E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-07 00:00 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Läsa signalvärde från webtjänsten.  (läst 12249 gånger)
gunnar_holm
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« skrivet: 2009-07-21 00:21 »

Jag använder min gamla "hemmbyggda logger" för att styra förbrukare, jag skulle vilja att man kan använda data från logger2020 på för samma sak.
Ett förslag:
http://e-logger.se/status?konto=username&password=secret&signal=inne

Skulle kunna returnera:

<?xml version="1.0"?>
<message>
  <signal>Inne</signal>
  <value>23.2</value>
  <updated>2009-03-02 23:22</updated >
</message >


Man skulle förstås också kunna be webtjänsten om mera data, typ:

http://e-logger.se/status?konto=username&password=secret&signal=inne&first=2009-03-23&nbsp;23:23&last=2009-03-23&nbsp;23:26

Skulle kunna returnera:

<?xml version="1.0"?>
<message>
  <signal>Inne</signal>
  <value>23.2,23.1,23.0,23.4,23.4</value>
  <updated>2009-03-02 23:22,2009-03-02 23:23,2009-03-02 23:24,2009-03-02 23:25,2009-03-02 23:26</updated >
</message >
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2009-07-23 10:14 »

Det där är inte så långt från den kommande visningen av data på externa hemsidor. Problemet är att om du tänkt styra förbrukare så lär du behöva fråga ganska ofta - många användare som frågar ofta betyder belastning på serversidan - hur tätt hade du tänkt dig?

Har du loggern på ett ställe och styrningen på ett annat? Annars låter att gå via internet verkligen som att gå över ån efter vatten. Vad är det för slags förbrukare du styr och vad styr du dem efter för parametrar?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
gunnar_holm
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2009-07-24 10:05 »

Det som jag styr med mitt "hemmabygge" via internet är (mobiltelefonanpassad sida):
Några värmeelement av/på
Belysningen på uppfarten
Hydropresspumpen
Trädgårdsbevattningen

Koden som styr saker via temperatur och tid finns inte ännu, men kanske blir klar till vintern. Jag har tänkt mig ett enkel funktion så att
jag kan ha en låg temperatur på fram till dess att vi på fredagen bestämmer oss för att åka ut till landet, då trycker jag på "håll 20 C".
systemet reglerar då efter denna nya temperatur.

Om jag ska kunna använda logger2020 utan att det belastar servern till en del av styrningen så måste jag kunna fråga loggern lokalt.
Alternativt är att fråga servern enligt mitt tidigare förslag, kanske var minut.

Alla sakerna finns på samma ställe (huset på landet) ihopkopplat med ethernet.

//Gunnar
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2009-07-30 20:11 »

Hmm men är inte ett reglersystem med givarsignaler via nätet alldeles för sårbart, ingen internetuppkoppling och ingen server har 100% upptid, vad har du tänkt reglera efter vid de tillfällen du inte får några indata?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
gunnar_holm
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2009-08-01 00:02 »

Om jag kunde läsa givarvärdena lokalt skulle det inte vara något problem alls. (Min router kör linux och reglerprogrammet körs i den)
Annars om routern måste gå över nätet och det är nere så blir det så klart indatabrist. Normalt när nätet (3G) är nere så kommer det igång efter någon minut, det längsta jag varit med om är downtime på ca en kvart. Jag tror inte temperaturen hinner dra iväg så långt på den tiden. Det jag tänkt mig att implementera en PI regulator som styr värmen via en PWM. Om insignalen skulle fattas några minuter så kommer PWM en att vara kvar på samma duty cycle till dess att nya tempvärden finns tillgängliga igen. En annan sak är ju om E-LOGGER.SE är ur drift en längre tid. Ledsen
Ju mer jag tänker på det, ju mer luta jag åt att det borde gå att fråga logger2020 lokalt via LAN.

//Gunnar
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2009-08-11 09:38 »

Som alltid är det en fråga om prioriteringar, så för att reda ut dina tankar och behov lite:

Det låter som ganska mycket mickel med egen PI-regulator när det finns färdiga termostater för ett par hundralappar hos exempelvis Conrad och Clas Ohlson, vore inte det enklaste och driftsäkraste att försöka hitta en sån med ställbar nattsänkning och sen styra nattsänkningsknappen via reläutgång på Logger 2020? Alternativt köpa 2 st riktigt billiga termostater och växla mellan?

Hur hade du förresten tänkt lösa effektsteget efter din pwm-utgång och få det elsäkert?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
maglub
Medlem

Antal inlägg: 2


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2010-08-10 15:31 »

Hej,

Jag tycker det här är en ganska så intressant tråd, då jag också kör sommarstugestyrning från en Linux-burk.

Om det fanns något lätt sätt att koppla upp sig mot loggern (RS-232 eller via ethernet) direkt från  kommandoraden på Linux, skulle loggern stiga massivt i värde för mig, då jag skulle vilja kunna scripta det hela utan att vara beroende av Wine.

Kan man prata direkt med loggern från Linux?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2010-08-10 19:24 »

Tyvärr inte i dagsläget. Det kanske blir möjligt på sikt om intresset visar sig tillräckligt stort, men inga löften. Att-göra listan är lång och det är dessutom oklart hur mycket som kommer att gå att klämma in i loggern.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
maglub
Medlem

Antal inlägg: 2


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2010-08-10 21:39 »

Jag kan mycket väl förstå ifall ni inte är så sugna på att publicera erat seriella "protokoll", det ni skickar över RS-232-kabeln för att prata med loggern, men ifall ni gör det kanske ni skulle få oväntad hjälp med att skapa enkla kommandon i script-form.

Det skulle räcka för mig med en enkel beskrivning över vilka seriella kommandon ni skickar för att läsa av loggern.

Ha en bra kväll!
//magnus
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2010-08-11 10:15 »

Som sagt, vi får se vad som händer i framtiden. Att fatta beslut samt ta fram dokumentation är som du säkert förstår ändå inget som görs från en dag till en annan. Men det är nog i så fall ner sannolikt att det kommer ett specialgränssnitt som är optimerat just för extern kommunikation av den typ du efterlyser. Vilket i så fall skulle baseras på att det finns ett bärande kundunderlag.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
moogblob
Medlem

Antal inlägg: 1


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2010-12-01 16:34 »

Skulle vara skysst om man kunde få ut aktuella mätvärde från Loggern genom att man slår en förfrågan till Loggern genom dess IP.
Användningsområde: Allt möjligt - mätvärdena blir fria att användas till vad man vill. Det krävs dock lite kunskap för att göra något med informationen.

Man kan få ut mätvärdena genom e-logger på: [Andreas raderat länk]
Men det känns som att gå över ån för att hämta vatten.
« Senast ändrad: 2010-12-01 17:13 av Andreas » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2010-12-01 17:24 »

Flyttade ditt inlägg till relaterat tråd. Läs gärna ovan. Om det blir något så blir det knappast XML/json via http-anrop, det är för skrymmande.

Man kan få ut mätvärdena genom e-logger på: [Andreas raderat länk]
Men det känns som att gå över ån för att hämta vatten.

Tog bort din länk då det där inte är någon officiell eller fungerande metod. Den länken kräver att man är inloggad i webbtjänsten och är inte för externt bruk. Vill du visa givarvärden på en extern webbplats ska du använda den publika koden för kanaler.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!