E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-03 06:15 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fungerar HTIQ bra utomhus?  (läst 5416 gånger)
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« skrivet: 2012-10-17 19:07 »

Jag vill gärna logga luftfuktigheten utomhus och undrar om HTIQ fungerar att mäta tempertur och luftfuktighet utomhus?
Mäter den temperatur lika noga som Dallas utegivare? Det står ju att den mäter temperatur mellan 0-50 grader...
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-10-18 08:26 »

Det är kanske en gråzon. Uppgiften 0-50 grader tror jag härrör från den tid då en annan fuktgivare användes i fuktmodulen, den givaren var inte specificerad för temperaturer under 0 grader. Nuvarande fuktgivare är specificerad till -40°C. Temperaturgivaren i modulen är en vanlig dallasgivare som mäter ner till -50°C. Så själva temperaturen tror jag inte är något problem. Det som kanske vara ett problem är hög fuktighet. Om jag nu inte har fel är kretskortet inte skyddslackat vilket gör att det finns risk att fuktmodulen korroderar på lång sikt om den utsätts för riktigt hög fuktighet, vilket det ju periodvis kan vara utomhus.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012-10-18 08:46 »

Det stämmer att den inte är skyddslackad.
Exakt vad det innebär vad gäller tåligheten mot fukt är inte vetenskapligt utrett, men så vitt jag vet finns det bara en modul som inte fungerar, av över 100 sålda.
Denna givare skall enligt kundens utsago ha suttit i 100% luftfuktighet under en längre tid, och vi/jag har ännu inte sett vad som kan ha hänt.
Det jag misstänker kan vara den största risken är att fukt som kondenserar på kretskortet kan leda till oxid, eller dra till sig smuts, som i sin tur kan kortsluta mellan "pinnarna" på den ytmonterade processorn.

Det som talar för att det borde vara små problem med att ha den ute (vattenskyddat) är att modulen genererar en viss liten egenvärme på kretskortet, så fuktigheten torde ha svårt att kondensera just på kretskortet.

Min tanke med modulen är definitivt att man skall kunna ha den utomhus, så länge den sitter vattenskyddat.
Har själv en A/DMIQ-modul som sitter ute, dessutom inte helt vattenskyddat, som har fungerat i över 2 år utan problem, och med precis samma typ av kretskort vad gäller montering och ytbehandling.

/Rickard
Loggat

Staffan
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-10-26 00:01 »

Jag har också en HTIQ som suttit under takfoten i snart ett år utan problem. Den har oftat varnat för "En fuktgivare är utsatt för mer än 99% (?) luftfuktighet" i längre perioder så här på hösten men det tycks som sagt inte vara nåt problem.
Loggat

Sunlogger som kör mot e-logger
2st temp/fukt
1st elmätarsensor på VP, huvudelmätaren sitter tyvärr i ett byggskåp ute på tomten i nuläget.
6st Dallas tempsensorer, fler ska sättas upp
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!