E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-13 23:26 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Beräknade kanaler i energirapporten  (läst 5447 gånger)
Lennart49e
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« skrivet: 2013-01-31 21:52 »

Hej

Hej
Tycker att energirapporten är mycket bra men jag har svårt att få med alla mina energiförbrukare i den.
Jag har jag flera givare och motsvarande antal kanaler som registrerar energi men givarna är inte bara pulsmätare utan också analoga och digitala ingångar. För dessa kanaler kan inte typ specificeras så att de kommer in i energirapporten.
Även om man kunde det skulle maxgränsen på antal kanaler i energirapporten överskridas så jag ändå inte får med den totala energiförbrukningen för värme.
Det jag därför önskar vore att man på något sätt även kunde ha med beräknade kanaler i enregirapporten på samma sätt som för staplade stapeldiagram. Dvs att man för den beräknade kanalen kan ange typ för energirapporten eller kanske ännu bättre att man någonstans samlat kunde definiera de kanaler som ska ingå i energirapporten.
/Lennart

/Lennart
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4057


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2013-02-01 12:32 »

Ja det har funnits liknande önskemål förut. Men det kräver en inställningssida för rapportfunktionen vilket är en hel del pyssel. Och hur en sådan inställningssida skulle se ut är desutom inte alldeles självklart. Kom gärna med förslag.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lennart49e
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2013-02-03 20:59 »

Jag förstår att det inte är helt enkelt och jag har nog inte hela bilden klar för mig då jag inte har ”fastbränsle” och inte vet vad som krävs för den.
Men det jag tänkte var att man definierar de i rapporten ingående kanalerna, kanal 1 till 7, eller så många kanaler som rapporten kan hantera. Med en ingående kanal per rad.
För varje för varje rad definieras:
    Ingående kanal (kopplad till givare, beräknad eller ”Ingen”)
    Typ (El Värme, Elförbrukare, …)  -
    Färg i rapporten
För första raden ska typ vara  ”UteTemp” om den definieras. (I ett senare läge skulle man kunna tänka sig en att även kunna välja graddagar alternativt gradtimmar och ha dessa som tex en beräknad kanal)
För andra raden ska typ vara ”El Total”. Ska dock gå att koppla till godtycklig kanal dvs den kanal från givare eller beräknad som man anser motsvarar den totala förbrukningen.
För rad 3 till max antal kanaler i rapporten anges de resterande kanalerna, från givare eller beräknad med typ som “Fastbränsle”, “Elförbrukare”, “El värme”.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4057


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2013-02-05 11:01 »

Tack för förslaget. Du tror inte att man vill kunna visa både temperatur och gradtimmar/graddagar samtidigt? I så fall behövs kanske ett mer dynamiskt upplägg, hur det då skall se ut. Vindstyrka/solstrålning är förresten också parametrar som borde in.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!