E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-09 05:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Förslag för att nå en större marknad  (läst 12314 gånger)
Hummelstrand
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« skrivet: 2011-03-09 09:25 »

Om ni vill nå utanför den 0,01% av husägare som är komfortabla med lödkolv och kopplingsscheman så tror jag trådlöst och förkonfigurerat är den enda vägen till en större marknad. Mitt tips är trådlösa moduler för:
  • elmätarblink
  • 230V-effekt (jag vill kunna mäta TVn, datorn, diskmaskinen mm.)
  • fukt
  • temperatur
  • statuslampa (på/av)
...samt en centralenhet som också är trådlös och fungerar med DHCP och NAT utan att kunden behöver göra fler nätverksinställningar än att skriva in enhetens ID i webbtjänsten.

Koppla detta till en display man kan sätta i möblerade rum (exempelvis en ELIQ) och ni har något som man glatt skulle rekommendera till alla grannar.

Med trådlösa moduler så blir tröskeln låg för att köpa fler sensorer, eftersom man inte behöver dra ledningar samt skarva trådar.
XBee används ju av många Arduino-projekt.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2011-03-09 10:21 »

Du sammanfattar nog rätt väl de tankar de flesta har.

Men det är lite både och det där med trådlöst. Fördelen är som du säger just att man slipper kablar, men nackdelarna är att det krävs batterier, att driftsäkerheten är sämre och att trådlösa system kan störas ut, samt att räckvidden kan vara begränsad. När jag installerade larm hemma övervägde jag trådlöst, men det blev trådbundet just på grund av de skälen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011-03-10 23:17 »

Jag skulle också vilja ha en sån trådlös logger, men jag vill inte sälja den...

Jag är säker på att det skulle generera massiv kritik mot räckvidd, batteriåtgång, dålig stabilitet och dyra produkter.
Tillverkning, testning, CE-godkännanden o.s.v. skulle även de bli betydligt dyrare, och då jag redan nu säljer Loggerkonceptet med allt för dålig marginal skulle varje tillkommande kostnad direkt synas på priset ut till kund.

Vårt fokus i detta projekt har varit att skapa en produkt som trots relativt små serier skall kunna vara prismässigt överkomlig för de flesta som har ett intresse av att logga i sitt hem eller i sin stuga.

ELIQ har en räckvidd på max 30 meter, i praktiken går ofta gränsen vid ca 10 meter, och det skulle helt enkelt inte fungera om man vill logga ett helt hus, och kanske solfångare, uthus, o.s.v.

De jag känner som har trådlösa väderstationer har allihop efter en tid dragit ut en kabel istället, för att få stabilare funktion, och för att slippa batteribyten mitt i vintern...
Loggat

Hummelstrand
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2011-03-11 07:50 »

Jag förstår skälen till att undvika trådlöst (även om knappt går att hitta trådbaserade larm längre).

Övriga önskningar är en snygg touchpanel (eller en iPad-app) samt en 230V-mätare, samt en enklare nätverkskonfiguration (antagligen genom att basenheten alltid är den som initierar kommunikationen och gör det över port 80.)
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011-03-11 09:32 »

Mmm, du har naturligvis helt rätt.
Priset på en sån produkt skulle bli ca 5000 kr för centralenheten, mot 1150 kr idag.

Det är det val jag haft att ta ställning till.

Detta projekt har kostat i storleksordningen 1 miljon att utveckla och få godkänt, ett projekt med genomgående dyrare komponenter och mer krävande CE-märkningsprocedurer skulle troligen kosta 2-3 miljoner innan man har en färdig produkt.

Hårdvaran som sådan skulle vara dyrare, och kraven på avkastning skulle bli större, dessutom om marknaden ökar så skulle återförsäljarnät behöva byggas upp, vilket i sin tur innebär en prishöjning på 30-50%.

Att börja snacka utvecklingsprojektets kostnader, logistik, avkastningskrav och risker i ett forum som detta ger naturligvis inte så mycket, men det kanske ändå kan förklara den väg jag valt, och varför jag gjort så, och öka accepttansen för att allt inte är tiptop i fråga om de förslag/synpunkter du lämnar.

Mitt fokus har varit att ta fram och sälja en produkt överkomlig i pris för de flesta vanliga konsumeter med ett intresse för loggning.

Då jag använt vinster från min övriga verksamhet för att bekosta utvecklingen av Logger 2020 har jag inte så stora krav på att avkastningen i rimlig tid skall täcka utvecklingskostnaderna, därav det låga priset.
Skulle jag räkna rent krasst på det hela, och med den försäljning och försäljningsutveckling som nu är så kommer det att ta flera år innan jag gör break-even på detta projekt.

