E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-06 23:30 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
  Forum Hjälp Sök Logga in Registrera  
  Visa inlägg
Sidor: 1 ... 260 261 [262] 263 264 ... 280
3916  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Hjälp / SV: Logger 2020 - tappar givare, varför? skrivet: 2010-09-13 20:02
Jag säger inte att det nödvändigtvis var glapp, men det kan vara glapp även fast de suttit länge, glapp kan vara väldigt förrädiskt. Hur som helst, gott att de började fungera igen.
3917  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Uppdatering / SV: Problem vidd uppdatering av Logger 2020 skrivet: 2010-09-13 19:54
"Klientstatus Oklar" säger du hmm, och då ser du tydligen inte ens panelen "Det finns ny mjukvara" och "uppdatera"-knappen i webbtjänsten. Har ändrat statusflaggan nu så nu borde du förhoppningsvis komma lite längre.
3918  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Önskemål / SV: Anteckningar skrivet: 2010-09-13 10:23
Det var en riktigt bra tanke. Ska skissa på det.
3919  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Önskemål / SV: Eldningsräknare skrivet: 2010-09-13 10:21
Ja det kan ju vara intressant både för den som har vedpanna och den som kör med flis eller pellets. Ska se vad som går att ordna på lite sikt.

Men tror du inte man får säkrast resultat om man mäter på rökgastempen?
3920  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Uppdatering / SV: Problem vidd uppdatering av Logger 2020 skrivet: 2010-09-13 10:18
Ja precis, uppdateringen har misslyckats och du har inte ett komplett program i din logger, därför visas inget i displayen. Det skall i alla fall fortfarande gå att uppdatera loggern. Vad du behöver göra är att trycka resetknappen på loggern så att statusdioden börjar blinka rött och sen starta uppdateringen från webbtjänsten inom 30 sekunder. Om det fungerar bör statusdioden blinka grönt inom några sekunder från det du startar uppdateringen. Om statusdioden börjar lysa med fast rött sken har du varit för långsam med att starta uppdateringen från det du tryckt resetknappen alternativt att uppdateringen återigen misslyckats.

Gör fem nya försök enligt ovan, om du inte får det att fungera på dem behöver jag svar på följande frågor från dig:
1) Vad har du för slags bredband och hastighet på det, har du dynamisk (DHCP) eller eller fast IP-adress?
2) Börjar statusdioden blinka rött som den skall när du trycker reset?
3) Började statusdioden blinka grönt under något av dina försök?
3921  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Temperatur / SV: Givarfel skrivet: 2010-09-13 10:16
Vad har du för mjukvaruversion i din Logger 2020?

Leende (smiley) Det skall förstås vara parallellt, tack för att du sa till, det är ändrat nu.
3922  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Hjälp / SV: Indata via RS-232 skrivet: 2010-09-13 09:56
Det finns ingen anledning att installera extra/dubbla sensorer när den förekommer i pumpen i förväg.

Det finns faktiskt två ganska bra anledningar att installera extra/dubbla sensorer:
1) Man slipper ta risken med att koppla in extern elektronisk utrustning direkt till elektroniken i värmepumpen som kan påverka pumpens funktion och/eller garantin.
2) Med extra sensorer kan man övervaka att sensorerna i pumpen ger vettiga värden och fungerar som de skall.

Men visst är det förstås bekvämt att kunna koppla direkt.

Skulle det vara möjligt att läsa in värden från en IVT / Bosch varmpump

Det är fullt möjligt att ordna, tog en titt på några olika protokoll för några månader sedan, men det är en hel del arbete. Så det vill i så fall till att många är intresserade.
3923  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Hjälp / Logger 2020 - tappar givare, varför? skrivet: 2010-09-13 09:39
Jag tappade dock 2 givare som sitter på sensor 2
5 och 6 Någon som vet vad det kan bero på?

Du har inte precis flyttat dessa givare till givaringång två från givaringång ett? Om givare flyttas från givaringång ett till givaringång två på loggern eller vice versa så måste minnet i loggern är raderas, annars minns loggern den gamla givaringången och anropar givaren på fel ingång.

Annars är den absolut vanligaste orsaken till givarproblem glappkontakt i plintar, skarvar eller lödningar. Det behöver nödvändigtvis inte vara just den eller de givare som indikerar problem som har dålig kontakt utan det kan vara dålig kontakt vid någon annan givare som orsakar felet. Den näst vanligaste orsaken till givarproblem är utformningen av givarnätet (dvs. kablaget med givare och ev. expansionsmoduler).

