E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-05 12:50 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: LoggerSoft - krasch runt noll med RTLogger  (läst 15562 gånger)
mikael_norberg
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« skrivet: 2011-10-25 16:25 »

Hej

Har LoggerSoft  ls090129 och  ls101020 som kom med leveransen från Rickard 2011-02 (RTLogger? PC mätning). Jag har problem med att båda versionerna kraschar vid mätvärden straxt under 0. Ser i annan tråd att liknande problem verkar löst i senare versioner. Provar man med LogTemp så verkar mätningen funka under 0 så jag känner mig säker på att givarna är hela. Men hur får man tillgång till nyare LoggerSoft att prova med?

/Micke
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-10-26 07:33 »

Det har inte kommit nån ny version av LoggerSoft efter oktober förra året. Senaste LoggerSoft har versionsnummer 1.0.0.7. Du kan se vilken version du har genom att klicka om-knappen (ett "I" på).

Om jag förstår dig rätt har du alltså RTLogger dvs. temperaturgivarna direktkopplade till serieporten på datorn. Att programmet skulle krascha med värden runt noll med direktkopplade givare kan jag inte påminna mig att jag hört något om.

Ungefär hur många gånger har du upplevt att mätvärden runt noll sänkt programmet?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
mikael_norberg
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-10-26 10:30 »

Min version är 1.0.0.7

Ja när väl temperaturen är under -0,25 så kraschar programmet och fortsätter att krascha direkt vid omstart tills temperaturen har stigit igen.

Ex. från givaren.
20:57:11,-0.19
20:58:40,-0.19
21:00:09,-0.19
21:01:38,-0.19
21:03:07,-0.23
21:04:36,-0.25
21:06:06,-0.25
23:43:40,0.55
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-10-26 10:52 »

Och temperaturgivarna är alltså direktkopplade till serieporten på datorn, du har ingen Logger 2020?

Knepigt problem. LoggerSoft har funnits i bra många år och att givare utsätts för temperaturer kring noll inträffar ofta, tycker det borde rapporterats för länge sedan om detta var ett direkt samband som leder till programkrasch.

Vad du kan göra för att hjälpa till att ringa in problemet och på så sätt bidra till en snabbare lösning är att ta reda på följande:
1) Kraschar LoggerSoft runt noll även loggning till hårddisken är avstängd (kryssa ur "spara data" för kanalen som ligger och pendlar runt noll)?
2) Kraschar LoggerSoft runt noll om alla graffönster är stängda?
3) Kraschar LoggerSoft runt noll om fönstret som visar mätvärden i numerisk form är stängt?
4) Vad är sista två tecknen i ID för givaren som ligger och pendlar runt noll?
5) Har du larm definierade i LoggerSoft för givaren som ligger och pendlar runt noll, nån skillnad om du tar bort?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
mikael_norberg
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2011-10-26 12:41 »

Givarna kopplade direkt mot serieport. Ingen Logger 2020.

Visst kan jag labba lite med dina punkter, borde gå snabbt bara det blir kallt igen.

Larmet för den specifika givaren är satt på -10, dvs. borde inte vara larm-relaterat.

Återkommer med resultat...
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-10-26 13:47 »

Har du en lös givare är frysboxen ett säkert sätt att få minusgrader...

(Döpte om ämnet från "Ny version" till "LoggerSoft - krasch runt noll med RTLogger".)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
mikael_norberg
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2011-10-26 20:00 »

Och temperaturgivarna är alltså direktkopplade till serieporten på datorn, du har ingen Logger 2020?

Knepigt problem. LoggerSoft har funnits i bra många år och att givare utsätts för temperaturer kring noll inträffar ofta, tycker det borde rapporterats för länge sedan om detta var ett direkt samband som leder till programkrasch.

Vad du kan göra för att hjälpa till att ringa in problemet och på så sätt bidra till en snabbare lösning är att ta reda på följande:
1) Kraschar LoggerSoft runt noll även loggning till hårddisken är avstängd (kryssa ur "spara data" för kanalen som ligger och pendlar runt noll)?
2) Kraschar LoggerSoft runt noll om alla graffönster är stängda?
3) Kraschar LoggerSoft runt noll om fönstret som visar mätvärden i numerisk form är stängt?
4) Vad är sista två tecknen i ID för givaren som ligger och pendlar runt noll?
5) Har du larm definierade i LoggerSoft för givaren som ligger och pendlar runt noll, nån skillnad om du tar bort?

1. Ja
2. Ja
3. Ja
4. 10
5. Nedre gräns -10 övre 100

Har DrWatson log/dump. Men dem är lite stora för att bifoga. Om det finns möjlighet till pdb filer så kan du få ännu bättre kraschloggar. Möjlighet till dbg och remote finns. Behöver kanske inte nämna mera för sätta felsökningsnivån Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
mikael_norberg
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2011-10-26 20:42 »

Och nu har jag också provat att installera om. Raderat registryt (TSA) innan ominstallation. Provat med ver 1.0.0.4 som inte kraschar.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2011-10-27 10:52 »

Tack för uppgifterna. Dock blev det ännu knepigare när det verkar vara så grundläggande, dvs inträffar även med i stort sett alla funktioner deaktiverade, och att det inte kraschar i 1.0.0.4, inget grundläggande är ändrat för RTLogger mellan 1.0.0.4 och 1.0.0.7.

Vad kör du för windowsversion och service pack?
Vet du vad du har för processor i datorn? (Virtualisering?)
Har du provat på mer än en dator?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
mikael_norberg
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2011-10-27 11:07 »

Har kört på två maskiner med samma resultat, båda med XP SP3.

Senaste maskinen:

Processor & Memory
   Processor:   Intel(R) Pentium(R) M processor 1600MHz
   Physical memory:   2 GiB

Operating system
   Name:   Microsoft Windows XP Professional
   Version:   5.1.2600
   Service pack:   Service Pack 3
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2011-10-27 11:30 »

Tack, skall se om jag lyckas reproducera felet.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2011-10-27 14:03 »

Ja det här var ju minst sagt enkelt att reproducera, LoggerSoft kraschar med RTLogger och minusgrader i version 1.0.0.5 och högre. Antingen är det ingen som använder LoggerSoft med RTLogger i minusgrader eller så kör folk äldre programversioner.

Det som är positivt när felet är enkelt att få fram är det brukar vara enkelt att lösa.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
mikael_norberg
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2011-10-27 19:45 »

Hehe Glad Ja ibland blir man överaskad. Men då är det enkelt att debugga i alla fall.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2011-10-28 07:45 »

Nu bör felet vara åtgärdat. Det gäller DS18S20 och inte DS18B20, dvs. bara vissa typer av givare och var alltså inte så utbrett som jag ett tag trodde. Det märkliga är att koden där felet låg inte har rörts sen 2004, koden såg alltså exakt likadant ut i exempelvis 1.0.0.4 från 2009 som inte kraschar. Dessutom var det egentligen inget fel, det borde fungera precis som det såg ut. En trolig förklaring är att utvecklingsverktyget har en bugg som yttrar sig vid ändrade kompileringsdirektiv.

Har skickat PM med en länk till uppdaterad mjukvara om du vill prova.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
mikael_norberg
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2011-10-28 22:09 »

1.0.0.8 kraschar inte, men givarvärdet avviker om man jämför med 1.0.0.4. Nya versionen verkar visa ca +1 mer än 1.0.0.8. LogTemp visar samma värde som 1.0.0.4.
Loggat
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!