E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 01:50 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Error 86 -1?  (läst 20422 gånger)
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2010-12-11 19:29 »

PaW.

Kan du inte maila mig din adress så skickar jag ned en ny Logger, så får vi testa byta ut den till en annan.

rickard@webiq.se
Loggat

PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2010-12-23 20:55 »

God Jul på Er alla!

Nytt kretskort provat.
Ny pulsmodul provad.
Gjord en mer exakt indelad snurrskiva i AutoCAD som är inplastad och större. 16 fält mörka/ljusa.
Montera den nära snurrskivan ~3-5 mm.
Efter tips från Rickard mörklagt totalt mellan snurrskiva och sensor. (Dock sitter den i ett mörkt pannrum)

Har dock kvar:

Citat
Citat från: PaW skrivet 2010-12-04 20:14
Står sen "Error 86 -1" samt blir fast röd lampa lite då och då på Logger2020:an.
..
Citat
Andreas svar. "Det har nog inte något med din pelletsmätning att göra, "Error 86" är något som ibland uppstår om man slår av och på loggern, brukar försvinna av sig själv efter en tid eller vid minnesradering."
Detta fel på Logger2020:an sker i princip i varje cykel på logger-displayen.

Dataförluster alla sensorer efter timmar utan problem. Oerhört oregelbundet, men typ minutmissar i data frekvent efter timmarna utan problem.
"Skov" med pulser trots ej matning.
Fick även sensorlarm på högtemp.modulernas utgångar igår. sensor.error

Vet genom PingPlotter statistik att mitt internet är stabilt.
Sett att pulsmodulen blinkar rött ibland. Har dock stått granskat så grön blink och inget annat när felsökning påbörjats. Samt rensat minnet i Loggern.


Någon mer som kör pulsmodul mot snurrskiva som går i korta perioder, likt en externmotors axel för pelletseldning?

Bild för felbeskrivning (Rökgastemperaturen blir helt låst på ett värde. Även skov och tappat data kl. 07:55.):



Tacksam för alla råd & tips.

Mvh

Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2010-12-27 13:28 »

Du har tre olika problem som hör hemma i tre olika trådar!

1) Först har vi det du kallar "skov" från din pulsmodul, ta upp det problemet tråden i Använda P3IQ för pellets mätning? så ska jag säga vad jag tror (posta gärna en bild på din snurrskiva där, länka helst inte till externa bilder utan ladda upp den till forumet).

2) Ditt problem med högtempmodulen verkar vara samma som den här tråden Konstiga värden från HTMIQ. Beskriv ditt problem och vad och hur du kopplat i den tråden.

3) Sen så var det då "Fel 86 -1", stämmer följande:

a) Felet kommer bara då pulsmodulen är inkopplad till Logger 2020.
b) Felet kommer även då endast en enda pulsmodul och inget annat (inga tempgivare, inga andra moduler, inga elmätaringångar) är inkopplat till Logger 2020.
c) Felet kommer oavsett om du har 450 eller 20 pulser inställt?

Observera att några enstaka fel inte är något att bry sig om, men de bör försvinna efter några timmar och sen inte komma tillbaka (förutsatt att du inte är inne och gör inställningar och omstarter). Så har du möjlighet att köra enbart pulsmodulen inkopplad och låta loggern gå helt ostört ett par dygn skulle det underlätta. Ska även göra lite tester själv närmaste veckan så får vi se.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2011-01-02 15:37 »

3)
a) Felet kommer bara då pulsmodulen avger värden och då först efter någon drift-timme.
Om pulsmodulen är inkopplad, men bara ligger bredvid utan att kunna avge någon puls uppstår INGA FEL.
Ingen av:
Problemen jag har med P3IQ-mätning SKOV, Error86 -1 samt tappade data.

b) Har ej möjlighet nu att köra bara pulsmodulen, men som jag skrivit tidigare har jag gjort så med en egen separat kabel.

c) Oavsett pulsinställningar uppträder felet - ja.

DATAFÖRLUSTERNA är det värsta även om de är korta upplever jag.
Känns som någon mjukvaru-grej, men svår tolkat. Skall fortsätta labba det.

/Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2011-01-05 12:05 »

Mycket bra iaktagelse där att det inte blir fel om pulsmodulen är inkopplad men ligger bredvid.

Nu har jag äntligen fått läge att testa detta, och det var som jag börjat misstänka, loggern gör inte alltid som den skall när kWh-värdet börjar bli högt, nånstans över 30 kWh. Anledningen till att det inte upptäckts tidigare är att få har så hög elförbrukning.

Med lite tur kommer alltså detta problem att försvinna med en mjukvaruuppdatering av Logger 2020. Hoppas det blir nästa vecka, det beror lite på hur det går med andra problem.

Fram till dess, så länge du håller dig under 30 bör det fungera.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2011-01-06 09:58 »

Har ingen el-förbrukning över 30kWh, Rullande ögon (ironi)
men det är nog pelletsmätningen i energi som i sånt fall är i kg som jag hade tänkt mig...
Ser fram emot uppdateringen och än en gång tack för Er hjälp.

Är det p.g.a. detta som jag ej nu ser något under "Rapporter"?
Går det i sånt fall ta bort datat som "låser" rapport-graferna?

Mvh
Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2011-01-06 11:11 »

..äh fungerar ju i Firefox och var nog bara att jag uppdaterat Internet Explorern till Beta9:an...
Hjälpte ej att tömma historiken i I.E.9:an tyvärr.

Ursäkta. Generad
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
ulfsun
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2011-02-23 16:19 »

Hej! Jag passar på att rapportera att även jag har upptäckt Error 86 -1. Har en nyligen ansluten P3IQ som mäter huvudelen och gör det det i stort sett bra. Inställning 1 000 pulser och får 1 - 2 kwh för mycket registrerat per dygn, annars visar den ok. Inga spikar eller förbrukning över 14 kw. Inga andra konstigheter i grafer eller rapporter.

När jag tittade nu igen kom felmeddelandet direkt innan huvudelen rapporterades, sen gick en cykel utan felmeddelande, sedan rapport igen för huvudelen, men därefter kom felmeddelandet direkt före rapport från en elmätare för en förbrukare kopplat direkt till SO på den mätaren.

Som sagt kan jag inte se att jag har några dataförluster pga detta.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2011-02-23 16:32 »

Men då har du inte senaste mjukvaran i din Logger 2020?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!