pretori
Medlem
Antal inlägg: 18
|
|
« skrivet: 2011-06-12 18:29 » |
|
Hej
Är det något fel på eran server, min logger vill inte börja logga, jag har kontrollera allt som går att kontrollera på min enda, den stannar på "Internet Error 5-1" check E-logger.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Andreas
|
|
« Svara #1 skrivet: 2011-06-13 07:50 » |
|
Så vitt jag vet är det inga problem med servern, och det brukar ganska snabbt märkas här i forumet genom att flera hör av sig.
Har du provat starta om din router?
Har du senaste mjukvaran i din logger?
|
|
|
Loggat
|
Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
|
|
|
Tipo874
Medlem
Antal inlägg: 39
|
|
« Svara #2 skrivet: 2011-06-13 16:22 » |
|
Min logger har inte funkat ordenligt sedan ett åskavbrott för flera dagar sedan.
Det kommer och går.
Jag kan kolla aktuellt varde på givarna genom att klicka på Uppdatera givarlista, men det blir ingen ordentlig loggning, trots att det verkar som servern och loggern har kontakt.
Jag är inte i närheten av loggern så jag kan inte prova att starta om den heller.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Andreas
|
|
« Svara #3 skrivet: 2011-06-13 19:39 » |
|
Vad har du för slags internetuppkoppling?
Din logger skickar data. Men det ser ut som uppkopplingen just nu är så seg att loggern inte riktigt kan hantera det och därför går det extremt sakta.
|
|
|
Loggat
|
Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
|
|
|
pretori
Medlem
Antal inlägg: 18
|
|
« Svara #4 skrivet: 2011-06-13 22:09 » |
|
Vad har du för slags internetuppkoppling?
Din logger skickar data. Men det ser ut som uppkopplingen just nu är så seg att loggern inte riktigt kan hantera det och därför går det extremt sakta.
Hej Är det min uppkoppling som är seg? Jag får absolut ingen ordning på loggern mot E-logger. Brandväggen har funkat i 8 månader, skulle vara roligt om den bara slutade funka, jag har kolla den hundra ggr idag och det är inget fel, jag ser i min Option III router att den skickar data till 194.236.32.137:37012. Men man har ju ingen aning om vad som händer. Jag har försökt logga data med Wireshark, men jag ser inget konstigt där heller. Ser ni om min logger skickar något? Har ni något verktyg för att testa loggern? Ska den svara på ping? Man blir smått tokig, när det inte vill funka.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Tipo874
Medlem
Antal inlägg: 39
|
|
« Svara #5 skrivet: 2011-06-14 07:57 » |
|
Vad har du för slags internetuppkoppling?
Din logger skickar data. Men det ser ut som uppkopplingen just nu är så seg att loggern inte riktigt kan hantera det och därför går det extremt sakta.
Ok, jag har en Dovado 4GR router med ett Huawei E1750 modem stående ovanpå värmepumpen i källaren. 3G-mottagningen är rätt dålig där, så det kan nog förklara problemen. Jag köpte en ethernetbrygga (Vonets VAP11G) som jag tänkt använda till loggern och flytta upp routern två våningar, men bryggan funkade aldrig med loggern, och jag lade ner det projektet. Jag har i stället moddat ett annat E1750 modem med extern antenn och tänkte testa att ha den stående i källarfönstret. Eftersom VAP11G:n funkar med allt annat jag testat den med kanske du är intresserad av att kolla varför den inte funkar med loggern? Jag kan skicka den till dig om du vill.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Andreas
|
|
« Svara #6 skrivet: 2011-06-14 08:33 » |
|
Ok, jag har en Dovado 4GR router med ett Huawei E1750 modem stående ovanpå värmepumpen i källaren. 3G-mottagningen är rätt dålig där, så det kan nog förklara problemen.
Jag kan inte svära på att det är orsaken, men det såg som sagt segt ut. Eftersom VAP11G:n funkar med allt annat jag testat den med kanske du är intresserad av att kolla varför den inte funkar med loggern? Jag kan skicka den till dig om du vill.
Tack för erbjudandet! Skickar PM om det.
|
|
|
Loggat
|
Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
|
|
|
Andreas
|
|
« Svara #7 skrivet: 2011-06-14 08:41 » |
|
Är det min uppkoppling som är seg?
Nej det gällde inte dig (när jag skriver utan att citera eller ange ett namn är det alltid ett svar på föregående inlägg). Har ni något verktyg för att testa loggern?
Uppkopplingen testas när loggern startas om och går igenom internet-startssekvensen från 1-6. Går loggern inte igenom hela sekvensen kopplar den inte upp korrekt och då skickas inte heller några data. Ska den svara på ping?
Nej. Man blir smått tokig, när det inte vill funka.
