E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-13 02:23 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Tappat givare  (läst 16817 gånger)
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« skrivet: 2012-10-04 22:30 »

Här kommer jag med ett problem som jag tror Anders och Rickard kan svara på.  Leende (smiley)
Har på min port 2 (12V-porten) 2 st P3IQ, 4st tempgivare i 2-trådsläge (parasite power) samt 3st HTIQ i blandad följd.
Igår så slutade alla 4 tempgivare att fungera men inte P3IQna eller HTIQna (tempgivarna i HTIQna fungerar).

Vad kan ha hänt?  Va?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-10-04 23:19 »

Troligen har du något som lastar ned matningen till tempgivarna, de behöver 5V mellan "nollorna" som skickas på databussen för att registrera ett nytt mätvärde, modulerna matas av 12 volt och är inte beroende av att datapinnen (plint 6) kommer upp så högt i spänning mellan de nollor som skickas på bussen.
Jag gissar att fukt trängt in i någon av tempgivarna och börjat belasta databussen.
Har du givare med krympslang som mäter på t.ex. en köldbärarledning där det är fuktigt så kan det vara boven.
Prova koppla bort en tempgivare åt gången, tills de kvarvarande börjar fungera.

Om det är fukt så brukar det fungera bra att skära bort den gamla krympslangen, rengöra/torka sensorn, och sedan sätta på ny krympslang.
Har du köpt givarna av mig kan jag skicka ned en ny bit krympslang om du skulle hitta att detta är orsaken.
Det är väldigt ovanligt att givarna går sönder.

Du måste starta om loggern mellan varje nytt försök, men det gör du ju automatiskt i och med att du gör loggern spänningslös. (innan du skruvar)
« Senast ändrad: 2012-10-04 23:21 av Rickard » Loggat

KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-10-05 12:18 »

Misstänkte att det var nåt sånt.
Har en givare med krympslag som sitter i en ventilations-kanal. Den är misstänkt  Tunga

Kollar om det stämmer och byter krympslag (jag har hemma). Slutar det fungera igen så får jag beställa de "riktiga" med metallkapsel och röd sladd av er.

Tack för snabb hjälp (som vanligt) Leende (smiley)
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-10-05 12:19 »

Om du har alla givarna anslutna till samma plint någonstans utanför loggern, kan du ha felet där också, glapp.
Loggat

KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-10-05 12:34 »

De olika givar-typerna sitter i blandad ordningsföljd på kabel med HTIQs längst ut. så det är inte fel från och med en plint.

Detta ärende är naturligtvis det som jag även rapporterade i Buggrapporter:
http://e-logger.se/forum/index.php?topic=858.msg5167#msg5167


Loggat
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-10-06 22:08 »

Kopplade ut en givare med krympslang, ingen förändring på problemet.
Men nu 1 dygn senare har allt hoppat igång igen utan att jag gjort något.
Hur känslig är HTIQn för fukt? Jag har 3 st som ligger inuti ett FTX-aggregat varav den ena kan regga upp till närmare 100% luftfuktighet.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-10-07 10:51 »

Hur långa perioder runt 100% talar vi om? Hög fuktighet innebär krypströmmar. Ja kan vara det som drar ner nivån på den spänning temperaturgivarna parasiterar på. Risken är också att fuktmodulen rostar sönder. Du skulle kanske behövt lacka den med skyddslack.

Är den registrerade luftfuktigheten lägre nu när temperaturgivarna fungerar? Det skulle förstås i så fall tala för att det är det som är problemet.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-10-08 09:52 »

Det är uteluft-intaget till min FTX så det är utomhus-klimat. Så vissa råa höstdagar så blir det närmare 100%.
Just nu så fungerar mina parasiterande tempgivare, men mina HTIQs har slutat fungera, alla på samma slinga.
Måste upp på vinden en gång till och se vad som hänt.  Obeslutsam
Loggat
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-10-10 12:38 »

HJÄLP! Jag behöver lite assistans med felsökning. Min port 2 på loggern beter sig helsjukt. Ingen givare fungerar på den om jag inte sätter givaren precis intill loggern. Däremot så börjar det att fungera om jag kopplar ur allt på port 1.
När allt kopplades in så fungerade allt på port1 och port2.
Dessa scenarios har jag testat:

