E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-09 19:30 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Jämförelser under Rapporter  (läst 9847 gånger)
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« skrivet: 2012-02-09 14:55 »

Jag efterlyser fler jämförelsestaplar under Rapporter. På samma sätt som stapeln längst till höger växer kontinuerligt under "Senaste 30 dagarna" (alltså dagens stapel) så vore det intressant att se hur den högra stapeln under "Senaste 12 månaderna" (alltså aktuell månad) också växer kontinuerligt. Alltså en stapel som visar förbrukad energi hittills denna månad. Kanske man kunde ha två separata staplar till höger om grafen, en som visar förbrukad energi hittills denna månad och den andra stapeln förbrukad energi under samma tidsperiod föregående månad.
På samma sätt en stapel som visar förbrukad energi hittills i år och en jämförelsestapel som visar förbrukad energi under samma tidsperiod föregående år. Jag tror det vore mycket bra. Då kan man ju ha som mål att hela tiden ligga bättre till än föregående år/månad.  Leende (smiley)
Det är den funktion som jag efterlyser allra mest och hoppas det kan gå att lösa på sikt.  Rullande ögon (ironi)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2012-02-09 19:15 »

Den typen av jämförelser är meningfull för hushållsel. Men uppvärmining/el total är helt väderberoende och därför hopplös jämföra mellan olika perioder utan att kompensera för yttre förhållanden.

Du får tänka ett varv till. Leende (smiley)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-02-09 19:35 »

Jag kan förstå att det kan te sig meningslöst att jämföra t.ex. januari mot februari (även om jag kan se ett visst intresse även i det). Men nog borde det vara efterfrågat att:
- Ha en stapel som växer kontinuerligt och visar förbrukad energi hittills under februari 2012 och som jämförs mot en stapel som visar förbrukad energi under samma period februari 2011.
- På samma sätt ha en växande stapel som visar förbrukad energi hittills under året och ,där det är möjligt, jämförs med en stapel som visar förbrukad energi under motsvarande period 2011.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2012-02-09 20:00 »

Varför skulle det vara mer meningsfullt ställa januari 2011 mot januari 2012 än januari 2011 mot februari 2011? Vädret kan skilja enormt mellan samma vintermånad olika år. Man blir inte ett dugg klokare över hur energieffektiv man är av att göra sådana jämförelser.

Om man däremot kompenserar för väder eller jämför perioder där det varit exakt samma väder är det en annan femma, sa bonden och skrev en sjua.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-02-09 20:10 »

Jag tycker att det är intressant att jämföra månader med varandra. Som du säger så skiljer sig ju vädret, men det är ändå intressant. Jag ser även intresse i att jämföra utetemperaturer mellan månader och år.
Att jämföra årsförbrukning är ännu mer intressant.
Frågan kvarstår: Går det att göra så man får såna jämförelsestaplar (helst kontinuerligt växande under året)?  Leende (smiley)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-02-09 20:59 »

Javisst, intressant som kuriosa, men inte som grund för energieffektivisering som du var inne på först.

Jag kan tyvärr inte säga något om när sådant här eventuellt kan tänkas vara aktuellt. Dels måste alla förslag vara ordentligt genomtänkta. Dels finns det som du säkert sett ganska många olika önskemål. Och självfallet efterlyser alla sina egna önskemål allra mest. Leende (smiley) Synd att ni är överens så sällan, hade det varit färre önskemål och fler bakom varje vore det enklare.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-02-09 21:10 »

Att ha som mål att få lägre elförbrukning för varje år är ju en energieffektivisering i sig. Dessutom så ser man ju i rapportstaplarna (i många fall) vad som är elvärme och hushållsel.
Jag är fullt medveten om att ni nästan dagligen får önskemål. Jag kan bara hoppas att mitt/mina önskemål kräver liten arbetsinsats så det inte är så stort jobb för er.  Rullande ögon (ironi)
Det finns ju nån typ av räknare i e-logger har jag sett...
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-02-10 07:55 »

Posta gärna en skiss på hur du tänkt dig det hela så blir det lättare att ta ställning till den och kanske fler tänder på din idé.

Det är inte bra om rapporten blir alltför plottrig/oöverskådlig/skrymmande. Tänk på att de som har många elförbrukare har mer komplicerade staplar och fler tabeller. Vi måste även ta hänsyn till de önskemål som finns om att visa fler år/månder bakåt i tiden, graddagar/gradtimmar och på sikt även fler klimatparametrar samt vattenförbrukning.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-02-10 10:28 »

Jag gjorde några grafer i Excel som exempel.
För många av oss så kanske vi ännu inte har data från ett år tillbaka, men då kan ju i alla fall årets stapel visas.
Staplarna växer alltså lite varje dag är det tänkt och medeltemperaturen uppdateras också.
Detta är i alla fall något jag skulle värdesätta högt.  Leende (smiley)
Loggat
matshj
Medlem

Antal inlägg: 25



Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2013-02-01 10:51 »

Jag tycker TS är inne på ett bra spår, jag har nu loggat el förbrukningen i 13 månader och det hade varit intressant att kunna jämföra med hur det var för ett år sedan. Under året har vi gjort en helt del på huset för att få ner förbrukningen och kommer fortsätta med det allt eftersom. Även om det är ett "trubbigt" instrument så ger det en bild av vart trenden går åt
Jag gillar den grafen som man kan få upp på fortums hemsida.(se bifogad fil)

en annan idé är:
Att man skulle kunna få en prognos på hur förbrukningen kommer vara för den innevarande månaden utífrån samma månad föregående år och en löpande uppdatering av hur man ligger till i förhållande till den prognosen.  Lite som en sporre att hålla nere förbrukningen.

Även om ovanstående kanske inte går att ordna kan man väl ändå ha kvar datat (i en lista) mer än 12 månader bakåt i tiden och/eller i en graf som visar förbrukningen fördelat på år? Som det är nu ser man inte datat för januari förra året.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2013-02-01 12:34 »

En graf liknande den i din bifogade fil går att få fram på grafsidan. Skapa nytt diagram av typ stapel, starttid 130101, tidsrymd år, starttid jämför 120101.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2013-02-01 14:52 »


en annan idé är:
Att man skulle kunna få en prognos på hur förbrukningen kommer vara för den innevarande månaden utífrån samma månad föregående år och en löpande uppdatering av hur man ligger till i förhållande till den prognosen.  Lite som en sporre att hålla nere förbrukningen.


Låter som en bra idé tycker jag. Nu saknar jag lite att man inte vet hur man ligger till jämfört med samma månad för ett år sedan förrän årets månad lider mot sitt slut.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!