E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-07 07:02 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Grafer saknar delar  (läst 10364 gånger)
chali
Medlem

Antal inlägg: 1


Visa profil
« skrivet: 2012-03-14 00:37 »

 Va?

När jag går in och kollar Grafer och förbrukning så är dom senaste dagarnas graf mer prickig en en linje, det är som den tappat kontakten. Men borde det inte bli ett rakt sträck om så var fallet?

/Chali
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-03-14 08:10 »

Nej, om du inte får fram data så blir det tomt i grafen.
Däremot är det lite konstigt att du inte fått fram några data, vet du vad det skulle kunna bero på?
Så länge loggern fungerar borde den spara data om internetuppkopplingen tappas, och sedan ladda upp den när anslutningen återupptas.
Om data försvinner så beror det antagligen på glapp i spänningsmatningen till Loggern eller fel i webtjänsten.
Loggat

ByggareBob
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2012-07-16 19:38 »

Jag har fått samma problem med mina grafer. Det är samma för alla mina tempgivare. Elmätarna funkar. Hittades det nån lösning på problemet?

Hälsningar Christer
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-07-17 06:28 »

Du har förmodligen glappkontakt eller kortslutning någonstans i ditt nätverk.
För att utesluta eller bekräfta fel i nätverket kan du i någon eller några dagar ansluta en enda givare direkt till givaringången på loggern och se om felet kvarstår.

Eller är det så att loggern visar temperaturer trots att det inte registreras något alls (utom elmätarna) i webbtjänsten?
Loggat

ByggareBob
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2012-07-17 09:55 »

Loggern visar bara mina två elmätare samt en tempgivare. Den blinkar grönt men ibland så blinkar den tre snabba röda blink för att sen återgå till grönt.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2012-07-17 11:36 »

Bara en tempgivare visas, men hur många givare är anslutna till loggern? Har du givare anslutna både på givaringång ett och två?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ByggareBob
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2012-07-17 18:54 »

Jag har 8 tempgivare anslutna till min logger på givaringång 1. Jag har nu provat att enbart ha en tempgivare(har gjort samma test med 3 givare) ansluten men felet kommer direkt, displayen växlar mellan siffror nåra sekunder och sedan ett streck nån sekund
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2012-07-18 08:35 »

Prova att tillfälligt ansluta den ensamma tempgivaren enligt följande:
¤ gnd plintskruv 11
¤ +5 plintskruv 13
¤ data plintskruv 2 (samma som förut)
Blir det nån skillnad?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ByggareBob
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2012-07-19 14:29 »

Har kört ett dygn med givaren inkopplad enligt Andreas förslag och det funkar. Kan jag koppla in övriga givare på samma sätt?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012-07-19 16:25 »

Ja, det kan du.
Loggat

Mikaelc
Medlem

Antal inlägg: 6


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2012-07-31 10:53 »

Har ett liknande problem med att (temp)grafer försvinner delvis eller helt, men det är inte riktigt samma som ovanstående.
"Normalt" verkar det funka utan problem, men vid eldning och temperaturen stiger, blir det först lite hack i graferna för att bli värre och värre med endast prickar och till slut är värdena helt borta. När temperaturen sjunker lite kommer graferna tillbaks på samma sätt.
Loggern indikerar givarfel (på alla givare tror jag, dock ej samtidigt) emellanåt och det är väl då värden försvinner.
Vart ska jag börja felsöka? Jag har kollat anslutningarna och dom verkar OK.
Tror jag har 14 eller 15 givare inkopplade sen i vintras och detta började i maj-juni men verkar ha blivit värre
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2012-07-31 11:14 »

Det vanligaste felet är att givare som utsätts för fukt läcker in, och det börjar lasta ned nätet så att mätningen störs.
För att felsöka är det effektivast att koppla ur de givare som troligast kan ha läckt in vatten och se om det blir bra.
Loggat

daniel
Medlem

Antal inlägg: 185


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2013-01-02 19:36 »

Va?

När jag går in och kollar Grafer och förbrukning så är dom senaste dagarnas graf mer prickig en en linje, det är som den tappat kontakten. Men borde det inte bli ett rakt sträck om så var fallet?

/Chali

Detta har jag oxå råkat ut för, har inte tagit tag idet förrän nu.
Det började i sep/okt, prickiga linjer på i princip alla givare. Har ca 20 givare inkopplade samt 2 elmätare.

Har även fått spikar i tempdatan, -90 och 100 grader.

Ena elmätaren spikar oxå tex 10000 kWh nästa sekund 2000 kWh.

Har kört med 1 elmätare och 1 temp och nu funkar det Ok.

Ska testa att koppla in en och en, samt mäts spänningen(5v)
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!