E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-05 00:27 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Rörliga bilder...animering...  (läst 22779 gånger)
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« skrivet: 2010-07-29 07:34 »

Hej,
Om man inhandlar de nya modulerna för On/Off (vet ej vad de heter). Kan man då även påverka symbolen i systembilden för t.ex. cirk. pump samt kompressor så att men ser att de "arbetar"?
/Elmer
« Senast ändrad: 2010-07-29 07:40 av Elmer » Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2010-07-29 19:36 »

Nej det går tyvärr inte påverka symbolerna i systembilden men det skulle kunna ordnas i framtiden genom att var och en själv fick ladda upp animerade småbilder som sen fälldes in på lämpliga koordinater beroende på läget hos olika signaler.

Fast ett problem är att bildformatet .png som används för systembilden idag inte klarar animeringar. Det finns visserligen tydligen ett format som heter .apng "Animated Portable Network Graphics" men det stöds för närvarande bara i webbläsarna Firefox och Opera, inte i Internet Explorer och det känns ju som ett krav att det skall fungera med IE.

Fast man skulle i och för sig inte behöva baka ihop allt till en enda bild, man skulle kunna lägga animerade .gif ovanpå .png-bilden med javascript. Fast nackdelen med flera separata bilder och script osv. gör att det blir svårare visa bilden på en extern hemsida.

Enklast är nog ändå att lägga till alternativet systembild i .gif. Hmm får fundera på detta.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-07-30 17:00 »

Ok.
I och för sej så är väl kanske inte en animerad bild ett krav. Räcker om man kan koppla en kanal för On/Off-indikering av t.ex. en cirk.pump så att man via färgkodning ser om den går eller står still. Grön skulle kunna vara går och röd betyder att den står still. Men isåfall måste man man kunna byta till en annan bild om värdet ändras.
Skrev cirk.pump i exemplet ovan, men det skulle kunna gälla även växelventil, elpatron, kompressor etc.
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-08-02 14:47 »

Skulle det vara OK med något slags standardsymboler för statusindikering som gick att fälla in på valfri position i systembilden? Jag menar alltså ett litet bibliotek med symboler som var tillgängligt för alla användare. Det skulle göra det enklare att ordna detta.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Bychen
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2010-08-03 02:56 »

Skulle det vara OK med något slags standardsymboler för statusindikering som gick att fälla in på valfri position i systembilden? Jag menar alltså ett litet bibliotek med symboler som var tillgängligt för alla användare. Det skulle göra det enklare att ordna detta.

Det tycker jag skulle vara ok.

// Anders
Loggat
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2010-08-03 19:46 »

Skulle det vara OK med något slags standardsymboler för statusindikering som gick att fälla in på valfri position i systembilden? Jag menar alltså ett litet bibliotek med symboler som var tillgängligt för alla användare. Det skulle göra det enklare att ordna detta.

Hej Andreas,
Svar ja. Det skulle räcka.
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2010-08-04 10:42 »

Hur ska symbolerna se ut och hur stora de skall vara?

Kom med förslag, gärna både animerade och icke-animerade, så ska jag se vad som går att göra.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2010-08-04 14:02 »

Hej Andreas,

Kan inte tillverka animerade bilder, men bifogar ett exempel på hur icke animerade bilder skulle kunna se ut.

En cirkulationspump måste nog gå att "montera" så att pilen för flödesriktning pekar uppåt, nedåt, vänster samt höger.
Elpatron måste nog finnas i liggande samt stående utförande.
Växelventil måste kanske också kunna "monteras" i 4 olika riktningar. Färgkodningen visar flödets väg.

Kan leverera dessa bilder som separata filer om du så önskar.

