E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-12 14:45 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Störningar eller fel intervall på lagring av mätvärde?  (läst 7728 gånger)
Bychen
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« skrivet: 2009-12-01 22:07 »

Jag har emellanåt lite taggiga kurvor på VBFram och VBRetur, har inte sett detta på några av de andra givarna.
Mätvärden sparas just nu var 30:e sekund, kan det vara så att det är för sällan eller har jag störningar någonstans?

Se bilden så blir det kanske tydligare vad jag menar.(Mellan 23.00 - 03.00 och vid 17.00 och framåt)

// Anders
« Senast ändrad: 2009-12-01 22:10 av Bychen » Loggat
kullabacken
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009-12-01 22:44 »

hej..
trevligt med en loggare med ctc.
har du golvvärme?

jag har för mig  att hade någe liknande förut. men kan inte minnas vad de var.
men jag vet inte om de har med logger att göra eller om det kan var riktigt.
men det ser lite skumt ut..

/Pontus
Loggat
Bychen
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2009-12-02 17:58 »

Installerade en CTC Ecoheat 5 i slutet på september och har loggat en knapp månad.
Jag har golvvärme som jag kör med en kurvinställning på 32, ingen justering. Har tidigare haft elpanna(tub med elpatron) och justerat in alla slingor i samband med installationen av tuben 2001. Är mycket nöjd än så länge.
Loggern fungerar mycket bra och var relativt lätt att köra igång.

Har försökt att hitta orsaken till "taggigheten" men inte lyckats finna något som stämmer överens med de tider då det yttrar sig.
Mellan topp och dal skiljer sig värdet ca. 0,05-0,2. Tittar man på bilden med fyra-timmars trend så syns en våg.

*ed 22:16
Kollat lite mer under kvällen, det verkar som fenomenet INTE inträffar mellan 05.00 och 17.00, tror inte att jag har nåt speciellt igång under denna tid eller tvärtom, under den andra tiden. Går upp runt kl.5, men förstår inte sambandet runt kl. 17 händer inget speciellt.

//Anders
« Senast ändrad: 2009-12-02 22:19 av Bychen » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009-12-11 15:34 »

Är det inte när den tillverkar tappvarmvatten?
Det kommer alltid ut lite "hett vatten" efter tappvarmvattenvärmning, i vart fall om du har separat tank.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!