visa inlägg
Sidor: [1]
1  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Temperatur / SV: En av fyra Dallasgivare visar plötsligt fel skrivet: 2020-02-18 15:32
Hej igen. Nu gjorde jag om procedurerna igen enligt din rekommendation med alla givare inkopplade. Och andra gången funkar det igen!!! Nu har loggern en helt ny IP adress och portnummer. Den syns även i Loggersoft. Jag förstår inte vad detta har handlat om. Mig veterligen har jag inte ändrat något. För att underlätta för mig har jag haft loggern i "testbänk". Nu skall jag montera den och givarna på plats så får vi se hur det står sig. Tack för tålamodet! /Lars
2  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Temperatur / SV: En av fyra Dallasgivare visar plötsligt fel skrivet: 2020-02-18 12:16
Andreas, tack för svar. Jag bytte givaren, vilket var en enkel operation och vid första återstart visar sig felet. Först trodde jag att det var ett nätverksfel och därför installerade jag Loggersoft - som jag inte använder normalt -för att säkerställa att loggen hittades på mitt LAN. Och det gör den men med en väldigt konstig id-sträng. Jag har raderat minnet fyra gånger och får besked om att det är raderat. Proceduren med val av driftläge e-logger och ny id-sträng har jag gjort varje gång. Men på loggersoft ser strängen hela tiden konstig ut. Grön LED blinkar som vanligt på loggern. Jag har testat ett annat nätaggregatet men det blir ingen skillnad. Jag har även kopplat bort samtliga givare utan effekt.  Det verkar som om felet ligger i den id-sträng som loggern skickar ut som gör att den ser underlig ut i Loggersoft och inte hittas på Internet. Vid yttre besiktning finns det ingen synligt fel på själva kretskortet eller kontakter och loggern kopplade upp sig som den skulle till dess jag bytte givaren. Det verkar därför som felet inte direkt orsakades av åskan.
- Kan mjukvaruppdatering vara en möjlighet? I så fall kan jag inte göra detta via internet eftersom den inte kopplar upp sig. Jag har tillgång till Telnet eller SSH om det skulle vara möjligt att uppdatera vid ip-adressen den vägen.
Tacksam för förslag. Jag kommer tyvärr inte längre själv. /Lars
3  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Temperatur / SV: En av fyra Dallasgivare visar plötsligt fel skrivet: 2020-02-17 17:59
Tillägg: Loggerns id i loggersoft ser väldigt konstig ut med underliga tecken. Ip-addressen däremot är korrekt. När jag ändrar id till det som jag anmält till e-logger sparas loggern i Loggersoft men jag får meddelande att det är fel id. Några givare dyker inte upp. Det verkar alltså ha något med loggerns identitet att göra?
4  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Temperatur / SV: En av fyra Dallasgivare visar plötsligt fel skrivet: 2020-02-17 17:03
Givaren är nu utbytt och levererar rimliga värden till loggern. Så felet låg väl där och jag tackar för hjälpen.
MEN frågan är om ytterligare fel uppstått. Till min förtvivlan får jag nämligen nu inte loggern att ansluta åter till Internet trots flera nollställningar och lusläsning av manualen. Något larm eller felmeddelande får jag inte. Loggern får IP-adress, syns i routerns klientlista och hittas av Loggersoft men loggersoft vill inte spara loggern trots att programmet körs i Win 10 som administratör. Någon givarlista levereras inte till loggersoft. På själva loggen visas de fyra installerade givarnas mätvärden korrekt. På displayen roteras den givargenomgång som görs vid uppstart i en oändlig loop.
För mig verkar det som om något hänt med loggerns förmåga att kommunicera nu. Synpunkter hur jag kan komma vidare med detta frustrerande fel? /Lars
5  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Temperatur / SV: En av fyra Dallasgivare visar plötsligt fel skrivet: 2020-02-12 12:11
Tack för svaret, Andreas. Tyvärr ändrar inte nollställning av loggern på problemet. Givarens offset har ändrats. Däremot fluktuerar den som den skall när värmepumpen går resp står stilla. Om det inte finns någon starkare misstanke på att detta fel kan ligga i själva loggern är det väl bara att ersätta givaren? Justera offset går väl inte, antar jag. Att åskan ligger bakom detta är nog säkert. En switch kopplad till en annan datakabel i jord skadades vid samma nattliga skräll. /lars
6  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Temperatur / En av fyra Dallasgivare visar plötsligt fel skrivet: 2020-02-11 16:26
Jag kör sedan ett år tillbaka fyra Dallasgivare i mätfickor för att balansera tre olika kretsar för brine till min värmepump (två brunnar+sjöbotten). Alla givare anslutna till 2020-loggern i samma plint (nr 1, tre trådar). I natt hade jag avbrott på wifi-förbindelsen med loggern (aldrig hänt tidigare) och vid återstart visar plötsligt en av givarna cirka 15 grader för mycket. De övriga fungerar som vanligt. Ingen synlig fukt eller glappkontakt, fräscha sladdar och kopplingsplint (sitter i en IP 68 kapsling). Någon som har idé om vad som kan vara orsak? Givarfel ter sig osannolikt med tanke på att den endast är ett år gammal och fortfarande ser ut som ny.  Det var åska i luften men någon blixt såg jag inte. Kan det ändå vara åskan? Någon reset-åtgärd som jag missat? Tacksam för synpunkter! /Lars
7  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / LoggerSoft / SV: Första körning av LoggerSoft i Windows 7 skrivet: 2019-01-18 17:44
I min version av Windows 7 måste LoggerSoft startas som administratör om man vill kunna spara något i programmet. Själva programmet startar dock om man bara dubbelklickar på ikonen eller genvägen. Det är den egenheten som lurade mig att tro att man inte behövde ange administratörsbehörighet. I manualen står det att detta gäller för Windows 8 och senare men det gäller alltså även för Windows 7. Så i manualen kunde man kanske förtydliga detta uppförande med följande text:

Punkt 6. Starta LoggerSoft via Start/program/LoggerSoft eller genom att dubbelklicka på (i utforskaren, normalt) - c:/program/LoggerSoft/ls.exe. OBS: I Windows 7 och senare måste LoggerSoft startas via ”Kör som administratör”. Utan administratörsbehörighet kan LoggerSoft startas men data sparas inte.

/Lars
8  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / LoggerSoft / SV: Första körning av LoggerSoft i Windows 7 skrivet: 2019-01-06 18:31
Tack för svar. Det visade sig att det inte räcker med att köra själva installationen från CD-skivan som administratör i Windows 7. Första gången man kör LoggerSoft som installerat program i Windows 7 måste även det köras som administratör. Annars sparas inget på datorn.  Så enkelt var det! Många timmar tog det! Kanske borde finnas med i installationsmanualen.
/Lars
9  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / LoggerSoft / Första körning av LoggerSoft i Windows 7 skrivet: 2019-01-03 16:11
Hej
Har ägnat eftermiddagen att komma igång med LoggerSoft men har inte fått datorn att spara informationen i det första setup-fönstret. Trots att jag valt plats för filerna genom att markera i filträdet och valt språk så får jag ett meddelande att "setup is still incorrect" Inget sparas, ens efter omstart av programmet. Loggersoft hittar min logger 2020 men inte heller den sparas i programmet när jag ber om det. Anslutningen till e-logger har gått bra. Vad gör jag för fel??
Lars
Sidor: [1]
Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!