E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-05 09:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Alla givare med error?  (läst 8278 gånger)
diesel_1964
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil
« skrivet: 2011-01-31 20:49 »

Hmm.. Fick idag ca kl12:20 larm på alla temperaturgivare och inga värden skickades till e-logger. Efter upprepade reset av givarfel i logger 2020 (ca kl 16:10) och allt fungerar nu som det ska efter det. Nu har det bara hänt en gång så vi får väl se om det upprepas.
Är det någon fler än jag med samma fenomen?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-02-01 11:51 »

Att inga data kommer till E-logger är inte underligt om loggern larmar för givarfel på alla temperaturgivare. Men frågan är varför du får givarfel.

Hur ser ditt givarnät ut - totallängd, antal temperaturgivare/moduler?

Har du gjort några förändringar i ditt nät på sistone?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
diesel_1964
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-02-01 12:32 »

Har ingen extra modul men jag har en del förändringar med ca 20m ytterligare i kabellängd med fler och flyttade givare som kan vara orsaken, jag kör ett tag till så får vi se.
Loggat
diesel_1964
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-02-01 17:35 »

Konstigt, det upprepade sig idag efter samma drifttid. Jag får nog testa att ta bort de sista givarna som jag kopplade in.
Med 14st givare var det inga problem men med 17 verkar det inte fungera.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011-02-03 07:28 »

Efter ändringar i nätet kan ibland radering av minnet lösa denna typ av problem.

I denna typ av nät kan man dessutom ibland få problem med kommunikationen som kan lösas genom att ändra kabellängder, speciellt om man har flera givare med exakt samma kabellängd anslutna till samma kopplingspunkt.
Ett anpassningsmotstånd på ca 100 ohm i serie med DATA-ingången har också ibland visat sig vara effektivt.
(E-posta mig din adress om du vill att jag skickar ett motstånd till dig)

Om det kan göras utan större arbetsinsats är annars en enkel lösning att fördela givarna mellan ingång 1 och 2 på Logger 2020.
För att ansluta tempgivarna på ingång 2, lägg ihop ledarna för GND och 5 V (från givarna) och koppla dessa på plint 5 (GND), vit ledare ansluts som vanligt på DATA (plint 6).

Kopplar du givarna på två olika ingångar måste du radera minnet för att det skall fungera efter omkopplingen.
« Senast ändrad: 2011-02-03 07:30 av Rickard » Loggat

diesel_1964
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-02-04 16:38 »

Tack för tipset Rickard,
Jag har en hel del motstånd hemma så jag ska testa om problemet återkommer. Att fördela mellan ingångarna kräver däremot en hel del arbete så det får bli sista utvägen.
Jag har gjort en del mindre saker och efter det så har det fungerat, så vi får väl se...   Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
diesel_1964
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-02-18 18:05 »

Vill här tipsa andra som ev får liknande problem med informationen att Richard:s enkla tips med ett motstånd verkar avhjälpa problemet.
Det har nu fungerat problemfritt i 2 veckor.  Leende (smiley)
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!