E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-05 10:25 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: A/DMIQ mjukvarudefinition analog ingång  (läst 17950 gånger)
Bychen
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« skrivet: 2010-10-06 21:55 »

Hej

Ett önskemål...

Det vore mycket bra att i mjukvaran(E-logger och LoggerSoft) kunna sätta vilken spänning som motsvarar 0% respektive 100% på de analoga ingångarna. Detta ger en mycket bra flexibilitet vid bygge av olika tillämpningar för denna expansionsmodul.

// Anders
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010-10-06 22:10 »

Är det fler som är intresserade av detta?
Det finns många önskemål, och vi måste på olika sätt få veta vad som är mest prioriterat av er användare för att veta vad vi skall satsa krut på.
Loggat

Bychen
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-10-29 17:47 »

Verkar inte vara så många som använder analoga ingångar.

Jag tycker fortfarande att det vore MYCKET bra att kunna sätta spänningen för 0% respektive 100% i mjukvaran.

Har en prototypinstallation av givaren för shuntventilen till golvvärmen, enligt bild.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-11-04 09:29 »

Jodå det kommer. Meningen är att signalen ska gå att skala om också. Men är tyvärr inte gjort alldeles i en handvändning att lägga in stöd på de tre ställen som krävs, dvs. både i  Logger 2020, LoggerSoft och E-logger.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Bychen
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2010-11-04 18:59 »

Jodå det kommer. Meningen är att signalen ska gå att skala om också. Men är tyvärr inte gjort alldeles i en handvändning att lägga in stöd på de tre ställen som krävs, dvs. både i  Logger 2020, LoggerSoft och E-logger.

Kanonbra, jag förstår att alla tillägg/ändringar är ganska stora projekt då det ska funka överallt.
Användarskaran verkar dock ha lite svalt intresse för de analoga ingångarna.
Jag är supernöjd att det är planerat, då har jag tid att hitta nya användningsområden.

// Anders
Loggat
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2010-11-06 01:39 »

Användarskaran verkar dock ha lite svalt intresse för de analoga ingångarna.
// Anders

Kommer att bli en A/DMIQ för mej vad det lider. Dock är jag inte elkunnig så jag väntar på att WEB IQ saluför utrustning för att logga On/Off på mina 8 mätobjekt.
3 st cirk.pumpar
2 elpatroner
1 Kompressor
1 Fläkt
1 Växelventil
Sen vet jag inte om det betyder 2 st A/DMIQ eftersom den bara har 4 analoga resp 4 digitala ingångar.

/Micke
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2010-11-08 21:44 »

Kommer att bli en A/DMIQ för mej vad det lider. Dock är jag inte elkunnig så jag väntar på att WEB IQ saluför utrustning för att logga On/Off på mina 8 mätobjekt.
3 st cirk.pumpar
2 elpatroner
1 Kompressor
1 Fläkt
1 Växelventil
Sen vet jag inte om det betyder 2 st A/DMIQ eftersom den bara har 4 analoga resp 4 digitala ingångar.

/Micke

Det skulle jag oxå vilja ha.En liten sak som man spänner över ledningen som registrerar när det går ström i kabeln.
Loggat
The Door
Medlem

Antal inlägg: 27


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2010-11-09 07:07 »

Detta betyder att man borde kunan använda en strömtrafo runt ledaren till elpatroner/kompressor för att se om de är på / av?
Om så är fallet är jag intresserad av detta med då det betyder att jag inte behöver göra så stora ändringar för att kolla när patroner etc går Leende (smiley)

/Erik
Loggat

Euronom ExoAir polaris, ExoTank 500, ExoTrol
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2010-11-09 07:16 »

Det finns vissa problem med strömtrafo för detta ändamål, dels ger de inte tillräcklig uteffekt för att driva digitala ingångarna om strömmen är låg, viilket innebär att man behöver förstärka signalen med aktiv elektronik, vilket = en ny produkt att utveckla, testa, CE-märka o.s.v.

Man kan redan nu läsa av drifter av 230 V utrustning med de LED-lampor och ljussensorer som finns i webshopen, detta har vi tagit fram istället för en spole.
Fördelen, en säker indikation på drift oberoende av effekten på förbrukaren, låga utvecklingskostnader, lågt pris för kund.
Nackdel, kräver ingrepp i elinstallationen när man monterar LED:en
Loggat

The Door
Medlem

Antal inlägg: 27


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2010-11-09 10:04 »

Japp, dock hade jag 3 strömtrafos liggande Leende (smiley)

Får bli LED lampor sen istället Leende (smiley)
Loggat

Euronom ExoAir polaris, ExoTank 500, ExoTrol
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2010-11-09 10:18 »

Du kan ju alltid testa med dina trafos, är strömmen nog hög kan det gå, se bara till att det inte blir fööör hög spänning.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2010-11-10 07:11 »

Kolla med oscilloskopet först. Om spolarna svänger med 50Hz måste utsignalen likriktas och filtreras innan de kopplas in på digitala in, annars kommer på att detekteras som både på och av beroende på svängningarna.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
The Door
Medlem

Antal inlägg: 27


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2010-11-10 07:43 »

Har lite jobb framför mig hör jag Leende (smiley)
Skall se när jag får tag på mitt oscilloskop som e utlånat.

Tack för infon Leende (smiley)
Loggat

Euronom ExoAir polaris, ExoTank 500, ExoTrol
Abis
Medlem

Antal inlägg: 23


Ukuleletok


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2011-03-11 23:09 »

Bychen (Anders) nämner ovan att det verkar vara svalt intresse för analogingångarna. Jag är absolut het på dessa och har nyligen köpt en A/DMIQ. Tyvärr lär det dröja innan mitt system är tillräckligt färdigt för den.
Meningen är att signalen ska gå att skala om också. Men är tyvärr inte gjort alldeles i en handvändning att lägga in stöd på de tre ställen som krävs, dvs. både i  Logger 2020, LoggerSoft och E-logger.
Vad menas med att signalen ska gå att skala om? Är det som jag hoppas att man ska kunna skalera om den till något helt annat än 0-100 %? T.ex. 0-10 bar, 0-5 m eller nåt annat godtyckligt? Ingen skulle bli gladare än jag  Cheesy
/Anders
Loggat

Nibe F1145-10, solvärme, vedpanna, shuntpaket ECS-40 efter 1m3 acktank. För 2 villor på västkusten.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2011-03-12 14:45 »

Ja precis, det är tanken.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!