E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 13:45 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Beräknad kanal - COP  (läst 8819 gånger)
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« skrivet: 2010-08-18 18:09 »

Hej Andreas,

Skulle det vara möjligt att lägga in en parameter till vid beräkningen COP.
Det jag menar är att man skulle kunna ange ett gränsvärde i Watt för kanal El värme.
Om kanal El värme vid mätögonblicket förbrukar mindre el än gränsvärdet så sätts COP till 0 (noll).
Styrenheten i min VP drar ganska precis 10 Watt. Cirk.pumpen för värmebäraren drar ca 40 Watt. Cirk. pumpen för köldbäraren ca 130 Watt. Skulle jag kunna sätta in ett gränsvärde på t.ex. 200 Watt så skulle jag filtrera bort de fall när kompressorn inte går.

Orsaken till detta önskemål är att i sommarläge så stannar flödet direkt efter VV-laddning (iallafall på en NIBE) vilket får till följd att framledningenstemperaturen förblir ganska hög medans returledningstempen sjunker. Detta innebär att tempdiffen ökar fastän VP inte ens arbetar. Och därigenom så ökar även COP värdet i graferna.
Vid VV-laddning har jag ca 5°C tempdiff. Så snart VV-laddning är klar stängs cirk.pumpen och tempdiffen stiger till ca 10°C innan den sakta börjar minska.

I mitt fall har jag för det mesta de högsta COP-värdena efter att VP har laddat VV.
Bifogar en graf som påvisar det jag avser.

Mvh/Elmer
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010-08-18 19:11 »

Det bästa är att koppla in en flödesmätare på ledningen, då funkar det i princip alltid.
Med enbart beräknade flöden kommer du att få felvisning både när den värmer tappvarmvatten och när flödet står still.

När det gäller en valbar "brytgräns" för COP-beräkning bör Andreas svara, då det är hans kompetensområde.

Jag säljer en modell av flödesmätare nu, och ytterligare en tillkommer imorgon, eller så snart jag hinner lägga in den i webshopen (samma sort, men för högre flöden).
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-08-20 08:33 »

Skulle det vara möjligt att lägga in en parameter till vid beräkningen COP.
Det jag menar är att man skulle kunna ange ett gränsvärde i Watt för kanal El värme.
Om kanal El värme vid mätögonblicket förbrukar mindre el än gränsvärdet så sätts COP till 0 (noll).

Men den inställningen finns väl redan, "Gränsvärde ineffekt (W)"? Va?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-08-20 22:26 »

Men den inställningen finns väl redan, "Gränsvärde ineffekt (W)"? Va?

Både Ja och Nej.
Min beräkande kanal grundar sej på "Effekt från temperaturer och konstant". Där finns det inget gränsvärde för kanal: El värme.
Om man däremot skapar en beräknad kanal som grundar sej på "Effektfaktor från in- och uteffekt", så finns det en parameter som heter "Gränsvärde ineffekt (W)". Men jag har inget som mäter uteffekt... Ännu...

/Elmer
« Senast ändrad: 2010-08-20 22:34 av Elmer » Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2010-08-21 14:58 »

Om man däremot skapar en beräknad kanal som grundar sej på "Effektfaktor från in- och uteffekt", så finns det en parameter som heter "Gränsvärde ineffekt (W)".

Du har alltså ingen sån beräkning? Men du frågar ju om "en parameter till vid beräkningen COP" och det är ju just "Effektfaktor från in- och uteffekt" som är COP?

Men jag har inget som mäter uteffekt... Ännu...

Men uteffekten är precis det du räknar ut i "Effekt från temperaturer och konstant"?

Och ineffekt får du från elmätaren på värmepumpen?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2010-08-22 01:16 »

Ursäkta.

Det är jag som har missuppfattat hur man gör. Eller snarare läst manualen dåligt. Generad
Hade skapat en beräknad kanal som jag kallade för COP och då använde jag "Effekt från temperatur och konstant" och trodde att den gav COP, men den ger ju uteffekt Chockad

Har döpt om den till Uteffekt och skapat en ny beräknad kanal (COP) där jag använder "Effektfaktor från in- och uteffekt" och defenierar "El värme" samt "uteffekt" som parametrar.
Det fungerar jättebra.

Detta önskemål kan härmed strykas...
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2010-08-22 17:31 »

Inte behöver du ursäkta, det är inte lätt hålla isär alla begrepp. Hade förstås varit tydligare om där stått COP i klartext direkt vid den beräknade kanalen. Men COP kändes så förknippat med värmepumpar, beräkningen går ju använda till annat också, så det fick bli effektfaktor istället.

Vad bra det fungerar!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!