E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-03 10:39 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Lite nybörjarfrågor  (läst 8096 gånger)
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« skrivet: 2012-04-18 11:15 »

Hej

Tänkte införskaffa en logger för att mäta effekten och COP på bergvärmen samt effektivteten på FTXen. Men ser naturligtvis nyttan av fler saker såsom temp+fukt på vind mm.
Jag tänkte starta med ett logger värmepumpskit.

Ett par frågor som jag undrar över;
1) Min bergvärmepump (IVT X15) har två slingor med variabla cirkulationshastigheter, en för radiatorerna/husvärme och en för varmvattentanken. För att kunna räkna ut värmepumpens COP så antar jag att jag måste ha två flödesmätare och 4 tempgivare. 1 flödes + 2 tempgivare per slinga och addera ihop deras effekt innan jag kan räkna ihop värmepumpen COP mha dess elförbrukning?

2) Vilka flödesmätare och tempgivare rekommenderas till detta?

3) Tempgivarna, kan flera kopplas in med en och samma kabel och ingång på loggern eller måste var och en ha en egen kabel?



MVH
Klas

Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-04-18 12:32 »

För tillfället säljer jag itne flödesmätarna, jag kommer att börja med en ny typ av flödesmätare som blir enklare att ansluta och läsa av, men detta kräven en ändring i pulsmodulens mjukvara, denna ändring har ännu inte utförts, så jag kan i dagsläget inte leverera dessa, förhoppningsvis kommer programändringarna att vara genomförda inom en vecka.
När flödesmätarna finns till försäljning är det den större (Qn 2.5) som du skall köpa.
Det är rätt uppfattat att du behöver en flödesmätare med pulsmodul + 2 tempgivare för varje effektmätning, eller en värmemätare på varje cirkulation.
Fördelen med värmemätare är att de alltid visar rätt, även vis små eller obefintliga flöden (Där blir våra beräkningar flöde/difftemp inte riktigt lika exakta, speciellt just när flödet går ned mot noll, eller upp från noll)
Nackdelen med värmemätarna är dels att de är dyrare, och dels att de bara ger ifrån sig 1 puls/kWh, det blir alltså en väldigt grov kurva på graferna, och det är svårt att se små/snabba förändringar i effekt, t.ex. som ett resultat av optimerade flöden.

Du kan koppla in upp till max 48 tempgivare på en och samma ingång/kabel, det mest praktiska är att ansluta en kabel till Loggern, och sedan ha en eller flera kopplingpunkter/dosor/plintar i anläggningen dit du kopplar tempgivarna.

I princip kan du dra en enda kabel, och ansluta givarna efter varann på den, typ:

----T------T-------T--------T-------T

MVH

Rickard
Loggat

KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-04-18 16:32 »

Tack för snabbt svar.
Vilka flödesmätare blir det sen och när kan de dyka upp i shoppen? Ska boka in en rörmokare för lite annat jobb och tänkte att han samtidigt kunde få montera de två flödesmätarna samtidigt.
Jag själv är inte i behov att pulsmodulens mjukvara är uppdaterad från dag 1 utan mest att jag faktiskt har flödesmätare att kunna få monterade  Leende (smiley)
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-04-27 09:34 »

Jag räknar med att kunna leverera flödesmätare och pulsmoduler måndag eller tisdag nästa vecka.
Ber om ursäkt för att svaret dröjt.
Loggat

KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-08-17 23:21 »

Nu är flödesmätarna och tempgivarna på plats.
Lite följdfrågor som kommer upp när jag ska beställa korrekt abbonemang.

För att jag ska kunna räkna ut COP på min bergvärmenpump så behöver jag 4 beräknade kanaler?
2 st "Effekt från två temperaturkanaler och flödesmätare" (eftersom jag har två slingor ut från VPn)
1 st "Summa av upp till 4 kanaler" (Måste addera de båda effekterna)
1 st "Effektfaktor (COP) från beräknad effekt enligt ovan och kanal med elmätare uppmätt effekt" (kan COP-kanalen ta indata från en summerings-kanal?)

Är det så man gör? (lite osäker om man måste "mellanlagra" data i en kanal, för att i slutet kunna räkna ut COP). Jag är bara ute efter COP som graf, inte delberäkningarna.

Är det ett Privat Plus-abbonemang jag behöver?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-08-18 14:51 »

Tvivlar på att cop-beräkningen kan ske utifrån en summakanal, måste ta en titt på det och eventuellt hur komplicerat det är att ordna, återkommer til veckan.

För fler än två beräknade kanaler behövs ett plusabonnemang, ja.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-08-19 08:07 »

Håller tummarna att det fungerar, det var en av huvudanledningarna att jag skaffade loggern  Tunga
Borde väl vara fler VPar som har två slingor ut  Leende (smiley)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-08-20 14:52 »

Har lagt ett par timmar på att rota i detta med effektsumma->COP, kanske skall det nu fungera. (Dock enbart i vanliga linjegrafer, ej i stapeldiagram.) Det är bara att prova. Leende (smiley)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-08-20 22:39 »

Tack! Leende (smiley) Jag ska prova. Kommer inte kunna göra det de närmaste dagarna. Ska kanske börja med att skaffa abbonemang som fungerar... Rullande ögon (ironi)
Loggat
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2012-08-26 08:41 »

Nu har jag testat, beräknad kanal för COP utifrån en summakanal fungerar alldeles utmärkt!  Leende (smiley) Tackar tackar!
« Senast ändrad: 2012-08-26 09:43 av KlasL » Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!