Scenario 1;
Allt inkopplat

L|      T(ute)
o|      |      
g|1===---8m--TTTTTTTT
g|          
e|2------8m--P3IQ-P3IQ--5m--T*--4m--HTIQ-HTIQ-HTIQ
r|

*parasite power
Allt på port 1 fungerar till 100%.
Allt på port 2 blir identfierat vid uppstart av loggern men ger inga värden.
T ger "-" och P3IQ och HTIQ anger "3553,60" (alla HTIQs blinkar 2 gröna, 1 röd, 2 gröna, 1 röd osv)



Scenario 2;
Port 1 allt inkopplat
Port 2 endast 1 tempgivare precis vid loggern

L|      T(ute)
o|      |      
g|1===---8m--TTTTTTTT
g|          
e|2--T*
r|

*parasite power
Allt på port 1 fungerar till 100%.
T på port 2 blir identfierat och ger fungerande värden



Scenario 3;
Port 1 allt inkopplat
Port 2 endast 1 tempgivare 8 meter bort
L|      T(ute)
o|      |      
g|1===---8m--TTTTTTTT
g|          
e|2------8m--T*
r|

*parasite power
Allt på port 1 fungerar till 100%.
T på port 2 blir identfierat vid uppstart av loggern men ger inga värden ("-"). Under uppstart så piper loggern varje sekund väldigt tyst, vilket den inte gör när tempgivaren under scenario 2.



Scenario 4;
Port 1 allt inkopplat
Port 2 endast 1 P3IQ-givare 8 meter bort
L|      T(ute)
o|      |      
g|1===---8m--TTTTTTTT
g|          
e|2------8m--P3IQ
r|

Allt på port 1 fungerar till 100%.
P3IQ på port 2 blir identfierat vid uppstart av loggern men ger inga värden ("3553,60"). Den blinkar varannat röd/grön.
(Gjorde även tester med antingen T(ute) eller TTTTTTTT urkopplat på port1 med samma resultat som ovan.



Scenario 5;
Port 1 allt URkopplat
Port 2 endast 1 P3IQ-givare 8 meter bort
L|
o|
g|1
g|          
e|2------8m--P3IQ
r|

P3IQ på port 2 blir identfierat vid uppstart av loggern och ger riktiga värden.

Vad mer kan jag testa? Vad kan detta bero på?
Jag har testat att byta ut 8m-kabeln på port2 utan ändrat resultat.
« Senast ändrad: 2012-10-10 12:45 av KlasL » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012-10-10 12:48 »

Har du 12 V på plint 4?
Har du provat byta ut den 8 meter långa kabeln i början av slingan?
Om du använder kablarna som jag skickat med är det livsviktigt att du dubbel/trippelviker trådändarna, och gärna förtennar dem, för att det skall bli bra kontakt i plintarna.
Dina olika resultat kan delvis bero på glapp som orsakas av dålig kontakt i plintarna.
Du kan även mäta spänningen ute på modulerna eller i skarvarna när de blinkar grönt/rött.

Har du raderat minnet på loggern?
Om du flyttar/flyttat givare mellan ingångarna är detta nödvändigt.
Loggat

KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2012-10-10 13:28 »

Har du 12 V på plint 4?
Ska kolla.

Har du provat byta ut den 8 meter långa kabeln i början av slingan?
Japp, samma resultat.

Om du använder kablarna som jag skickat med är det livsviktigt att du dubbel/trippelviker trådändarna, och gärna förtennar dem, för att det skall bli bra kontakt i plintarna.
Dina olika resultat kan delvis bero på glapp som orsakas av dålig kontakt i plintarna.
Det är god kontakt Leende (smiley)


Du kan även mäta spänningen ute på modulerna eller i skarvarna när de blinkar grönt/rött.
Ska göra det.

Har du raderat minnet på loggern?
Nej, får testa det. Men har inte flyttat givare mellan portarna.
Loggat
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2012-10-11 10:02 »

Nu vet jag varken in eller ut. Spenderade 5 timmar igår med att koppla in / ut givare , bytt ut kablar och mätt överallt. Inget hjälper. Har svårt att ringa in problemet.

