E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-03 20:13 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Elmätarföljd  (läst 8995 gånger)
Dadid
Medlem

Antal inlägg: 59


Visa profil
« skrivet: 2012-01-20 16:04 »

Hej.

Jag har blivit varse ett litet problem.
När man anger elförbrukare utgår beräkningarna från huvudelmätaren. Därefter förutsätter e-logger att varje övrig elmätare ligger parallellt kopplade under huvudmätaren. I mitt fall förhåller det sig inte så. Istället ligger VVB-mätaren under Värme-mätaren.

Jag skulle alltså tycka att det vore jättetrevligt om det gick att välja vilka förbrukningar som skall dras ifrån vilka.

En annan fråga som rör elmätaravläsningen.
Om man byter mätare men behåller läsögat, vad händer då med loggningen om intervallen byts? Räknas värdena om retroaktivt, vilket skulle bli fel. Eller beräknas de med nya förutsättningar från det att intervallet valts i webinterfacet?

Mvh

David
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-01-21 11:57 »

Mjo jag förstår det kan vara olika ordning ibland. Men det är tyvärr inte alldeles enkelt lägga in ett sånt val. Och frågan är hur ett sånt val skulle se ut i gränssnittet, har du nån idé om det?

Vad gäller din fråga så ändras värdena inte bakåt i tiden om pulsantalet ändras, det är alltså inget problem att byta mätare.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
LST
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-02-06 19:11 »

Vore det möjligt att ordna så att "El total" kan definieras från en beräknad kanal, exempelvis
El total = elförbrukare 1+ elförbrukare 2.
På detta sätt kunde kanske rapporten fungera bättre för de som inte mäter totalförbrukning med egen räknare, utan använder de två räknarna till att mäta parallella underförbrukare. (VP + Elvärme)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-02-08 20:19 »

[Klistrade ihop din fråga med besläktad tråd.]

Det behövs en metod som fungerar för bägge fall ni tar upp, frågan är vad som är bästa sättet att göra det på...
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
LST
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-02-10 17:46 »

Fungerar det inte att rapportens fasta kanalnamn tillåts att definieras som beräknade kanaler för båda fallen?
Det finns ju både addition och subtraktion som möjligheter i beräknade kanaler.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-02-11 11:01 »

Kan du utveckla en smula, hur skulle definitionerna se ut i respektive fall tänkte du?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
LST
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-02-12 10:50 »

Kanaler innehåller ett attribut "typ" för att ange exempelvis El total.
Kan inte detta attribut även finnas på Beräknade kanaler?
Jag antar att rapporten är gjord med avseende på att leta upp kanaler med värden, med angivna attribut. Men det känner ju förmodligen du bättre till.
Båda fallen borde fungera med beräknade värden, för min del en addition. Och för den andres behov, givet att det är skillnaden mellan Elvärme och VBB som han vill använda, men det kan han bättre svara på.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-02-13 13:53 »

Ja i ditt fall skulle det fungera att räkna el total = el vp + el värme.

Men exakt hur skulle definitionen gå till i Davids fall? Han vill inte räkna ut el total, den har han redan. Istället handlar det om att el vvb inte skall användas vid beräkningen el hushåll utan istället dras från el värme för att bilda el vp.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
LST
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-02-15 18:02 »

Kan inte EL VP i detta fall definieras som El värme - EL VBB. Således att använda idén att alla rapportens kanaler kan definieras från en beräknad kanal?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2012-02-16 12:01 »

Det finns ett par stötestenar.

El vp är inte tillräckligt generellt, det vi här kallar el vp kan lika gärna vara elpatron eller el för drivning av fastbränslepanna. Samma mekanism bör desutom kunna användas för annat än el till uppvärmning. Det behövs alltså i så fall bredare begrepp som passar in med de befintliga  (el värme, el total och x antal elförbrukare).

Beräknade kanaler som utgångspunkt för rapporten ger flexibilitet, men det blir också trassligare att definiera en rapport om man måste in både under både kanaler och beräknade kanaler för att ange vad som skall in, och dessutom kanske välja i en längre lista på olika typer av attribut. Det blir också rent generellt trassligare använda beräknade kanaler om där läggs till fält för rapport-parameterar. Kanske är det bättre med en separat inställningssida för rapporten där alla inställningar för den görs. Frågan är också om det egentligen finns nån poäng i att ha helt fria formler eller om det är bättre att kunna välja i en meny med några standardfall som täcker in det mesta.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
LST
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2012-02-23 19:07 »

Du har nog bättre förutsättningar att förorda lösningen än vad jag har. Jag kan dock tänka mig att en separat sida för inställning av rapporten är ett bra sätt, exempelvis om eltotal utgörs av summan av räknare 1 och 2. Kanske detta kan vara en framtida utveckling. Har kört utrustningen en knapp månad nu och är i övrigt mycket nöjd med funktionaliteten i programvaran.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!