E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-09 22:59 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Börvärde: en novis frågar  (läst 10126 gånger)
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« skrivet: 2014-01-23 19:20 »

Börvärde:
Kan någon förklara vad är det för startvärde jag ska fylla i (temp inne, ute?)
Vad är det önskad framledningstemp eller ...
Lutning är det paralellförskjutningen?
Vad är det jag ser i grafen?
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014-01-24 07:30 »

Kan du förtydliga frågan, gäller det en inställning i Loggern eller e-logger (känner inte igen "börvärde") eller i din värmepump?
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2014-01-24 14:48 »

Beräknande kanal i e-logger. Loggar en konvektor från acktank
om jag vänder på det vilka kanaler skll användas till börvärdes beräkning.
"Startvärde" vad är det uttryck för?
Lutning är uttryck för vad?
Tydligare än så kan jag inte vara...
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014-01-24 14:52 »

OK, det är en fråga för Andreas att svara på.
Så här står det i manualen:
- "Börvärde efter utomhustemperatur, räknas enligt ramp_start+(utomhus-ramp_start)*lutning. Används till att se hur väl en värmeanläggning följer sin reglerkurva."


Välj alltså utetemp.
Sätt start (Nu gissar jag lite) till vid vilken utetemp du börjar bahöva värme, tex 17
Sätt lutning, (gissar igen) lutningen är ett teoretiskt värde som finns i vissa villastyrningar och värmepumpar, t.ex. i Nibes och Thermias värmepumpar, för att värmepumpen skall köra ut 55 grader varmt vatten vid -20 grader kanske man behöver ha kurva 9.
Ange den kurva som du har inställd i reglercentral eller värmepump.
Börvärdet används sedan för att jämföra med den faktiska framledningstempen som värmekällan lämnar ifrån sig (temp på vbf)

Så där tror jag i alla fall att det är tänkt.
« Senast ändrad: 2014-01-24 14:59 av Rickard » Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2014-01-24 15:16 »

Tack, misstänkte det
Då är det nog en bugfråga:
För använder jag utetempen (idag -4C) som kanal och ställer starten till 19C och rampen till 9 får jag en graf som visar -140  Chockad i börvärde. I Sahara kanske jag vill det... Glad
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2014-01-24 15:28 »

Då måste Andreas förklara hur han tänkt.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4055


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2014-01-27 11:36 »

Jag tycker den verkar räkna rätt utifrån formeln. Den kommer från önskemål i den här tråden: http://e-logger.se/forum/index.php?topic=392.0  Det går att få positivt utvärde genom att ange en negativ konstant för lutningen.

(Som parentes är värmereglering efter utomhustemperaturen något jag avråder ifrån, för att reglera inomhustemperatur jämnt och ekonomiskt behövs en inomhusgivare.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2014-01-27 15:10 »

Kanske en förklaring i manualen, att "Ramp" = börvärdesändring/grad kallare det blir ute. Typ.
Loggat

Per-Anders
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2014-01-28 03:25 »

Håller med TS att detta är lite ologiskt eller kanske snarare komplicerar i onödan.

Jag tycker personligen att det varit lättare och tydligare att fomulera börvärdet enligt följande:

Börvärde = "konstant vid 0degC uteT" + "lutning" x "utetemp"

Enligt refererad annan tråd hade börvärdesformeln då sett ut som följer:

Börvärde = 32,6 - 0,62857 x "utetemp"

Jag har faktiskt inte lyckats få  till rätt börvärde själv ännu, men kanske bara korkad.
Finns de något speciellt egenvärde att ha en "rampstart" ej lika med noll? Blir t.ex. börvärdet konstant om utetemp högre än detta, det skulle förklara utformningen?

Edit:
P.S. tittade i Nibes manual - börvärdeskurvorna är inte linjära utan logaritmiska. Kanske vet någon hur formulerade, annars går det ju att klura ut. Förklarar ju också varvför jag inte får mitt börvärde att stämma.
« Senast ändrad: 2014-01-28 03:38 av Per-Anders » Loggat

Nibe F1145-8 + VPB300 + FLM + UKV300 + ECS41 + 200 m borrhål (ca 190 aktivt)
Trähus byggt 1929 boyta 165 m2
http://e-logger.se/pub?Hemett
http://e-logger.se/pub?Hemtva
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2014-01-28 06:48 »

Ramp start = vid vilken utetemp börjar huset behöva tillföras värme.
Om vi utgår från att man vill ha 20°C inne så behövs det alltid 20°C börvärde om det är 20°C eller varmare ute.
I de flesta fallen tillförs dessutom värme genom hushållsel och personer som befinner sig i huset, man brukar default ha ca 17 grader som en tänkt temperatur där huset börjar behöva energitillskott i någon form, men beroende på hushållselsförbrukning, värmeåtervinning, isolerglasfönster o.s.v. kan den temperaturen ligga ännu lägre, i vårt hus t.ex. tillför vi ingen extra värme förrns det börjar bli runt 12-13°C utomhus.

Kurvorna är logaritmiska, men inte så mycket att en ren linjär formel slår speciellt mycket fel.

I vårt hus tillför vi värme när utetemp är +13°C till -31°C (DUT) = (ett span på 44°C)
Behovet av framledningstemp i detta område vet jag av erfarenhet är +20 till +44°C.
Det ger en faktor på 0.5. (22/44 = 0.5)
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!