E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-12 14:39 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Uteblivna larm  (läst 9996 gånger)
Rolf Forsman
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« skrivet: 2014-01-17 14:05 »

Har satt larmgräns för flispanna till 70 grader nedre gräns och fyllt på SMS-potten samt angivit mobilnummer men inget larm kommer.  Vid kallstart av Loggern kommer larm i E-loggern om larmgränsen är underskriden men inget SMS.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2014-01-17 15:12 »

Så vitt jag kan se har ett enda sms-larm gått iväg i onsdags den 15/1 22:12, är det korrekt? Och det har alltså inte kommit fram? Vad har du för mobiloperatör?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rolf Forsman
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2014-01-19 09:11 »

Har nu testat med att sätta larmet till utegivaren och vänta tills utetemp sjönk men inget larm utlöstes. Har även testat att ställa larmen till e-post men inte heller det gör någon skillnad. Har Loggern kopplad till webben trådlöst men det borde väl inte göra någon skillnad? Mätvärdena överförs ju punktligt till databasen och det är ju den som utlöser larmen?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2014-01-20 12:22 »

Mycket märkligt! Så vitt jag kan se gick ett sms-larm iväg till dig i lördags 18/1 och fem e-post-larm iväg till dig igår söndag 19/1. Så det är inget fel på signalerna mellan din logger och nätet.  Och visst ser du larmen i larmloggen i E-logger?

Eftersom jag inte heller kan se något felmeddelande vid utskick via sms eller e-post så borde larmen ha nått hela vägen.

Har du loggat in hos din internetleverantör och kontrollerat din skräppostmapp så att larmmeddelandena inte hamnat där? Har du någon form av "säkerhetsprogramvara" installerat i datorn som kan ta bort skräppost?

Vad är det för fabrikat och märke på din mobiltelefon? Kan du ha nån spärr hos din operatör som filtrerar vissa typer av meddelanden? Har du möjlighet att prova med något annat mobilnummer?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rolf Forsman
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2014-01-20 22:00 »

De E-postlarm som loggern skickat i lördags och söndags kom efter att jag haft loggern avstängd. Jag wirade om alla sensorerna för att utesluta glapp. När jag startade om loggern så funkar larmen under uppstarten men sen slutar de komma. Har kollat att det inte hamnar larm i nån skräppostmapp. Skall testa igen när jag kommer hem imorgon eller onsdag att kallstarta om och se.
Loggat
Rolf Forsman
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2014-01-21 21:02 »

Fick inatt ett stopp i pannan som jag gärna hade velat ha ett larm på men inget kom. Åkte hem från jobbet och kallstartade Loggern, såg till att den känner av alla tre sensorerna och går över i grön LED och successiv visning av panna, ute och innetemp. Startade sedan pannan och fick genast ett SMS 08:54. med "Larm #1 Panntemp 30.37". Väntade sen att ett nytt larm skulle komma när panna gick över 78 grader men inget kom. Det funkar alltså en gång när man kallstartar men sen verkar den inte känna av att den passerar larmgränserna. Va?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2014-01-22 08:52 »

Har du provet radera minnet "nollställa loggern". http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_2020#Nollst.C3.A4ll_logger_.E2.80.93_radera_alla_inst.C3.A4llningar

Det skulle kunna hjälpa.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2014-01-22 14:29 »

Jag tror nog inte att nollställning är något som hjälper i det här fallet, men visst det skadar aldrig att prova.

Det kan inte vara så enkelt att problemet är hysteresinställningen, att mätvärdena aldrig passerar hystereströskeln så att larmet återaktiveras efter utlöst larm?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rolf Forsman
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2014-01-22 18:41 »

Jag har satt en hysteres på 2 grader. Prövar att minska den.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2014-01-23 11:27 »

Jo prova det. Det hela fungerar alltså så att om du har ett larm på >30 grader och hysteres på 2 grader så måste temperaturen ner till 30-2=28 grader innan larmet kan lösas ut igen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rolf Forsman
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2014-01-25 10:21 »

Sänkte hysteres till 1 grad och nu funkar det! Först hade jag larmen till e-post men efter intrimning har jag ställt om till SMS.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2014-01-26 18:34 »

Vad bra att det löste sig!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!