E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-13 01:09 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Problem med grundinställningar och PT1000 koppling till HTMIQ  (läst 6791 gånger)
Tor
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« skrivet: 2015-10-10 17:22 »

Hej

Igår fick jag mitt ny levererade startpaket med diverse tillval kopplat.
Efter ett par försök. Resettade en gång totalt och fick nytt Klient-ID efter det.
Det mesta verkar funka OK. Några små buggar som inte stört nämnvärt hittills, men
2 lite större problem har jag dock. Har inte hittat någon lösning på forumet.
Vissa har haft liknande problem såsom t ex i http://e-logger.se/forum/index.php?topic=1378.0

Vet inte ifall dessa har något samband eller kunde lösas med en och samma gång, så därför båda på en gång:

1)

PT1000 givare i skorsten. Visar då man mäter manuellt helt OK antal ohm.
Ger dock felmeddelande då kopplat till HTMIQ. Allt blinkar rött.
Ca 15 - 20 meter 0,75 mm2 kabel mellan PT1000 och HTMIQ.
Ett elände att få denna kabel dragen från yttertaket och vidare genom mellantaket in, så skulle helst inte
göra om det ifall det finns någon annan lösning. I synnerhet ifall problemet skulle kvarstå efter det.
Resistansen verkar ju OK, så förstår inte vad som kunde vara fel?
Skarvat med klämkoppling på ett ställe och sockerbit på ett annat.

Om en överlopps PT1000 givare (som jag har extra) kopplas in direkt i HTMIQ, så funkar det.
Har dock inte så stort intresse av att logga temperaturen i mitt el- och dataskåp med en överlopps PT1000 givare.
Några ideér på hur lösa problemet?

2)

Vid Inställningar Kanaler meddelas med rött ovanför Ny kanal
"El total" är inte definierad, klicka här för att definiera. (Jag bryr mig inte i nuläget att logga "El total" och har inte heller givare för det)
"El värme" är inte definierad, klicka här för att definiera. (Jag har det definerat och ser momentana värdet under Översikt och summa under Inställningar Kanaler)

Klickar jag på någondera så kan jag bara välja elgivare 2 och har ingen elgivare 2.
Jag har en ESIQ sensor kopplad till en elmätare som är kopplad till min frånluftvärmepump.
Den loggar helt OK.

Under Inställningar Givare ser jag givare 1 och 2, som båda visar 0,00.
Jag kan inte ändra dessa mera.
Kommer texten:

FEL: Kunde inte ansluta till klienten, kontrollera att den går och är inkopplad till internet (Timeout).
Samma gäller alla andra kanaler som visar samma gamla värden. Troligen från en loggning före resettning.
Före "Resettningen" så visade alla givare (utom den kopplad till skorsten) OK här.

Under Översikt funkar allt som väntat och jag ser alla mina 10 kopplade sensorer.

Under Live har jag någon gång lyckats få Live-bild, men huvudsakligen visar det:

Kan inte starta live, fel #2.
Felet kan vara tillfälligt. Kvarstår samma felkod mer än en halvtimme, kontakta supporten.

Försök igen

Under Rapporter står det att "El Total" och "El värme" är inte definierade.

Mvh
Tor
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2015-10-12 11:20 »

Förmodligen mäter inte din resistansmätare och högtempmodulen enligt samma mätprincip. Vi har tidigare konstaterat att högtempmodulen är speciellt känslig för kabelskarvar, är det inte väldigt bra kontakt blir det fel. På senare tid har vi även blivit varse att högtempmodulen kan vara känslig för hf-störningar. Så prova efterdra skarvarna, alternativt löd dem. Kolla om kabeln till pt-1000-givaren går förbi nån potentiell störkälla, typ lysrör eller datakabel. Har du möjlighet att flytta högtempmodulen närmare givaren kan det hjälpa situationen. (Eventuellt om du bara tillfälligtvis kan ansluta den halvvägs för att se om det blir nån skillnad.) Något som också kan tänkas hjälpa är skärmad kabel där jorden lämnas oansluten i givaränden och kopplas till loggerjord i loggeränden.

(Lite olyckligt med två helt olika frågor i samma ämne eftersom det blir långt och rörigt att diskutera, jag återkommer till den andra frågeställningen sen.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tor
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2015-10-12 18:08 »

Jes.