*Har mätt på port1 på alla ställen och har runt 4.85V
*Har mätt på port2 på alla ställen och har runt 11.25V
*Har bytt alla kablar, lagt dem på golvet för att minska risken av närliggande strömkablar/störningar
*Har rensat minnet på loggern säkert 5 gånger under gårdagen
*Varit jäkligt nog med att plintar/kablar sitter ordenligt

Min slutsats av alla tester är att allt (8 temp-givare) på port 1 fungerar, alla givare ger data och fungerar klockrent. MEN, det verkar vara port1 som stör ut port2. Så fort jag kopplar ur port1 så börjar port 2 att fungera.

Jag har nu enbart 2 st P3IQs (med tillhörande flödesmätare) på port2. Har jag inget inkopplat på port1 så fungerar P3IQna klockrent. De ger data och syns snyggt och prydligt under "Givare" med korrekta värden.
Kopplar jag på givare efter givare på port 1 nu så tycker jag mig att P3IQna får mer och mer problem att skicka data.

Igår kväll innan jag gick och la mig så hade jag kvar 2 tempgivare på port1, samt 2 P3IQs på port2. Jag ställde in att P3IQna skulle visa värdet på loggern och de visade korrekt värde på loggern men ibland ingenting ("-"), i morse när jag vaknade så verkade P3IQna inte kunna skicka data alls och loggern visade endast "-" som värde.

Det skumma med allting är att när jag satte upp allt för flera veckor sedan så brydde jag mig inte om att vara så noggran , allt bara kopplades in och allt bara fungerade klockrent tills nu. Felen började nån vecka efter jag kopplade in 3 st HTIQs som initialt fungerade klanderfritt. De är numera urkopplade men kopplar jag in dem på port2 så säger loggern "SensError <xx>" och gnäller på samtliga HTIQs.  Va?

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2012-10-11 10:37 »

Portarna drivs av samma matning och kan påverka varandra om något ligger på gränsen och drar lite för mycket ström eller om strömförsörjningen är för dålig.

Provat köra allt på port2, dvs alla moduler och alla temperaturgivare i tvåtrådsläge på port 2?

Låtit loggern vila några minuter mellan försöken? Om något drar för mycket ström träder en strömbegränsning in och det tar en liten stund för den att svalna.

Provat mata loggern med annat +12V nätagg?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
KlasL
Medlem

Antal inlägg: 113


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2012-10-12 12:57 »

Idag har det blivit ännu sämre.
Nu har jag två av givarna inkopplade, vilket tidigare alltid fungerat, nu fungerar det inte. Som vanligt så fungerar port1 men inte port2.

Jag har testat att låta loggern ligga helt urkopplad i 1 timme utan framgång. Jag har inte testat nytt nätagg, har inget sådant. Den blir lite varm, vet inte om den ska det eller inte. Den har nog alltid blivit lite varm så ingen (vad jag vet) skillnad på den fronten.

Spänningen ligger som den borde (11.25 och 5.85 ca). Ska jag mäta hur mycket ström det går över portarna? Är alla ström-värden ok så länge det inte överstiger max enligt manualen?

Varje gång så hittar loggern som sagt allt som är inkopplat, men allt på port2 skickar felaktig data samt blinkar gärna rött.
När en HTIQ och/eller en P3IQ blinkar rött. Är givaren märkt som dålig och "disablad" så det bara är att stänga av och börja om. Eller är det röda blinket en varning eller av annan betydelse?
Ibland så blinkar P3IQn rött varje sekund, ibland varannan rött/grönt (när det inte kommer pulser till dem). Vad betyder de olika blinken?




Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2012-10-12 14:18 »

Det är svårt mäta de strömmarna, de fluktuerar under drift beroende på vad som händer på bussen. Och givare/moduler kan i vilket fall inte påverka loggern så den gör tokiga saker på det sätt din gör.

Du hade behövt provköra med ett annat nätagg. Antingen om du bor i närheten av nån butik som kan tänkas ha, de är inte speciellt dyra. Eller om du hör med Rickard om han kan skicka ett. Antar förresten du redan kollat noga att inte kontakten till nätagget glappar?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!