Ja det finns inget värre än saker som inte fungerar. Men du gör det onödigt besvärligt för dig som försöker felsöka betydligt mer än vad som kan krävas av en vanlig användare. Jag kan hjälpa dig reda ut vad som är problemet men då behöver jag svar på de frågor jag ställer. Du har två i inlägg #1.
|
|
|
Loggat
|
Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
|
|
|
pretori
Medlem
Antal inlägg: 18
|
|
« Svara #8 skrivet: 2011-06-14 11:56 » |
|
Har du provat starta om din router? Jag har startat om routern (Option Globesurfer III) samt accespunkten (client mode) som loggern är kopplad till. Ansluter jag en bärbar till ethernet kabel som ska sitta i loggern, så kommer jag ut på nätet direkt. Portarna i routern är TCP/UDP är inställda till 28633 som loggern visar på displayen. Har du senaste mjukvaran i din logger? Bra fråga, eftersom den står i Internet läge så ser jag ju inte vilken version jag har. Men allt funkade innan strömavbrottet.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Andreas
|
|
« Svara #9 skrivet: 2011-06-14 13:00 » |
|
Har du provat nollställa loggern? Det kan vara så att du har en äldre loggermjukvara där programmet gått bärsärk och förstört någon intern inställning vid strömavbrottet.
|
|
|
Loggat
|
Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
|
|
|
pretori
Medlem
Antal inlägg: 18
|
|
« Svara #10 skrivet: 2011-06-14 20:47 » |
|
Har du provat nollställa loggern? Det kan vara så att du har en äldre loggermjukvara där programmet gått bärsärk och förstört någon intern inställning vid strömavbrottet.
Hej, har nu resetat loggern, ingen skillnad. Har även kopplat loggern direkt mot routern med en ethernet kabel, funkar heller ej, ibland stannar den på 5 ibland 6. Loggern har mjukvara 101019 Kan det bero på min operatör? Telenor. Jag försökte göra portforwarding för uTorrent och det funkade inte heller?! Bifogar lite bilder från routern
|
|
« Senast ändrad: 2011-06-14 22:25 av pretori »
|
Loggat
|
|
|
|
pretori
Medlem
Antal inlägg: 18
|
|
« Svara #11 skrivet: 2011-06-15 09:54 » |
|
Hej, har nu resetat loggern, ingen skillnad. Har även kopplat loggern direkt mot routern med en ethernet kabel, funkar heller ej, ibland stannar den på 5 ibland 6.
Loggern har mjukvara 101019
Kan det bero på min operatör? Telenor. Jag försökte göra portforwarding för uTorrent och det funkade inte heller?!
Bifogar lite bilder från routern
Har nu pratat med Bredbandsbolaget, som sa att allt skulle vara öppet, men efter läsning på nätet verkar det inte så. Supporten sa till mig att ringa till Telenors support, det vägrade jag och sa att jag var ju kund hos bredbansbolaget, de tog då tag i ärendet. Efter 15 min ringde han tillbaka och sa att han hade öppnat deras brandvägg för mitt abbonemang, ska bli spännande och se om det funkar nu. Testade loggern på jobbet med fast lina och den kom igång.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Andreas
|
|
« Svara #12 skrivet: 2011-06-15 10:19 » |
|
Vad bra att det kanske löser sig då! Men vad märkligt det låter med Telenor, skulle de då ha gjort någon ändring i inställningarna i ditt abonnemang under strömavbrottet?
(101019 bör du försöka uppgradera från, passa på när du har fast uppkoppling på jobbet.)
|
|
|
Loggat
|
Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
|
|
|
Bychen
Medlem
Antal inlägg: 38
|
|
« Svara #13 skrivet: 2011-06-16 23:00 » |
|
Hej Läste lite om problemen, har du verkligen forwardat till rätt host?? Enligt bild två så ser det ut som du forwardar all trafik till routern, inte till Logger2020. I rutan Local address borde IP-adressen för Logger2020 vara inte routerns hostname, men jag kan ha fel då jag inte kan Globesurfer III.(Inte dom andra två heller för den delen ) Hittade dock en bra manual. Det kan ju hjälpa, känns ju inte bra att ISP'n öppnar portar in till ditt nät... // Anders
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
pretori
Medlem
Antal inlägg: 18
|
|
« Svara #14 skrivet: 2011-06-17 20:28 » |
|
Routern är korrekt konfigurerad. Att det inte står en IP under local adress beror på att routern har inbyggd DNS Det visade sig när jag kom hem från jobbet efter att pratat med supporten att de har gjort något med mitt abbonemang, så nu funkar det inte alls Deras systemtekniker felsöker.....Stoppade nyss i mitt Telia abb från jobbet, och vipps så funkar det. Det är klart att man vill ha alla portar öppna från ISP:en, jag väljer ju själv om jag vill göra portforward i min router, hur ska jag annars kunna styra tjänster utifrån, i mitt nätverk? Om de vore stängda får jag problem med servrar, torrent program, Loggern osv...sitter man med xDSL eller annan fast upk. har man aldrig dessa problem!
|
|
« Senast ändrad: 2011-06-17 20:33 av pretori »
|
Loggat
|
|
|
|
|