E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 08:49 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Rapporter - Medeltemperatur under pågende dygn visar fel?  (läst 7272 gånger)
jonasb
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« skrivet: 2010-12-28 02:07 »

Ett litet påpekande:
Medeltemperaturererna i rapportvyn räknas lite tokigt för pågående/nuvarande dygn.
Jag har -4 grader nu kl 1.00 AM (och har varit konstant sedan midnatt)
och medeltemperaturen i rapportvyn visar -2 grader, föregående heldygns medel verkar okay!
Detta är inte en tillfällighet, utan jag har ser detta varje kväll/natt. (Kaske avrundar du tiden uppåt med en timme,
men använder temperaturdata från föregående timintervall?)

Låg prio
Jag är så glad att du tog in denna parameter, jag förstår nu sambanden så mycket bättre!! Glad Glad

MVH/Jonas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2010-12-28 12:03 »

Hehe jo det är ett fascinerande samband. Leende (smiley) Och vänta bara tills vi får med vinden också.

Är du fullständigt säker på att det misstämmer på nuvarande dygn men stämmer på föregående? Tycker det borde bli fel på bäggedera om det är fel...
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
jonasb
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-12-29 01:57 »

Hej, jo medelvärdet för heldygnet verkar rimmligt okey, jag kan inte gå i god för decimalerna.
Däremot är medelvärdet uppenbart fel när dygnet är ungt - återigen kan det vara så att du
avrundar du tiden uppåt med en timme, men använder temperaturdata från föregående timintervall?
(Exempel Kl 01.30 räknar du med 2 timmar men tar tempmedelvärdet för första timmen på dygnet
-4/2=-2 istället för -4 som det borde ha varit EN REN HYPOTES!).
Då kommer ju medelvärdet att konvergera mot det riktiga, och på 24 timmar blir det rimmligt OK?
TA DETTA VID TILLFÄLLE! Jag använder detta värde mest för historik så det är inget stort problem.
God fortsättning på året!
/Jonas

« Senast ändrad: 2010-12-29 02:01 av jonasb » Loggat
jonasb
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-02-14 14:22 »

Återkommer tillproblemet med medeltemperaturer.
I bifogad bild tagen vid halvniotiden visas att medeltemperaturen
över dygnet är -11,7 grader. Timrapporterna visar dock att det
vid timme 0 var -12,5 grader och därefter har temperaturen
varit ständigt sjunkande.

MVH/Jonas

Edit: Lyckas inte bifoga pdf filen, antagligen för stor. Finns det något annat sätt att
skicka den?
Loggat
jonasb
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-02-15 01:22 »

Likaså nu efter första timmen på dygnet, dygnsmedelvärdet visar -4,4 emedan
medelvärdet för första timmen visar -8,8!
MVH/jonas
Ps. Det är helt klart fel och 8,8 delar jämnt med 4,4 ;-) Ds.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-02-15 11:43 »

Ja du har nog en bra poäng i det där med delar jämnt. Leende (smiley) Har gjort en liten ändring, säg till om det verkar bättre!

(Skulle rekommendera ren skärmdump i .png eller .jpg istället för .pdf)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
jonasb
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-02-16 02:16 »

Nu ser det ut att stämma Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!