E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-12 18:40 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: E-logger - Ny variant på 0 anslutna givare  (läst 9004 gånger)
KaptenMikki
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« skrivet: 2009-11-27 07:42 »

Tappade plötsligt kontakten med temp-givarna!

Sitter mitt uppe i en felsökning på VP (växlingsventilen stular) och då börjar rumstempgivaren pendla mellan +194 grader, 20 grader och -286 grader. Sedan tappar jag alla givare utom elgivarna.

Allt har fungerat tidigare och jag har inte rört någon kabel eller liknande så det är ingen yttre påverkan. Rumsgivaren sitter på en 15m kabel och hänger ihoprullad på en krok bredvid pumpen eftersom jag inte hunnit dra den. Givarkablarna är lödda i dosa och inte rörda sedan installationen.
Loggersoft fungerar och har kontakt med Logger 2020 hela tiden. Har gjort reset på Loggern och startat om  både den och mjukvaran.

Kan det vara Dallas-givaren som pajat, dvs den som pendlat?

VP har hickat igång igen och VXV verkar ha vaknat men inte Logger-lösninen!
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009-11-27 09:04 »

Jag har sålt tusentals givare, och tror inte att en enda gått sönder.
Jag tror mer på att någon av givarna har läckt in vatten som är smutsigt, och att det leder över.

Eller att datorns comport har gått sönder, men troligtvis någon givare då temperaturvärdet svängde så mycket.
Prova koppla ur den givare som pendlade.
Om allt funkar efteråt, kolla om det läckt in vatten mellan krympslang och givare.

Har du köpt allt av mig kan du reklamera givaren om den är defekt.
Loggat

Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2009-11-27 09:37 »

Lite tips från en som lött givare själv och haft liknande problem.
1) Glappkontakt i plintar
2) Data+jord-matning skall komma från samma tvinnade par. 5V skall matas från en av kablarna i andra tvinnade paret. Har fått störningar i början när jag inte var så noggrann och använde Data+5V från samma tvinnade par.

Slutligen. Strular en givare börjat alla andra visa mer eller mindre fel.

/Micke
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
KaptenMikki
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2009-11-27 10:52 »

Hej Elmer
Tack för tipset, jag har skiftat paren men det verkar inte hjälpa. Jag har använt lödkolven när jag lade ihop givarna vid plinten så det är inget glapp där (eller kallödning). Har lite strul med Logger 2020 också, när jag startar om den så piper den konstant om jag inte tar bort serie-kabeln. Ett par tre försök så hoppar den i gång men hittar bara energi-givaren och den info skickas till LoggerSoft.

Efter en del väntan visas alla givarna men det verkar som felet promenerar runt. Jag har alla givarna i Logger 2020:s display och alla har visat 0 grader. Nu ändrar sig VBU till att ibland visa 0 grader och ibland 29 grader. Tog bort den innetemp-givare som i morse visade ett par hundra grader hit och dit. Den har bara hängt i sling på en krok och är inte fuktdrabbad. Efter omstart visar VBU 0,0 grader konstant, ST ett streck, KBI 10 grader, Energi rimliga kW och resten 0,0 grader. Jag fattar inget, ska jag plocka bort givarna en och en eller är det Logger 2020 som är paj.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2009-11-27 10:57 »

Du måste stoppa loggersoft innan du startar om loggern. (då piper den inte när du startar om den)
Uppstartssekvensen i Logger 2020 störs av de inkommande anropen från LoggerSoft.

Jag tycker att ditt problem verkar bero på störningar på bussen, prova separera ledningarna från elmätarkablarna och bussen mera, och kolla så att din tempgivarbuss inte ligger för nära elledningar eller liknande som kan störa.

Det kan även hjälpa att sätta in ett (ca) hundra ohms motstånd i serie med dataingången.

Jag har sålt över 100 loggrar, och ingen har ännu gått sönder så vitt jag vet, men nån gång skall ju vara den första...
Loggat

KaptenMikki
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2009-11-27 11:23 »

Tack Rickard
Jag vet inte exakt vad som löste problemet.
  • Jag skiftade bussledningens paret så att jord och data var ett tvinnat par och 5v egen.
  • Jag flyttade busskabeln så att den inte låg nära någon elledning, dock har den legat på samma sätt och fungerat tidigare.
  • Jag klippte bort den givare som krånglade första gången, inte säker på att det hjälpte eftersom felet promenerade runt.
  • Jag stängde av LoggerSoft innan jag startade om Logger 2020.
  • Jag tog bort givaren ur LoggerSoft.
  • Nu fungerar det igen.
Tack för hjälpen!

Att notera, kanske som en bugg är att när jag plockat bort en givare i systemet så blev det kaos bland Grupperna i LoggSoft. Allt verkade hoppa upp ett steg och givarkombinationerna helt galna.

Hlsn KaptenMikki
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2009-11-27 11:31 »

Om man har mycket kabel i systemet kan det bli krockar i kommunikationen. p.g.a. tidsfördröjningar/störningar i nätet, det har visat sig att ett motstånd på ca 100 ohm i serie med bussens dataingång löser detta problem, kanske skulle du prova detta, och sedan ansluta din 25-metersgivare igen?
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!