E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-04 23:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 2020 startar inte upp  (läst 11945 gånger)
Ortis
Medlem

Antal inlägg: 20


Visa profil
« skrivet: 2014-11-23 15:52 »

Min logger står och dubbelpiper med släckt display.
Har provat två stycken olika nätadaptrar utan någon skillnad.
Har kopplat bort sensoringångar utan att det blev någon skillnad.
Om jag håller in reset så har jag vid något tillfälle fått upp texten Erase data? Men det har inte hänt något när jag dubbelklickat på knappen. När jag håller in reset slutar dubbelpipet men displayen fortsätter att vara släckt.
Verkar som den inte kommer kunna gång riktigt.
Några tips?

Edit: Märkte att det står Push the button väldigt svagt på displayen om man tittar underifrån.
« Senast ändrad: 2014-11-23 16:06 av Ortis » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2014-11-23 16:22 »

Vad är det för nätadaptrar du provat med? Fullständigt säker på att de är hela och ger tillräckligt med ström?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ortis
Medlem

Antal inlägg: 20


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2014-11-23 21:56 »

Den adapter som jag använt några år ger 500 mA. Provat med en annan som verkar klara 800 mA. Mätte upp med en tångampermeter till ca 190mA när den var inkopplad. När jag mäter på 5 v plintarna 11 och 13 blirdet bara 4.8 volt samtidigt som displayen fladdrar och det piper svajigt. Låter som att kortets spänningsomvandlare inte riktigt ger rätt spänning till komponenterna.

Provade att mäta igen efter att den legat spänningslös och sedan hoppade den igång och jag har lyckats återställa minnet!
Ska koppla upp den på nätet igen och se om den vill fungera.
Verkar väldigt konstigt...
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2014-11-24 12:40 »

Den adapter som jag använt några år ger 500 mA. Provat med en annan som verkar klara 800 mA. Mätte upp med en tångampermeter till ca 190mA när den var inkopplad.

Tyvärr ser man inte hur spänningen ser ut med den typen av mätinstrument, det behövs ett oscilloskop för att se om spänningen är risig. Med ett risigt nätaggregat kan där finnas jättekorta spikar eller spänningsbortfall som endast går se med oscilloskop.

När jag mäter på 5 v plintarna 11 och 13 blirdet bara 4.8 volt samtidigt som displayen fladdrar och det piper svajigt.

4,8 volt är lite i underkant men loggern ska fungera med den spänningen också. Är alla plintar urkopplade när du mäter? 5V-utgångarna är avsäkrade med en automat-50mA-säkring så om om något ligger och lastar på gränsen kan spänningen hackas upp av att säkringen slår av/på så att en multimeter visar för lågt värde.

Låter som att kortets spänningsomvandlare inte riktigt ger rätt spänning till komponenterna.

Ja den skulle kunna vara nedlastad av något, någon liten ledare som sticker ut från nån kabel nånstans till exempel.

Provade att mäta igen efter att den legat spänningslös och sedan hoppade den igång

Det skulle kunna vara att någon komponent gått varm av nån anledning, pga att loggern överlastats, och som nu fick svalna ordentligt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ortis
Medlem

Antal inlägg: 20


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2014-12-21 22:52 »

Nu är jag fått tillbaka ovanstående fel igen.
Har haft lite problem att loggern tappar kontakten med givare nu under hösten så jag började med att byta ut en kabel till första fördelningsdosan igår.
Fick sedan felet S10 E0 och loggen hittade inte längre några givare.
Provade koppla bort alla utom en givare men det blev ingen skillnad
Försökte sedan göra en reset av minnet.
Därefter kom felet att displayen bara tänder upp lite svagt och den dubbelpiper.
Det står "Push the button" i displayen. När man trycker så piper det till och den startat bara om igen och verkar inte komma vidare.

Går det göra någon ännu mer reset än radera datat? Känns som att loggern har hamnat i något felaktigt läge som den inte tar sig vidare ifrån.
Har nu plockat bort den från huset på landet och tagit med den hem till stan för att felsöka eller beställa en ny om det inte går att få liv i den igen.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2014-12-22 04:47 »

Låter som en defekt nätdel.
Prova byta nätdel.
Loggat

Ortis
Medlem

Antal inlägg: 20


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2014-12-22 16:14 »

Tyckte jag också man borde göra men i det här fallet har det inte hjälpt.
Provade en helt ny ac-adapter nu på morgonen och får bara upp texten 'PUSH THE BUTTON'. Går att rensa minnet men kommer ändå till samma text.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2014-12-22 17:16 »

Så vad händer när du gör som det står i teckenfönstret, dvs. trycker på knappen?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ortis
Medlem

Antal inlägg: 20


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2014-12-22 21:54 »

Så vad händer när du gör som det står i teckenfönstret, dvs. trycker på knappen?

När jag trycker på knappen biper det till och sedan står det "PUSH THE BUTTON"...
Ser ut som att enheten startar om för displayen slocknar några millesekunder. Texten ovan är även ganska svag så man ser enbart texten om man tittar lite snett på den.
Efter att jag rensat minnet genom att dubbelklicka får jag upp nån typ av "serienummer" och sedan samma text som ovan.
Back in the loop..
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2014-12-23 04:23 »

Har du garanti kvar (1 års garanti)?

Garanti eller ej, du kan alltid skicka upp den till mig om du vill så kan jag kolla den med en adapter jag vet fungerar.
Jag gör även en koll på de få komponenter som jag vet att det på någon enstaka logger har varit problem med, och kollar så att inget uppenbart lastar ned loggern.
Om jag får till det så kostar det 125 kr inkl frakt.
Om inte så kostar det inget.

Men kolla först så att det inte är någon av de anslutna prylarna som lastar ned loggern (Koppla ur alla anslutna kablar) och se om det blir någon skillnad.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2014-12-23 10:50 »

Om texten i teckenfönstret är svag tyder det på dålig strömförsörjning, så det låter fortfarande som nätaggsproblem. Vad är det för nätagg du provar med, vad ger det för spänning och ström?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ortis
Medlem

Antal inlägg: 20


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2014-12-25 18:37 »

Har du garanti kvar (1 års garanti)?

Garanti eller ej, du kan alltid skicka upp den till mig om du vill så kan jag kolla den med en adapter jag vet fungerar.


Fint Rickard, jag skickar upp den efter helgen!
Just nu är den borttagen från anläggningen och har bänkkörts utan givare och med ny adapter.
Loggat
davidoff
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2015-01-11 13:57 »

Etter strømbrudd i går kveld døde også min adapter, samme dobble pip som dere andre har opplevd. Jeg får lete etter en ny adapter. Arg
Loggat
Ortis
Medlem

Antal inlägg: 20


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2015-02-06 22:50 »

Jag lyckades delvis reparera loggern. Det verkar varit fel på spänningsregulatorn LM1117MP-5.0 som sitter under displayen och förser kretskortet med 5V.
Jag köpte en ny (ELFA artnr 73-067-87) för ca 15 kr och bytte den. Jgf fick igång loggern och displayen lyste som den skulle.
Däremot hittade loggern inga givare längre. Jag fick det felet strax innan den "dog" och började starta om. Alltså det verkar vara något mer fel på den också. Troligen något med kretsen som läser av Dallas-givarna som inte fungerar.
Har inte brytt mig om det felet utan installerade den nyinköpta Sunloggern som även hade tydligare bakgrundsbelyst display.
Om jag någon gång får liv i min gamla logger så kanske jag använder den för att övervaka vårt pumphus i framtiden.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!