Att i detta läge satsa på en utrustning i linje med det du föreslår skulle kosta mer, innebära större risker, och kräva en helt annan insats i varje led och på varje punkt, både i fråga om antalet involverade personer, och återförsäljare, och produkten skulle hamna i en helt annan prisklass.

Det är svårt för folk som aldrig varit involverade i ett projekt liknande detta att förstå hur fort kostnaderna skenar iväg, men faktum är att man inte i sin vildaste fantasi kan tänka sig hur det verkligen är.
Loggat

Hummelstrand
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2011-03-11 09:41 »

I feel your pain!  Leende (smiley)
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011-03-11 10:00 »

Det var inte medlidande jag var ute efter Med glimten i ögat (blinkande)

Vill bara förklara varför vi inte alltid nappar på alla förslag, men vi uppskattar naturligvis alla synpunkter, och kommer självklart att implementera vissa saker när det är dags för uppgradering av hårdvaran.
Loggat

Abis
Medlem

Antal inlägg: 23


Ukuleletok


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2011-03-12 01:14 »

Jag vill bara göra ett litet försiktigt inlägg å de elöverkänsligas vägnar.
Lyckligtvis tillhör jag inte denna skara, men jag har goda vänner som lider ganska svåra kval p.g.a. det växande trådlösa samhället. Jag sympatiserar helt och fullt med mina vänner och vill inte heller ha mer skräp som flyger omkring runt (och igenom) vår hyfsat känsliga elektro-kemiska kropp.

Jag syftar inte till att pracka på er särskilda värderingar men är helt klart tacksam för att det fortfarande finns trådbundna lösningar... Leende (smiley)
/Anders
Loggat

Nibe F1145-10, solvärme, vedpanna, shuntpaket ECS-40 efter 1m3 acktank. För 2 villor på västkusten.
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011-03-12 08:23 »

Även detta har varit en av de saker jag tagit hänsyn till i utvecklingen, kanske inte så uttalat, men visst tänker man tanken när allt mer blir trådlöst.
Loggat

waldejan
Medlem

Antal inlägg: 1


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2011-04-12 18:20 »

Det finns en annan kundkategori som inte kräver några modifieringar. Jag bor i norra Bohuslän och här finns en massa hus som ägs av stadsfolk och utlänningar, som man har någon som ser efter på vintern. Problemet är att tillsynen ibland är dålig och då fryser värmesystemet sönder till sorg både för den som skulle förhindrat och ägaren. En del av husen sköts av Rörböjare och det är väl till dom man bör rikta marknadsföringen i början. Tror nog att Datakillar också skulle fixa både montering och försäljning. Fördelen med Loggern installerad är ju att fastighetsägaren själv kan ha lite koll. Även lokala försäkringsbolag bör nog vara intresserade.
 Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011-04-13 05:48 »

Du har helt rätt i din analys, och den marknaden kommer att börja bearbetas inom kort om allt går som jag tänkt.
Loggat

frin
Medlem

Antal inlägg: 80


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2011-04-13 08:12 »

Jag arbetar i en liknande situation- lite marknadsföring-få kunder-låga priser- men kund kan få precis va de vill ha, vad vill jag säga med detta?
Jo behåll låga priser och att kunden kan bygga sitt eget system med Loggern, måste säga att lönsamhet och att tjäna pengar är en del men skulle man kunna ha detta forum och få svar på frågor om antalet loggrar skulle sälja i miljon ex.
Den bästa marknadsföringen är att kunderna är nöjda med varan och pratar om den-priset är en annan viktig del. Att sedan göra det själv(bygga sitt system) ser jag som en fördel och frihet, jag gillar inte färdiga lösningar speciellt inte dyra sådana som sedan inte fungerar-speciellt trådlösa.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011-04-13 08:51 »

Även jag tror mest på organisk tillväxt, men lite hjälp på traven kan man ju ge den utan att produkterna blir svindyra.
Loggat

matshj
Medlem

Antal inlägg: 25



Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2012-02-20 21:52 »

Men skulle man inte kunna utnyttja något som finns i alla hus, det befintliga elnätet. Exakt hur man skulle lösa det tekniskt och hur svårt det är vet jag inte. Det finns ju idag möjlighet att köra nätverk via elnätet i huset, så det borde väl gå att använda samma teknik till annat. Sen om det är realistiskt rent ekonomiskt det är en annan fråga  Glad.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!