E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-02 19:47 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Definiering av specialräknare  (läst 11935 gånger)
thomasse
Medlem

Antal inlägg: 13



Visa profil
« skrivet: 2013-01-10 16:45 »

Hej,
Tack för en bra logger samt webtjänst.

Håller på att komma igång med e-logger och läste om specialräknare (VP), men det funkar ej för mig. dvs min pump är utanför gränserna  Ledsen

Jag har en anläggning som drar kwh enligt följande:

Värmepump PÅ              =0.45 kwh (Ventilationsfläkt)
Kompressor i kyldrift       =2.0 kwh
Kompressor i värmedrift  =3.15 kwh (förångar fläkt samt kompressor oljevärmare)
Elpatron 1                     =7.8 kwh
Elpatron 2                     =12 kwh
Elpatron 3                     =16 kwh

mao. så skulle det behöva gå att definiera gränserna istället för "hårdkodade" gränser och så skulle det behövas en gräns till (alltså för Elpatron 3)


ThomasS
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2013-01-11 11:40 »

Dessvärre är det relativt mycket arbete att lägga in omdefinierbara gränser, och dessutom ett ovanligt önskemål som få har nytta av, vilket gör det svårt motivera arbetsinsatsen.

Vad som går att göra i ditt fall är att använda en generell specialräknare för kompressorn och ställa in en min- och maxeffekt inom vilken tillslagstid räknas.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
thomasse
Medlem

Antal inlägg: 13



Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2013-01-12 11:15 »

OK, då får jag ju kompressor tillslag och tider men går miste om resten som "VP" räknaren ger Ledsen

mitt önskemål kan sättas som en i mängden, så kanske en vacker dag.....

mao. så står Önskemålet kvar, och det hållar jag med om att "allting är relativt"  Med glimten i ögat (blinkande)

Thomas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2013-01-14 11:27 »

Jovisst är detta något som kan komma en vacker dag, speciellt om fler börjar efterfråga det.

Det var rejäla elpatroner du har. Vad är det för fabrikat och typbeteckning på värmepumpen?

Hur ofta används den tredje patronen? Om det är väldigt sällan kanske det inte är helt avgörande med stöd för tre patroner?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
thomasse
Medlem

Antal inlägg: 13



Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2013-01-14 13:25 »

Bra! då får vi hoppas på flera önskemål ang def. Leende (smiley) (hittade ngra när ja sökte på specialräknare)

Anläggningen är en Kryotherm T-600 årsm -76

Elpatron 3 används när det börjar krypa ner mot -35, kompressorn klarar av utetemper ner till ca -13 till-15, Elpatron 2 slår till vid avfrostning.

så stöd för tre patroner är ej avgörande.

Har en 800KB pdf över anäggningen om du är intresserad, går tydligen ej att bifoga inlägget pga. filstorlek

Thomas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2013-01-14 17:02 »

Jo den kan vara intressant se. Har höjt uppladdningsgränsen om du vill bifoga.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
thomasse
Medlem

Antal inlägg: 13



Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2013-01-14 17:14 »

Varsågod

Kryotherm T-600 serie 605
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2013-01-15 10:25 »

Tack.

Får inte riktigt ihop schemat s. 26/26 "elvärmebatteri (2x3kW), 3x3kW, (3x4kW) med det du skriver
"Elpatron 1                    =7.8 kwh
Elpatron 2                     =12 kwh
Elpatron 3                     =16 kwh"
?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
thomasse
Medlem

Antal inlägg: 13



Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2013-01-15 11:14 »

Jo T-600 fanns i olika varianter gällande elpatroner 2x3kW, 3x3kW och 3x4kW jag antar att 3x3kW var standard utförande.

Mina uppgifter Elpatron 1 =7.8kWh  dvs. Pumpens total förbrukning när El1 är tillslagen, 12kWh dvs. pumpens total förbrukning när El2 tillslagen, när EL2 är tillslagen så är också EL1 tillslagen. osv

Jag antar också att min T-600 har 3x4kW eftersom diffen mellan stegen är ca. 4kW

Har varit tvungen att forska en hel del på egen hand eftersom dom på Kryotherm sade att ingen lever längre som jobbade där när tiden begav sig Leende (smiley), PDF:en var också svår att hitta men den som söker han letar, som det heter.

Thomas
Loggat
LoveB
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2013-01-15 11:18 »

Jag har en IVT HT Plus 11, vilken är en ganska vanlig värmepump. Dessvärre kan jag inte använda den fördefinierade specialräknaren för värmepumpar då maxeffekten för kompressorn överstiger 2,9 kW, se bifogad graf. Jag sällar mig till skaran av intressenter för justerbara specialräknarnivåer.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2013-01-15 18:14 »

Mina uppgifter Elpatron 1 =7.8kWh  dvs. Pumpens total förbrukning när El1 är tillslagen, 12kWh dvs. pumpens total förbrukning när El2 tillslagen, när EL2 är tillslagen så är också EL1 tillslagen. osv

Jag antar också att min T-600 har 3x4kW eftersom diffen mellan stegen är ca. 4kW

Får inte riktigt summan att stämma, vad har jag missat?

"Elpatron 1 7.8 kwh" = 3.15 kwh kompressor värmedrift + 4 kW = 7,15 kWh
"Elpatron 2 = 12 kWh" = 3.15 kwh kompressor värmedrift + 4 kW + 4 kW = 11,15 kW
"Elpatron 3 =16 kWh" = 3.15 kwh kompressor värmedrift + 4 kW + 4 kW + 4 kW = 15,15 kW
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2013-01-15 18:17 »

Jag har en IVT HT Plus 11, vilken är en ganska vanlig värmepump. Dessvärre kan jag inte använda den fördefinierade specialräknaren för värmepumpar då maxeffekten för kompressorn överstiger 2,9 kW, se bifogad graf. Jag sällar mig till skaran av intressenter för justerbara specialräknarnivåer.

Vilken effekt har kompressorn? Vilken effekt har elpatronerna? Om patronerna överlappar med kompressorns effektområde går vp-specialräknare inte att använda.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
thomasse
Medlem

Antal inlägg: 13



Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2013-01-15 22:08 »

Får inte riktigt summan att stämma, vad har jag missat?

"Elpatron 1 7.8 kwh" = 3.15 kwh kompressor värmedrift + 4 kW = 7,15 kWh
"Elpatron 2 = 12 kWh" = 3.15 kwh kompressor värmedrift + 4 kW + 4 kW = 11,15 kW
"Elpatron 3 =16 kWh" = 3.15 kwh kompressor värmedrift + 4 kW + 4 kW + 4 kW = 15,15 kW

Bifogar en PDF med inklistrade bilder från loggersoft, exaktare blir det inte Med glimten i ögat (blinkande)

Thomas
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!