E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 00:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Problem med fastbränslerapport  (läst 13206 gånger)
rigmark
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« skrivet: 2011-02-14 18:35 »

Hallå. Håller på att försöka få igång loggning av pelletsförbrukning. Har kopplat in ett pulsrelä på skruven, 215 pulser per kg. Ligger på e2 på loggern.
Kanalens räknare räknar rätt och systembildens pellets idag stämmer. Kanalen är ställd på Fastbränsle.
Problemet är att fastbränslerapporten är tom på diagram, endast "bildtexten" syns, och den verkar inte stämma med kanalens siffror.
Dessutom är inte fliken fastbränsle klickbar när man gått över till el-fliken.
Har jag missat något, eller finns det en bugg här?
Se http://e-logger.se/pub?Byestad

Jonas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-02-15 14:30 »

Det var en bug, det blev fel när kanal fanns för fastbränsleförbrukning men inte för el värme, men nu bör det vara åtgärdat. Tack för att du sa till!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
rigmark
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-02-15 15:03 »

Sedär, det blev ju bra! Men nu kommer ju följdfrågan: Borde inte Pellets idag i systembilden och dagens stapel i rapporten visa samma värde? Det är systembildens värde som stämmer med kanalens räknare och verkligheten. Jag har iofs ändrat givarens pulservärde efter att kanlen skapades för att synka ihop med min gamla loggning, om det kan spela in.

Jonas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-02-15 16:41 »

Om pulser per enhet ändras blir alla värden i rapporten före ändringen missvisande. Något annat som kan ge skillnad är att dagsstaplen i rapporten inte inkluderar innevarande timme, det gör systembilden. Ytterligare en sak som kanske ger diffar är om skruven du mäter på går väldigt ryckigt, hur ser momentaneffektkurvan ut?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
rigmark
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-02-17 17:41 »

Tyvärr är den ganska ryckig, med stora toppar och ibland låga värden under långa tider trots att skruven jobbar med samma intervall hela tiden. Antar att det är några störningar, eller att mitt pulsrelä har några konstigheter för sig. Får fortsätta testa, eller byta strategi.

Jonas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-02-18 09:52 »

Kanske går systemet att anpassa bättre för denna typ av mätning om jag får lite mer information.

Exakt vad är det för slags pulsrelä? Kan du beskriva lite mer i detalj hur det är inkopplat? Hur många varv per minut roterar skruven med?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
rigmark
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-02-21 17:42 »

Ungefär såhär är det hos mig: Vid full drift snurrar skruven nästan ett varv på 5 sekunder, och står sedan stilla i 10 sekunder innan den snurrar ett varv igen. Jag eldar mot tankar, så den går i fulldrift i c:a 4 timmar och står sedan stilla i (förhoppningsvis) många timmar innan den eldar igen.
Jag loggar än så länge med en pc som kopplad till ett relä som sitter parallellt med skruven mäter tiden som skruven går och översätter detta till vikt (c:a 350g/skruvminut). Detta har funkat kanon i många år, men nu vore det ju kul att få in det i e-logger. Mitt pulsrelä sitter kopplat på samma sätt (parallellt med skruven) och pulsar förtillfället 11 pulser på en "5-sekundersskruvning", men det är ställbart åt båda hållen.

Jonas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2011-02-21 19:41 »

Det låter som det borde fungera. Men kan du berätta mer om pulsreläet. Är det något färdigt eller ett hemmabygge? Hur ställer du in antal pulser per sekund? Hur långa är pulserna? Vad är det för komponenter som bestämmer tiden mellan pulserna och pulsernas längd? Hur ser utgången ut som är kopplad till Logger 2020?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
rigmark
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2011-02-27 11:46 »

Reläet är ett "paa01dm24 Delay on operate timer" kopplat så det drar x sekunder (min 0,1s) efter det får signal (skruven startar) och sedan byglat av en elektrikerkompis så det direkt när det drar släpper igen och börjar om. Det blir då en väldigt kort (inte ställbar) öppning mellan 9 och 10  på loggern. Har kört den på elmätartest och pipen är väldigt konstanta. Det handlar nog bara om att hitta pulsfrekvens osv som funkar. Jag har testat med att öka och minska frekvensen utan bättre resultat. Jag har sett att det ibland lyser rött på loggern utan felmeddelande. Grafen blir ofta som bifogad bild trots att den går på fullt ända till 1420 i exemplet.
Tips och idéer?

Jonas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2011-02-28 09:48 »

Om det togs fram ny mjukvara till Logger 2020 som var bättre anpassad för den här typen av mätning, skulle du då vara intresserad av att testa den? Den lösningen skulle i så fall innebära att du istället för tidsreläet kopplar in ett vanligt relä som kortsluter elingången då skruven går.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
rigmark
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2011-02-28 11:50 »

Visst är jag det. Det borde ju vara en enklare lösning. Jag har loggat på det viset med en pc i många år, och det stämmer väldigt bra med verkligheten.

Jonas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2011-03-01 09:04 »

Jo mycket enklare. Men vad bra, då siktar vi på att ha något du kan testa i nästa vecka, återkommer.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2011-03-08 17:21 »

Om du tittar under "Konto" ska du nu se testmjukvara version 110301. Uppgradera din logger 2020 till den. Klicka sen "Ändra" under "Givare" för någon av loggerns interna pulsingångar och kryssa rutan "Tid till puls-läge". Loggern ger nu sig själv 10 pulser per sekund så länge det är kontakt mellan +12 och pulsingången. Funktionen går att testa genom att aktivera "eltestet" i loggerns inställningsmeny, då indikeras var 4:e puls med ljud och diodblink när ingången är sluten.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Jens
Medlem

Antal inlägg: 1


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2011-06-20 14:27 »

Hej,

Hur gick det med detta? Kommer det att bli en allmänt tillgänglig funktion? Jag skulle gärna ha samma funktion till min pelletsskruv...

/Jens
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2011-06-21 07:58 »

Hur gick det med detta?

Det verkar fungera bra, se tråden Mäta pelletsförbrukning. Dock har vi ännu inte nån bra lösning för skruvar med riktigt kort gångtid neråt sekunden som på Janfire flex-a. Problemet är att reläet nog slits ganska fort när intervallen blir så korta. Vad har du för brännare och hur länge brukar internskruven gå då den matar?

Kommer det att bli en allmänt tillgänglig funktion? Jag skulle gärna ha samma funktion till min pelletsskruv...

Jodå det kommer med i nästa officiella uppdatering som dock inte är klar. Men jag har lagt upp testmjukvaran för ditt konto om du vill prova, se inlägg #12 ovan.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!