Drog temporärt en skärmad kabel halva vägen från min kalla vind in till HTMIQ.
Jordade skärmen i GND (testade först utan jordning o det funkade inte) och nu
ser det ut som om det skulle fungera.

Dvs det var inte mina amatörmässiga kopplingar utan någon hög frekvens
(finns ju otaliga källor i huset) som kom in o förorsakade störning.
Verkar det som åtminstone?

Hoppas det funkar ännu efter att jag drar kabeln in en mera permanent väg någon kväll.

Mvh
Tor
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2015-10-13 09:18 »

Bra om det funkar med skärmat. Det här med störkänslighet är något vi kunnat leda i bevis alldeles nyss och därför inte hunnit laborera så mycket med.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4056


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2015-10-13 09:22 »

2)

Vid Inställningar Kanaler meddelas med rött ovanför Ny kanal
"El total" är inte definierad, klicka här för att definiera. (Jag bryr mig inte i nuläget att logga "El total" och har inte heller givare för det)
"El värme" är inte definierad, klicka här för att definiera. (Jag har det definerat och ser momentana värdet under Översikt och summa under Inställningar Kanaler)

Klickar jag på någondera så kan jag bara välja elgivare 2 och har ingen elgivare 2.
Jag har en ESIQ sensor kopplad till en elmätare som är kopplad till min frånluftvärmepump.
Den loggar helt OK.

Under Inställningar Givare ser jag givare 1 och 2, som båda visar 0,00.
Jag kan inte ändra dessa mera.
Kommer texten:

FEL: Kunde inte ansluta till klienten, kontrollera att den går och är inkopplad till internet (Timeout).
Samma gäller alla andra kanaler som visar samma gamla värden. Troligen från en loggning före resettning.
Före "Resettningen" så visade alla givare (utom den kopplad till skorsten) OK här.

Under Översikt funkar allt som väntat och jag ser alla mina 10 kopplade sensorer.

Under Live har jag någon gång lyckats få Live-bild, men huvudsakligen visar det:

Kan inte starta live, fel #2.
Felet kan vara tillfälligt. Kvarstår samma felkod mer än en halvtimme, kontakta supporten.

Försök igen

Under Rapporter står det att "El Total" och "El värme" är inte definierade.

Mvh
Tor

Det är inte så att du redan skapat en kanal baserad på den givare som innehåller el värme? I så fall kan du inte skapa en till kanal med den givaren, vilket är vad som sker när du klickar länken ""El värme" är inte definierad, klicka här för att definiera.". Vad du istället kan göra om du redan skapat en kanal som innehåller el värme är att klicka "Ändra" på den kanalen och sen välja Kanaltyp "El värme".

Ang. "Kunde inte ansluta till klienten" och problem att starta livefunktionen, det tyder på kommunikationsproblem mot din logger. Har du mycket trafik på nätet, exempelvis att nån ser på streamd hd-tv? Har du provat starta om din router? Det är överraskande ofta problem med just routrar.

Sen vad gäller rapportfunktionen så är det tyvärr som står i manualen överst i avsnittet "Rapporter" -  "Minimikravet för att rapportfunktionen skall kunna användas är att en kanal för "el total" finns definierad." http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_E-logger Det betyder alltså att man måste logga fastighetens totala elkonsumtion för att kunna få ut rapporter. Och jag tror faktiskt aldrig jag stött på nån som inte loggat el total först av allt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tor
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2015-10-13 12:38 »

Stort tack.

Nu la jag in min elvärme som El total och får fram rapporterna.
El total har jag loggat på annat vis, så därför är jag lite bakvänd.

Live funktionen ser jag nog tillräckligt bra under översikt.
Är nog så att jag har lite väl många saker som kan störa uppkopplingen (Jag är lite prylbög tror jag).

Konstigt dock att översikt funkar så bra som det gör ifall det skulle vara pga störningar.
Det andra konstiga är att före reset o nollning av minne så såg jag allt sgs live under givare (manuellt uppdaterat).
Efter reset så blev det momentana värden från en tidpunkt före reset.
Så tvivlar lite på att störningar skulle vara orsaken trots att det är fullt mycket möjligt.

Men nu börjar jag vara så nöjd jag kan vara med det här systemet. Tack ännu en gång för hjälp och råd.

Mvh
Tor
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!