Några faktorer som påverkar givarnätets funktion:
¤ Antal givare/moduler, fler betyder känsligare nät
¤ Längden på kablaget, längre betyder känsligare nät
¤ Antalet skarvar, fler betyder känsligare nät, lödningar är bättre än skruvplintar, skruvplintar är bättre än kontakter
¤ Var förgreningarna sitter, undvik förgreningar som delar sig i flera exakt lika långa kablar
¤ Typ av kabel, lägre resistans och kapacitans är bättre, partvinnat (data & jord i samma par) är bättre än icke-partvinnat
¤ Impedansanpassning av kablaget, ett motstånd på 70-100 ohm mellan bussutgången på loggern och givarnätet kan ibland göra skillnaden
3924  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Hjälp / SV: Logger 2020 - internetfel #XX skrivet: 2010-09-13 09:12
Vad bra det löste sig. Även om det är mycket sällsynt kan det ibland vara tillfälliga störningar på internet, men mest troligt är att du lyckades få webbtjänsten och loggern i synk någon gång när du startade om loggern.

Angående givarna så är det utanför ämnet (rubriken) på den här tråden, många som söker svar på sina frågor letar genom att läsa rubrikerna så det är viktigt att de stämmer. Jag svarar därför på frågan i ny tråd.
3925  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Hjälp / SV: E-logger - beräknad kanal - flödeskanal saknas skrivet: 2010-09-10 14:11
Här anger man specifik värmekapacitet för värmebäraren (dvs. det som skickas runt i rören och transporterar värme) för vatten är den 4,18.
3926  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Hjälp / SV: E-logger - beräknad kanal - flödeskanal saknas skrivet: 2010-09-10 11:08
Det är två saker man behöver göra för att kunna skapa en beräknad effektkanal där flödesgivaren ingår.
1) Under "Inställningar" på sidan "Givare" - ställ in pulser till 2.
2) Under "Inställningar" på sidan "Kanaler" - klicka "ny kanal" och skapa en kanal baserad på din flödesgivare.
3927  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Hjälp / SV: Logger 2020 - internetfel #XX skrivet: 2010-09-10 11:00
När webbtjänsten gör ett anrop så lyssnar den sen efter svar på samma adress och port som anropet skickats ifrån, det styrs inte av id (vid problem med id visar loggern för övrigt felmeddelande om id då den startas).

Problemet i det här fallet är som sagt sannolikt att webbtjänsten inte vet på vilken adress loggern finns och att anropet därför inte går fram. Om du trycker resetknappen på loggern så den startar om så berättar loggern för webbtjänsten var den finns. Vid problem vid omstarten visar dessutom loggern felmeddelande som kan vara en ledtråd till varför det inte fungerar.
3928  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Hjälp / SV: E-logger - nya larm i larmloggen skrivet: 2010-09-10 08:15
Larmloggen visas längst ner på sidan för larminställningar. Larmloggen är en lista där alla mottagna larm från logger 2020 visas i omvänd kronologisk ordning (senaste överst). Varje larm som lösts ut i Logger 2020 hamnar alltså i denna lista.

Informationsraden "Det finns nya larm i larmloggen" visas överst på översiktssidan när det finns olästa larmmeddelanden i loggen. Så fort man går in och läser larmloggen - antingen genom att klicka länken till larminställningar i vänstermarginalen, eller enklare, klicka på den röda texten "larmloggen" som är en länk - så skall "Det finns nya larm i larmloggen" försvinna.

Men för dig försvinner inte "Det finns nya larm i larmloggen" om du gör enligt ovan?
3929  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Hjälp / SV: Logger 2020 - internetfel #XX skrivet: 2010-09-10 07:59
Felmeddelandet "Kunde inte ansluta till klienten" från webbtjänsten betyder att loggern inte svarar på den ip-adress och port webbtjänsten tror att den skall finnas. Prova trycka resetknappen på loggern så att den gör en ny handskakning med webbtjänsten.
3930  E-logger®, Logger 2020, Logger 3030, Logger 1010 & LoggerSoft / Hjälp / SV: Logger 2020 - internetfel #XX skrivet: 2010-09-09 12:37
Märkligt, har inte stött på att nån haft det här problemet förr mer än vid något tillfälligt nätfel. Meddelandet kommer när loggern inte lyckas kontakta något utanför ditt nätverk. Har du någon fellogg i din router, syns något där om att någon trafik blivit spärrad? Har du provat dra ur strömkabeln till loggern, väntat 10 sekunder och sen satt i den? Kan det kanske vara en adresskonflikt med nån dator eller annan utrustning i ditt hushåll, försök kolla upp vilka ip-adresser som är utdelade.

Vad har du för slags bredbandsrouter förresten?
Sidor: 1 ... 260 261 [262] 263 264 ... 280
Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!