E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 15:04 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Översiktsbilden - egen sorteringsordning på kanalerna  (läst 8842 gånger)
Sophiehill
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« skrivet: 2010-08-07 11:33 »

Hej!
Översiktsbilden är den jag oftast använder vid snabbkoll av läget via web-tjänsten.
När kanallistan börjar bli lång skulle det vara en fördel om man själv kunde definera sorteringen i listan.
Kanske via en unik sorteringssiffra per kanal som användaren konfar in i kanalbilden.

mvh
Björn
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2010-08-09 11:17 »

Det börjar bli många bilder och sidor att hålla reda på, förstår jag dig rätt nu: Visst är det listan med "senaste mätvärden" man ser på första sidan när man logger in du menar när du säger översiktsbilden? Och med kanalbilden menar du sidan för kanalinställningar?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sophiehill
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-08-09 14:23 »

Exakt, det är listan med senaste mätvärde per kanal jag menar. Och 'kanalbilden' är inställningssidan. 
Upp till tio kanaler upplevde jag att det gick bra med en godtycklig ordning i listan.
Sedan infann sig ett behov av någon struktur i sorteringen, så att inte ögonen vandrar för mycket upp och ner i listan.
  
Idealt vore en egendefinerad sortering så att kanalerna listas i precis den ordning man själv angivit.
I mitt fall skulle det bli den ordning i vilken sensorerna är utplacerade på bussen i huset [min egen 'mentala bild' av systemet].

Ett enklare första steg som inte kräver nån input från användaren kunde vara att en standardsorterering sker på kanaltyp.
Typ att energikanaler hamnar i följd, tempkanaler i följd osv.

mvh
Björn
« Senast ändrad: 2010-08-09 14:50 av Sophiehill » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-08-09 14:56 »

Hoppsan, jag trodde att de redan var sorterade efter typ där, nu är de det i alla fall.

Ska lägga till möjligheten att definiera ordningen själv enligt ditt önskemål längre fram.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sophiehill
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2010-08-09 16:18 »

Tackar Leende (smiley)
Loggat
Sophiehill
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2010-08-09 20:52 »

Men vänta nu. När du la dit typ-sorteringen, lade du dit en undersortering på namn också då?
Det verkar så tycker jag.

Då kan jag åstadkomma det jag är ute efter genom att lägga ett T1,T2,T3... osv prefix på mina temp-kanalnamn. Funkar nästan lika bra, och är nog enklare.
Jag är nöjd med det, lägg inget krut på sorteringsfunktionen om inte fler än jag vill ha den
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2010-08-10 11:09 »

La till undersortering gjorde jag inte utan jag tog bort ett fel så det blev som jag trodde det varit hela tiden.  Med glimten i ögat (blinkande)

Men egendefinierad ordning kan ändå vara praktiskt så det får stå kvar på att-göra listan. Dock är det ju inte direkt högsta prioritet.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
PaW
Medlem

Antal inlägg: 94


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2010-12-01 10:40 »

Givare kopplade till moduler verkar ej tyvärr gå få sorterade med namn typ 1 Inne, 2 Ute och 3 Rökgas...
Då hamnar tyvärr 3 Rökgas längst ner efter andra givare...

Om möjligt vore det trevligt.

/Pa
Loggat

Logger2020+8-C° & 2-KWh
Janfire Flex-A pelletsbrännare
Exonom B20B panna 1973
4 st på 107+91 m²
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2010-12-01 17:33 »

Namnordning är inte den primära sorteringen. Sorteringen är i två steg, först efter givartyp (temp,puls,fukt,högtemp,analoga,digitala) och sen inom varje givartyp efter namn.

Någon annan ordning är tyvärr inte möjlig innan det kommer egendefinierad ordning. (Men i systembilden kan du lägga dem i vilken ordning du vill.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!