E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-05 03:09 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skapa en snygg bild för visning av "realtidsdata" - tablets / mobiler  (läst 6888 gånger)
valle
Medlem

Antal inlägg: 19


Visa profil
« skrivet: 2011-05-13 22:53 »

Hej.

Kör just nu via webben men hade tänkt att gå över till att logga på en dedikerad dator som ändå står och rullar här hemma.

Det jag undrar över om det går och gärna hade velat ha är något för att plocka ut denna data i realtid och snyggt presentera det på en tablet (i mitt fall en iPad).
Utseende kan man tänka sig något som Eliqs sätt att visa fast ännu snyggare Leende (smiley)

Kan mycket väl tänka mig köra en egen webserver ifall det hade behövts (fast går det att lösa på lättare sätt så hade det varit bättre).

Finns det något färdigt program som kan plocka ut den realtidsdatan från loggersoft och visa det på ovan sätt?
Givetvis så får det kosta en slant om det behövs för det hade varit snyggt att ha en tablet på "diskbänken" som står och visar data.



Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-05-14 09:53 »

Det enklaste är ju att köra mot webtjänsten, och visa systembilden i din iPad.
Vill du inte det kan du kanske göra ett exceldokument som hämtar upp data från de mappar LoggerSoft sparar data i.
LoggerSoft sparar data i en struktur typ denna:

C:/program/LoggerSoft/årtal/månad/dag/sensornamn
Loggat

valle
Medlem

Antal inlägg: 19


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2011-05-14 12:47 »

Hej Rickard.

Det första alternativet hade inte fungerat eftersom Andreas nog hade blivit sur då den skall uppdateras hela tiden Leende (smiley)
Sen så är det inte så lätt att se ex. momentanförbrukningen då det är så pass små siffror som blandas med så mycket annat.

Alternativ 2 är nog det mer rätt isåfall. Dock så har jag begränsade kunskaper om hur man får excel till att hämta in data i realtid och sen visa det som en snygg graf med stora lättlästa siffror.

Vet du om det finns något som fungerar på det sättet idag?
Kanske ett enklare exceldokment som gör detta som man sen kan leka med själv och bygga vidare på.

/ Valle
Loggat
Bychen
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-05-15 03:23 »

Du kan köra systembild i LoggerSoft också, jag vet inte hur tätt du vill visa en ny bild men en gång i minuten tror jag skulle fungera att uppdatera systembilden i LoggerSoft. Bilden kan du sen automatiskt spara till en egen webserver och sen uppdatera med samma frekvens i tablet'en(via nåt script eller i html-headern "<meta http-equiv="refresh" content="2">").

Läsa data från filerna, som Rickard skriver, är också ett alternativ men det kräver mer kunskap om programmering.

// Anders
 


Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011-05-15 08:36 »

På CD:n som medföljer när du köpte Loggern 2020 finns ett program som heter Fling (flsetup.exe)
Detta program kan automatiskt skicka bilder via FTP till en server.

Mitt tips är att du använder det programmet.

För att spara bilder högerklickar du på en graf eller ett "klartextfönster" och markerar "Spara bild".
Konfigurera sedan Fling för att skicka bilden/bilderna till din server.

Eller gör som Bychen  skriver, spara bilden, och gör en hemsida som automatiskt uppdaterar den med 1 minuts intervall.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-05-16 08:02 »

Vill man visa Loggersofts systembild på en annan dator i ett lokalt nätverk är det kanske enklast dela ut hårddisken och visa bilden med något slags bildvisningsskript. Är dock osäker på vilka möjligheter Ipad/surfplattor i allmänhet har till åtkomst av delade mappar och skript.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!