E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-11 16:17 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Defekt HTIQ  (läst 6909 gånger)
gasgaraget
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« skrivet: 2012-10-17 22:43 »

En kollega till mig som har en logger2020 med HTIQ har problem med att fuktsensorn låst sig vid 99%. (har nog suttit för länge med hög fuktighet och gått sönder)
Kan man byta sensorn? Nu har även tempsensorn låst sig vid 12.37grader (sedan något dygn). Den uppdaterar värden men de är statiska. Kan även tempsensorn gett upp. Ide att byta?
Kan man sätta upp den i bänk för felsökning (tips på mätpunkter)? HIH 4000 verkar ha en analog utgång. Går den till en AD på expansionsmodulen?

Jonas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-10-18 08:33 »

Fuktgivaren har analog utgång och ger ungefär 1-4V vid 5V matning. Tempgivaren är en vanlig dallasgivare. Det låter osannolikt att bägge givare skulle ge upp av fukt, mer troligt är att själva kretskortet tagit stryk av fukten och rostat.

Vad händer då du trycker reset på Logger 2020, hittar den igen fuktmodulen utan felmeddelanden? Och i så fall, hur ser värdet för fukt/temp ut i loggerns teckenfönster?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
gasgaraget
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-10-18 21:17 »

Hej.
Jag skall se om jag kan få givaren och köra lite test mot min logger och mäta på den.

Jonas
Loggat
gasgaraget
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-10-22 19:38 »

Hej.
Nu har jag provat modulen på min logger. Tempen är ok.
Däremot visar den konstant 99% fuktighet. Ingen oxid eller fuktskador på kortet. ser ok ut.
Utsignalen från fuktsensorn ligger på 4.50V och matningen på 4.98V så det känns som om sensorn gett upp.
Kan du skicka ett mail/pm med priset på sensorn så jag kan byta?

Jonas
Loggat
gasgaraget
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-10-22 21:48 »

Nu verkar det som om jag sparkade på den så att givaren började jobba.
Den hade varit frånkopplad minst 24 timmar när jag fick modulen. Visade 99% direkt, la den varmt i drygt en timme på ett element, fortfarande 99%. Ville kolla att A/D ingången funkade så jag kortslöt signal till jord med mA-meter (ca 0.15mA blev det) i ca 10-20s så att live-grafen uppdaterades. Efter detta funkar givaren. Även efter omstart. Inte helt logist kanske...
Men nu funkar den vilket den inte gjort på flera månader.  Leende (smiley)
Reagerar även på utandningsluft.
Teorier någon?

Jonas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-10-23 09:11 »

Men så bra den verkar fungera. Det låter som att det kanske fanns kvar fukt inuti givaren som påverkade dess funktion. Även "kortslutning" alstrar värme som driver ut fukt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012-10-24 08:07 »

Om det är fukt som drabbat givaren kan man prova "baka" den i ugn, max 80 grader (sikta på ca 60-70 grader), i någon timma.
Prova gärna det.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!