E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-13 13:50 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: e-logger och Loggersoft på PC samtidigt?  (läst 8103 gånger)
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« skrivet: 2009-12-28 13:54 »

God fortsättning!

Går det köra tjänsten e-logger och Loggersoft på en PC samtidigt?

Finns valsida för Internet i Loggersoft programmet, men ej fått klart om det går köra båda samtidigt.
Gjort följande;
In på fliken Internet och kryssat i "Internet aktiverat".
Ställt in "Lokal port" som används vid Internet kopplingen tidigare.
Försöker fylla i "ID", men då händer inget...
Trycker man på knappen "Ändra" står det;
"Säker på att du vill byta ID?
Det nya genereras när inställningsmenyn stängs och måste då skrivas in i ditt konto i internettjänsten E-logger®
."

Vad innebär fliken Internet i Loggersoft annars?

Vet står i manualen;
"Logger 2020 kan antingen skicka sina mätvärden via en seriekabel till en PC eller via en nätverkabel till webbplatsen E-logger."
"När seriekontakten är aktiverad är internetkontakten deaktiverad och vice versa.
"

Om det går vore det kanon!
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4057


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2010-01-01 16:13 »

Hur menar du köra tjänsten e-logger och Loggersoft på en PC samtidigt? LoggerSoft är ett vanligt windowsprogram och webbtjänsten E-logger kommer du åt via din vanliga webbläsare. Det går förstås fint att ha både LoggerSoft och webbläsaren igång samtidigt om du vill.

Filken Internet i inställningsmenyn i LoggerSoft är till för att göra den inställning som krävs för att LoggerSoft skall skicka data till webbtjänsten E-logger. Det är mycket enkelt, kryssa rutan "Internet aktiverat" , stäng inställningsmenyn och följ de instruktioner som sedan visas i LoggerSoft.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-01-01 16:52 »

Okej, kanske är jag som missat...Generad

Har gjort som jag skrev i första inlägget och då går det ej fylla i någonting på "ID"...Va?
Det kanske ej behövs?

Man kör driftläge RS-232 i Logger2020:an.
Kryssar i "Internet aktiverat" i Loggersoft utan att fylla i något på "ID",
stänger inställningsmenyn i Loggersoft -
då loggas det både i Loggersoft (Bärbar PC) samt i tjänsten e-logger?

(Detta ger mig möjlighet att få ut graferna till andra intressenter genom hemsidan, utan att ge dem lösen till e-logger tjänsten.Cool)
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4057


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-01-02 15:43 »

Har gjort som jag skrev i första inlägget och då går det ej fylla i någonting på "ID"...
Det kanske ej behövs?

Nej precis, du ska inte fylla i något ID i LoggerSoft. Gör som jag skrev i inlägget ovan - kryssa rutan "Internet aktiverat", stäng inställningsmenyn och följ de instruktioner som sedan visas i LoggerSoft.

då loggas det både i Loggersoft (Bärbar PC) samt i tjänsten e-logger?

Ja, då sparas dina mätvärden lokalt på hårddisken på den dator du kör LoggerSoft samt skickas även till webbtjänsten E-logger där samma mätvärden också lagras.

Detta ger mig möjlighet att få ut graferna till andra intressenter genom hemsidan, utan att ge dem lösen till e-logger tjänsten
lagras.

Ja men det är en rätt trasslig variant där du dessutom slösar energi på att ha den bärbara igång. Inom en ganska snar framtid kommer en betydligt bättre lösning - publika grafer direkt via webbtjänsten E-logger.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2010-01-02 19:08 »

Tack -nu är det igång båda funktionerna som jag önskat! Glad

Vet att Ni jobbar på en publik funktion och ser verkligen fram emot den. Tumme UPP!

En sak som jag missade är att man skall ställa in Logger2020:an på RS-323 läge.
Sen kommer meddelanden i larm-dialogen i LoggerSoft.

Man får nytt IP och nytt ID-konto.
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!