Mvh/Elmer
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2010-08-04 14:09 »

Just ja. Storlek. Vet inte, men om man tänker sej en kvadratisk area för grafik som har sidan 30 pixlar och rymmer de olika symbolerna borde väl kunna vara ganska lämpligt...
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2010-08-06 10:04 »

Tack för bilderna! Har tittat på dem och funderat och vad jag kommer att göra är en fyllfunktion "flood fill" där man anger en kanal, ett gränsvärde, x, y och färg för under eller lika med gränsvärdet och x, y och färg för större än gränsvärdet. Kravet då blir att alla symboler har väggar utan hål (vilket dina har) och att det behövs små 1-pixel-hål på sina ställen i symbolerna för att färgen skall gå igenom (se exempel nedan - hålen kan förstås placeras betydligt diskretare).

Fördelarna med detta upplägg är att det är både enkelt och flexibelt - symbolerna kan se ut precis hur som helst. Dessutom kommer det att fungera för alla typer av ingångar, inte bara digitala in.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2010-11-02 21:14 »

Hej Andreas,

Kul att detta har blivit möjligt. Har redan börjat o testa. Nu närmar det sej att börja logga On/Off... Glad

Har dock sett ett litet problem med detta.
Gränsvärdet kan endast vara ett heltal om jag förstått det korrekt.
Skulle det vara möjligt att få ange decimalvärden (t ex. 1,5) som gränsvärde.
Iom att elmätarkanalen endast ger utdata i kW så blir gränsvärdet väldigt grovt om det är ett heltal.

Mvh/Micke
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Bychen
Medlem

Antal inlägg: 38


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2010-11-03 00:56 »

Håller med elmer:micke angående den nya fyll-funktionen.

Har startat lite redan:
http://e-logger.se/pub?Grolanda&p=1

// Anders via mobilen
« Senast ändrad: 2010-11-03 01:10 av Bychen » Loggat
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2010-11-03 13:41 »

Hej Andreas,

Känner att jag behöver komplettera lite.
För att jag skall kunna använda kanal: El värme för att styra "fyll"-funktionen behöver jag kunna styra på högre noggranhet än heltal (se exempel nedan). Elförbrukning i tabellen nedan är i Watt.

StatusElektronikCPvärmeCBbrineKompressorElförbrukning
SommarlägeX10 - 11
VinterlägeXX54 - 55
Start på GXXX200 - 210
VärmeXXXX1500 - 1600
VarmvattenXXXX1700 - 2000

Vet att många av problemen nog kan lösas med A/DMIQ, men väntar på nån form av diod eller spole från WebIQ innan jag investerar i en sådan...

Mvh/Micke
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Elmer
Medlem

Antal inlägg: 119


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2010-11-03 23:58 »

Hej Andreas,

Kom på ännu mer saker Med glimten i ögat (blinkande)

Skulle man kunna tänka sej att gränsvärdet skulle kunna ugöras av en formel eller ett villkor, se exempel nedan:

Ex 1)
Kanal 1 + 3

Ex 2)
Kanal 1 - Kanal 2 > 3 så skall område 1 fyllas, annars område 2
Loggat

NIBE Fighter 1230 6kW. 142 m aktiv energibrunn. Logger2020 med 13 tempgivare, Elmätare på VP
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2010-11-04 09:19 »

För att jag skall kunna använda kanal: El värme för att styra "fyll"-funktionen behöver jag kunna styra på högre noggranhet än heltal (se exempel nedan). Elförbrukning i tabellen nedan är i Watt.

Aha du tänkte läsa ut driftslägen hos din pump utifån elförbrukningen. Enligt din tabell ser det ut som det ska gå att göra väldigt säkert, det finns alltså inga driftsfall där avläst förbrukning kan tänkas överlappa?

Jo decimaler skall gå att ordna, ska dessutom lägga till stöd för negativa tal.

Vet att många av problemen nog kan lösas med A/DMIQ, men väntar på nån form av diod eller spole från WebIQ innan jag investerar i en sådan...

Jag har en känsla av att det dyker upp något vilken dag som helst nu.  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!