E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-13 04:26 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 3030 - vilken sorts POE stöds?  (läst 8536 gånger)
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« skrivet: 2017-02-07 08:40 »

- - - Insaxat från annan tråd av Andreas - -

Sedan säger ni att Loggern har stöd för POE, men den kan då inte drivas av en POE switch så frågan är om Loggern stödjer någon vedertagen POE standard eller är det en hemmasnickrad variant?

POE frågan tycker jag är viktig både för mig men även för blivande köpare att ni skriver i specarna vad som gäller. För min del är det för att veta om jag måste felsöka min utrustning eller om ni inte stödjer standard är det verkligen viktigt att ni skriver det också...

- - - - -

Jag vet inte om den funktionen är klar än, det måste Andreas svara på.
Finns kanske missar i listan över vad som inte är klart ännu.
« Senast ändrad: 2017-02-07 11:58 av Andreas » Loggat

Heddan
Medlem

Antal inlägg: 50



Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2017-02-07 08:42 »

Vore underbart om det också är kommande feature... Leende (smiley)
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2017-02-07 08:45 »

Har du byglat?
"Logger 3030 kan kan strömförsörjas via Ethernetkontakten. Bygla först de bägge POE-byglarna på Logger 3030. Anslut sedan nätaggregatet i en adapter för dc-kabel i den bortre änden av nätverkskabeln."
De sitter direkt till höger om 12 V pluggen på kortet.
Syns i manualen var du skall bygla.
Loggat

Heddan
Medlem

Antal inlägg: 50



Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2017-02-07 08:52 »

Jodå det var det första jag gjorde men det hände inget när jag kopplade in nätverkskontakten...switchen ska ju förhandla med Loggern om vissa saker innan den skickar på spänning för att inte förstöra icke POE-kompatibla enheter. Förhoppningsvis är det denna förhandling som är mjukvarubaserad och som går att fixa med en kommande uppdatering. Men det som gör mig lite tveksam är att man måste bygla, känns som en hemmabyggd lösning, har aldrig sett detta på någon POE-kompatibel produkt tidigare...
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2017-02-07 09:01 »

Vet inte om han tänkt att man skall använda en injektor, men en sådan kommunicerar ju också med en standard, i vart fall den här: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradburet-natverk/power-over-ethernet/tp-link-poe-injektor-p98579

Bäst att vänta på Andreas svar, han har säkert koll på det där.
Tror att ni båda är intresserade av den där funktionen.
Loggat

Heddan
Medlem

Antal inlägg: 50



Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2017-02-07 09:19 »

Förhoppningsvis är det så och då ska det även fungera med min POE-switch, däremot vet jag att det finns en massa fullösningar som bl.a. D-Link har använt sig av där man inte har följt någon standard alls så man är tvungen att använda D-Links produkter både för att mata in spänning i nätverkskabeln och även när man ta ska ut spänning i andra änden. Även Ubiquiti gör så på sina billigare hemmaprodukter, deras produkter som riktar sig mot företagsmarknaden stödjer däremot äkta POE.
Ang. produkten du länkar till så använder jag själv några av deras POE-splitter på några ställen för att slippa dra strömkabel och istället låta switchen strömmata, bl.a. RaspberryPien som hostar Thermiqen kör jag så...funkar klockrent...
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradburet-natverk/power-over-ethernet/tp-link-poe-splitter-5-12-v-p98580
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2017-02-07 12:11 »

Det är passiv ethernetströmförsörjning +12V via injektor som gäller. Står i ungefär det i 3030-manualen under Spänningsmatning/Ethernet. "Bygla först de bägge POE-byglarna på Logger 3030. Anslut sedan nätaggregatet i en adapter för dc-kabel i den bortre änden av nätverkskabeln."

Mer specifikt: Positiv spänning +12V via ethernetkontaktpinne 4 & 5, jord på 7 & 8.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Heddan
Medlem

Antal inlägg: 50



Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2017-02-07 13:11 »

Ok, det var ungefär det svar jag ville ha. Här kan det nog vara på sin plats att ni är tydliga med att det är passiva POE-injektors som gäller, misstänker att den Rickard länkade till inte fungerar eftersom den är en aktiv poe-injektor och följer vedertagen standard, precis som min POE-switch gör. Och då fungerar det inte...
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2017-02-08 14:58 »

Det framgår som sagt rätt tydligt i manualen hur det fungerar om man läser där, men visst, vi ska förtydliga. Passiv POE är ganska vanligt på produkter där man vill ha möjlighet att förenkla kabeldragningen och där målgruppen inte främst är företagsnätverk, exempelvis övervakningskameror, trådlösa routrar osv.

Jag hade missat Rickards länk, nej precis, den fungerar inte. En injektor för passiv ehternetströmförsörjning är förstås mycket biligare, och det är väl något som borde dyka upp i Energibutiken framöver.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Heddan
Medlem

Antal inlägg: 50



Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2017-02-08 15:05 »

Precis, får ni mer försäljning också.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2017-02-10 09:26 »

Injektorer beställda, bör finnas att köpa inom en vecka eller så.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!